یک عضو شورای عالی استان‌ها در سیستان و بلوچستان:

ریزگردهای جنوب سیستان و بلوچستان خطرناک‌است/ افزایش شدت ریزگردها

۱۴۰۰/۰۵/۰۸ - ۰۵:۱۰:۴۰
کد خبر: ۱۲۱۲۲۹۶
ریزگردهای جنوب سیستان و بلوچستان خطرناک‌است/ افزایش شدت ریزگردها
شه بخش گرگیج گفت: نوع ریزگردها در جنوب استان خطرناک‌ است و قدرت چسبندگی ریزگردها در قسمت جنوبی بیشتر است.

به گزارش برنا؛ درست در روزهایی که به‌دلیل وضعیت بحرانی کرونا در جنوب شرق کشور نفس‌ها به شماره افتاده است،  ریزگردها، میهمان ناخوانده‌ای که همیشه سودای سفر را در سر خود می‌پروراند. این روزهای نفس مردم این خطه را تنگ کرده است. البته این معضل محیط زیستی در تمامی دوران مردم این خطه را با ناملایمات همراه می‌کند  و هنوز عزم جدی برای مهارشان مشاهده نمی‌شود.

حقآبه هامون از سوی کشور افغانستان پرداخت نمی‌شود

شه بخش گرگیج، عضو شورای عالی استان در سیستان و بلوچستان درباره وضعیت ریزگردها در استان سیستان  و بلوچستان به خبرنگار برنا گفت: سیستان و بلوچستان از موقعیت خشکی برخوردار است. این استان از یک سو محصور به دریا و خشکی و از شمال استان به دریاچه هامون و تالاب‌های هامون شاهد حضور ریزگردهای شدید هستیم.

 او افزود: بروز ریزگردها به دلیل عدم پرداخت حق‌آبه از سوی کشور افغانستان است. بر اساس تصمیم‌گیری دولت افغانستان  در رهاسازی آب امتناع می‌کند. این مقوله بر شدت ریزگردها افزوده شده است.

ریزگردهای جنوب سیستان و بلوچستان خطرناک‌تر است/ بر شدت ریزگردها افزده شده است

 این عضو شورای عالی استان‌ها در سیستان  و بلوچستان گفت: نوع ریزگردها در جنوب استان خطرناک‌تر است و قدرت چسبندگی ریزگردها در قسمت جنوبی بیشتر است و حالت ماسه داشته و برای مردم این محدوده آسیب جدی به دنبال دارد.

گرگیج ادامه داد: عدم بارندگی و عدم پوشش بارندگی مناسب بر شدت ریزگردها افزوده  است.

این عضو شورای عالی استان‌ها در سیستان  و بلوچستان تصریح کرد: محل ریزگردها از سمت دریا و بیابان‌ها به حوزه دریا و سمت  شمالی در حال حرکت است. طی سال‌های اخیر به دلیل عدم بارندگی پوشش جنگلی از بین رفته و می‌توان در این باره اقدامات مناسب انجام داد. در قسمت جنوبی استان سیستان و بلوچستان در حوالی کنارک و دشتیاری محل  باید حقآبه آن خطه پرداخت شود.  

حقآبه  و پوشش گیاهی سیستان و  بلوچستان نیازمند توجه

او تاکید کرد: باید سالانه 40 تا 50 میلیون لیتر آب رهاسازی شده و این منطقه پر از درختچه شود. وقتی درخت و درختچه در دشت به شکل وسیع رشد کند جلوی بروز ریزگردها گرفته می‌شود. از سوی دیگر  سالانه یک یا دو بار بارندگی را شاهد هستیم.

چگونه جلوی ریزگردها گرفته می‌شود؟

به گفته او آب‌های باران و نزولات جوی  در مسیر خارج از مسیر رودخانه بدون استفاده به دریا می‌ریزند در حالی که انتقال این آب‌ها به دشت‌ها و اراضی منشا و مبدا ریزگردها گرفته می‌شود. با این اقدامات معضل جدی در منطقه از بین می‌رفت.

این عضو شورای عالی استان‌ها در  سیستان و بلوچستان افزود: مهمترین اقدام ایجاد سر سبزی برای منطقه است چون بسیاری از کارهای مردم در حوزه دامداری و مرتع‌داری در زمینه اشتغال به شکل موثر انجام می‌شود.

منبع کانون‌های ریزگردها شناسایی می‌شود

 گرگیج افزود: میزان ریزگردها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در سال گذشته شاهد بارندگی هستیم. از  سال 98 تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است. کانون‌های ریزگردها شناسایی شده، مبدا و کانون ریزگردها هم از حالت خشکی خارج شود.

او تصریح کرد: از طریق سد زنی‌ها و مهار آب‌های سطحی می‌توان آنها را به سمت کانون زیستی مردم منتقل کرد. حقآبه زمین‌های بایر  از بین رفته‌ است.

این عضو شورای عالی استان‌ها در سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکنون برای مهار آب‌های سطحی اقدامی انجام نشده است.

به گفته او البته اقدامات همچون سیل‌بند از سوی منابع طبیعی انجام شده است، اما برای جلوگیری از فرسایش خاک و کانون ریزگردها برنامه عملیاتی خاصی انجام نشده است. 

//انتهای پیام:۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز