برنا روزهای ابتلا به کرونا را تشریح می کند؛

بیماران کرونایی «غریب اند» یا «قریب»؟/ دغدغه هایی که خودتان باید از پسش بربیایید

۱۴۰۰/۰۵/۰۷ - ۰۴:۲۵:۱۲
کد خبر: ۱۲۱۲۲۶۷
بیماران کرونایی «غریب اند» یا «قریب»؟/ دغدغه هایی که خودتان باید از پسش بربیایید
ما خودمان را وسط یک جنگ می دیدیم، جنگی که در آن روز به روز شاهد تیر خوردن عزیزانمان از کرونا بودیم و می دانستیم این موضوع ممکن است شتری باشد که دیر یا زود اگر حواسمان را جمع نکنیم در خانه ی ما هم می بنشیند.

به گزارش برنا؛ هر چه قدر خواستیم فرار کنیم انگاری راهی برای فرار نبود. اول از همه تصمیم گرفتیم در خانه بمانیم شاید اینجوری سراغمان نمی آمد اما بعد از چند وقت دیدیم نمی شود. کار و کاسبیمان لنگ شده بود و دخل و خرجمان خیلی بهم نمی خورد؛ برای همین مجبور بودیم هر طور که شده به زندگی عادی برگردیم و به قولی برویم «دنبال کار و زندگی.» اما برگشتن به زندگی عادی اگر چه با ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بود اما هر چه که بود باید ادامه پیدا میکرد . ما خودمان را وسط یک جنگ می دیدیم، جنگی که در آن روز به روز شاهد تیر خوردن عزیزانمان از کرونا بودیم و می دانستیم این موضوع ممکن است شتری باشد که دیر یا زود اگر حواسمان را جمع نکنیم در خانه ی ما هم می بنشیند. البته اینکه چطور با ما برخورد می کرد و قرار بود چه بلایی به سرمان بیاورد را هیچ کسی نمی دانست. بهرحال ما آماده آماده بودیم. روز های زیادی می گذشت و خبرهایی می رسد که هیچ کدامشان خوشآیند نبود. کرونا یا از فاز ابتلا وارد می شد یا از فاز وحشتناکی چون مرگ. بیمارستان ها پر می شد و پیک های مختلف بیماری مصرانه به ما حمله می کردند. اما همه ی این ها در حالتی بود که ما اعداد و ارقام ابتلا و میزان فوتی را می شنیدیم و اصل داستان خیلی با این شرایط فرق داشت چرا که فقط کافی بود زندگی 14 روزه ی یک بیمار کرونا را متصور می شدیم.

یک بیمار کرونایی از زمانی که متوجه ابتلا می شود باید خود را هم برای جنگیدن در برابر ویروس آماده کند و سعی کند بهترین حالت ممکن در خانه نفس بکشد؛ هم جول و پلاسش را به قولی جمع کند به چهاردیواری به اسم قرنطینه برای چیزی حدود 14 روز پناه ببرد اما همه چیز به این ها ختم نمی شود چرا یک بیمار در هر شرایط بیماری ای که باشد باید دائما تحت مراقبت و پرستاری باشد. البته در این بین خدانکند که کرونا گلوی بیماری را فشار دهد و پایش را به بیمارستان ها باز کند چون «یک بیمار کرونایی بیمارستانی» تقریبا شرایط خیلی حاد و خاصی را تجربه می کند که حتما باید تحت نظر پزشک و پرستاران متخصص محافظت شود.

علائم-جدید-کووید-19

اپیزود اول

از همان اول پزشکان و پرستاران هشدار دادند که هر نوع علائمی از قبیل علائم سرماخوردگی را تجربه کردید قطعا و حتما آن را کرونا بدانید و به راحتی از کنارش عبور نکنید. این علائم در این یک سال و اندکی که می گذرد در فواصل زمانی مختلف، حالت روتین خود را از دست داده و یک زمانی با گلو درد و سرفه های خشک خود را نشان داد، یک زمانی با  قطع شدن چشایی و بویایی و زمانی دیگر با بدن درد و سرگیجه و تهوع. اما هر چه باشد علائم آن همین هاست و حتی ممکن است ما در طول زندگیمان هزاران بار این حالت ها را تجربه کرده باشیم اما می گفتند این علائم این دفعه با همیشه فرق دارد.

اپیزود دوم

برای جنگیدن با ویروس تشخیص علائم بیماری تنها راهش نیست و باید برای درمان و برگشتن به شرایط عادی به پزشک مراجعه کرد. در بهترین حالت ممکن این است که اگر تشخیص علائم بیماری یک بیمار کرونایی به روز های تعطیلی هفته نخورد، می توان سراغ پزشکان عفونی متخصص رفت تا آن ها نسخه های داروهای درمان کرونا را بپیچند و زودتر برای بهبودی، بیمار را به قرنطینه بفرستند. در حالتی هم اگر دست یک فرد دارای علائم بیماری کرونا به پزشکان عفونی نرسید، باید  به یک پزشک عمومی اعتماد کنند و هر چه زودتر داروهای درمانی را بگیرند و درمان خود را آغاز کنند اما همانطور که می دانید یک بیمار کرونایی فقط به دارو نیاز ندارد و باید برای تسریع در فرآیند بیماری مواد غذایی و نوشیدنی هایی را مصرف کند. هر روز اظهار نظر های زیادی برای خوردن مایعات و نوشیدنی های مختص به بیماران کرونایی تجویز می شود که هم می تواند همیشه موثر باشد و از بیماری پیشگیری کند هم می تواند بیماری را سریع تر بهبود یابد. در اخرین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است محققان کالج کینگ لندن می گویند: افرادی که میوه و سبزیجات فراوان مصرف کرده و مصرف غذاهای فرآوری شده را قطع می‌کنند، تا ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به موارد شدید کرونا قرار دارند. همچنین گفته شده این افراد ۱۰ درصد کمتر احتمال داشت که در مرحله اول به ویروس کرونا آلوده شوند.

اپیزود سوم

احتمال اینکه در هفته دوم بیماری فرم آن شدید تر شود بالاست و خطری است که پزشکان بعد از تشخیص بیماری به بیمار کرونایی و خانواده اش گوشزد می کنند و از آن ها می خواهند حواسشان را جمع کنند و به قول معروف« اصلا به طرف فرد مبتلا نروند.» هر چند واریانت های جدید بیماری در صورت ابتلا نه تنها فرد بلکه همه اعضای خانواده را درگیر می کنند. به طور فرض زمانی که یک خانواده درگیر بیماری می شود همه اقلام معیشتی، بهداشتی و حمایتی خود را باید خودشان تهیه کنند و این امر به یکی از بزرگترین دغدغه های یک خانواده ی بیمار در 14 روز قرنطینه است چرا که آن در صورتی که فردی را نداشته باشند که برایشان اقلام مورد نیاز را تهیه کند باید خودشان لباس بپوشند و از خانه بیرون بزنند و خرید هایشان را انجام دهد. در این شرایط نکاتی که پیش می آید است که یک فرد بیمار چطور می تواند دغدغه ای به اسم تهیه اقلام ضروری خود و خانواده را داشته باشد؟ او حتی اگر فرم شدیدی از بیماری را گرفته باشد قطعا این شرایط برایش سخت تر است چرا که ضعف شدید بیماری را باید همراه با دغدغه ای به اسم خرید خانه و اقلامی برای تسریع  بهبودی  تحمل کند.

شاید شنیده باشید که می گویند «بیماران کرونایی غریب هستند» آن ها واقعا غریب اند چرا که دوستان، خانواده و حتی نزدیک ترین افراد خانوادیشان از آن ها به نحوی فرار می کنند چرا که سرایت بیماری خصوصا در شرایط فعلی چند برابر است و حتما اگر با یک بیماری کرونایی در ارتباط باشید می توان گفت حتما کرونا شما را نیز به آغوش می کشد. برای همین شرایط در حالتی نیست که بشود از یک بیمار کرونایی پرستاری کرد.

دارو

اپیزود چهارم

اگر کرونا به مبتلایان در قرنطینه در خانه رحم کند با مراقبت مستمر شدت بیماری هر روز کاهش پیدا می کند اما خدا نیاورد آن روزی را که بیماری بخواهد قیافه ی تازه ای را از خود نشان دهد وبیمار را مجبور کند برای بررسی بیماری اش به مراکز درمانی، بخش های سی تی اسکن و... سوق پیدا کند. در این مرحله ممکن است دارو هایی که برای این بیماران تجویز می شود داروهای ضد ویروسی و حساسی باشد. حتما تا حالا اسم هایی مثل فاویپیراویر، رمدسیویر و آیورمکتین را شنیده باشید. این دارو ها از جمله چند دارویی هستند که میزان تجویز آن برای درمان بیماری کرونا به نسبت بیشتر است. البته از ابتدا کرونا دارو هایی هم مورد استفاده قرار گرفت اما در نهایت بعد از چندی اعلام شد که چنان تأثیری ندارد و دیگر تجویز نشدند. اما داروهایی هم بودند که همچنان برای بیماران کرونایی قابل مصرف هستند. بهتر است بدانید  فاویپیراویر / (Favipiravir) نوعی داروی ضدویروسی است که می‌تواند جلوی تولید پلیمراز RNA ویروس را بگیرد. این آنزیم پروتئینی است که موجب تکثیر سلول‌های ویروسی می‌شود. ژاپن از این دارو برای درمان آنفلوآنزا استفاده می‌کند اما اخیرا در روسیه و آمریکا از این دارو برای درمان کووید-19 استفاده شده است.

همچنین رمدسیویر / (Remdesivir) داروی ضدویروس جدید از خانواده داروهای آنالوگ نوکلئوزید است و در ابتدا برای درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروسی ماربورگ استفاده می‌شده‌ است. بعدها مشخص شد که این دارو می‌تواند علیه برخی دیگر از ویروس‌ها مانند سین‌سیشیال تنفسی، تب لاسا، نیپا و خانواده کروناویروس (سارس و مرس) هم به‌کار رود. و دارویی چون آیورمکتین / (Ivermectin)  برای درمان برخی عفونت‌های انگلی، مانند شپش سر، کوری رودخانه، آسکاریازیس، فیلاریاز لنفاوی و عفونت کرم شلاقی استفاده می‌شود. محققان در بررسی این دارو در محیط آزمایشگاهی دریافتند آیورمکتین می‌تواند کشت سلول‌های کروناویروس سندرم حاد تنفسی2 (ویروس کرونای سارس) را طی 48 ساعت از بین ببرد.

اپیزود پنجم

در بهترین حالت ممکن اگر بسلامتی 14 روز قرنطینه به پایان برسد و کرونا بی خیال مبتلایان شود باید به زندگی عادی برگشت. خیلی از افرادی که نمی دانند که برای تست مجدد و جواب منفی گرفتن باید به کجا مراجعه کنند؟ بهتر است بدانید مراکز بهداشتی و درمانی سطح کشور در حال حاضر با افزایش تعداد کیت های تشخیص و امکان سریع آن، برای هر نفر برای یک بار تست کرونا را رایگان انجام می دهد و هر فردی برای انجام تست مجدد باید به آزمایشگاه ها و مراکز انجام تست مراجعه کند که در این حالت مسئله ای که اغلب افراد برایشان دچار مشکل است، هزینه انجام تست کرونا است چرا که هزینه ها در این شرایط اغلب بالاست و از آنجایی که لازم است افراد به نتیجه درستی برسند، مجبورند برای آزمایشگاه های معتبر مبالغ زیادی را هزینه کنند. به نظر می رسد حالا که مراکز مراکز انجام تست در سطح کشور افزایش یافته است و بسیاری از کیت های که استفاده می شود تولید داخل هستند، هزینه انجام آزمایش برای بیماران پایین تر باشد و لازم است مسئولان وزارت بهداشت تدابیری بیاندیشند. البته نکته قابل توجه آن است که بیماران کرونایی باید بدانند که برای دریافت جواب منفی از تست کرونا حداقل باید 21 روز از زمان ابتلا آن ها گذشته باشد.

157262355

اپیزود ششم

بیماران مبتلا به کرونا بعد از اینکه از بیمارستان مرخص می‌شوند، نیاز به مراقبت‌های غذایی ویژه‌ای دارند. این افراد از نظر نیاز به منابع غذایی با سایر افراد تفاوت زیادی دارند؛ چراکه احتمال ماندن ویروس در بدن آنها تا 2هفته بعد از به‌اصطلاح درمان شدن، همچنان وجود دارد و تعدادی از آنها هم ممکن است برای مدت طولانی‌تری با عوارض بعد از بیماری مواجه شوند.

افرادی که دوران نقاهت کرونا را می‌گذرانند باید از تغذیه سالم و کافی برخوردار بوده و از گروه‌های اصلی غذایی به مقدار متناسب و متعادل دریافت کنند و تعیین مقادیر لازم موادغذایی موردنیاز این افراد باید با کمک مشاور تغذیه باشد. گروه نان و غلات یکی از مهم‌ترین مواد غذایی هستند که می‌توانند انرژی کافی را به این افراد برسانند؛ البته به شرطی که از نان سبوس‌دار استفاده شده و آرد سفید و فرآورده‌هایی که آرد سفید در آنها استفاده شده، مصرف نشود همچنین گروه گوشت‌ها نیز اهمیت زیادی در تقویت سیستم ایمنی افراد دارند: انواع گوشت‌های قرمز و سفید خصوصا استفاده 2بار در هفته از ماهی می‌تواند کمک مؤثری به بازیابی توان از دست رفته این افراد داشته باشد؛ ضمن اینکه حبوبات نیز منابع غذایی سرشار از پروتئین هستند و در کنار حبوبات از تخم‌مرغ نیز می‌توان به‌عنوان تامین‌کننده پروتئین بدن استفاده کرد؛ چراکه این ماده غذایی ضمن اینکه قابلیت هضم خوبی دارد، ارزش بالاتری از گوشت نیز دارد و درصورت نداشتن کلسترول بالا می‌توان روزانه 2عدد تخم‌مرغ- یکی صبح، یکی شب- استفاده کرد. 

بهتر است بدانید پنیر نیز یکی از منابع خوب تامین پروتئین برای بیماران است، این منبع غذایی می‌تواند برای صبحانه و شام مصرف شود؛ البته به این شرط که پنیر پاستوریزه استفاده شود و اگر فردی معتقد به طبع سرد لبنیات است، می‌تواند این دسته غذایی را با یک ماده غذایی گرم مثل پنیر و گردو، یا پنیر و سبزی، ماست و نعنا، ماست و پودر سیر یا آویشن یا شیر را با عسل و خرما استفاده کند. مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه در دوران نقاهت بیماری نباید دست‌کم گرفته شو د چرا که این گروه غذایی بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن را تامین می‌کنند و افرادی که دوران نقاهت خود را می‌گذرانند باید روزانه 9تا 10واحد از این موادغذایی را استفاده کنند؛ به این ترتیب که مثلا 6واحد سبزی و 4واحد میوه به طور روزانه مصرف شود و مصرف سبزی به‌ویژه سبزی‌های رنگی باید بیشتر از میوه باشد؛ چراکه سبزی‌های رنگی حاوی بهترین آنتی‌اکسیدان بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برطرف‌کننده استرس هستند.

خستگی و از دست دادن حس چشایی یا بویایی رایج ترین علایمی است که بطور مداوم ممکن است بعد از بهبودی از بیماری کرونا ادامه داشته باشد.

علاوه بر این به گفته محققان، تقریباً پنج درصد بیماران سردردهای مداوم، مشکلات تنفسی یا درد عضلات و درد بدن را گزارش کردند. همچنین اگرچه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری شده بودند، اندکی بیشتر علایم پایدار را گزارش می کردند، اما افرادی که بیماری خفیف کرونا را تجربه کرده بودند نیز چنین علایمی را داشتند. حتی در افراد نسبتاً جوان و سالم - و حتی افرادی که مورد خفیف کووید-۱۹ را دارند - این علایم می توانند ماه ها پس از بهبودی ادامه داشته باشند.

به گفته محققان، خستگی مداوم و از دست دادن حس بویایی از علایم مداوم شایع است، اما درد عضلات و درد بدن، تب، مشکلات تنفسی، سرفه، گلو درد، اسهال، تعریق و لرز نیز گزارش شده است. البته این علایم می تواند بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد. مطالعات قبلی نشان داده است که بیش از ۷۵ درصد از افراد مبتلا به کرونا ، علایم طولانی مدتی را تجربه می کنند که خستگی و ضعف شایع ترین آنها است.

اکنون یافته های این مطالعه نشان می دهد اگرچه کووید-۱۹ می تواند در برخی افراد بیماری جدی ایجاد کند، اما همچنین ممکن است اثرات خفیف تر اما پایدارتری بر روی سایرین داشته باشد.

انتهای پیام/۶

نظر شما