استفاده از چه نان هایی در زمان رژیم مناسب است؟

۱۴۰۰/۰۵/۰۸ - ۰۴:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۲۲۰
استفاده از چه نان هایی در زمان رژیم مناسب است؟
مروزه با پیشرفتهایی که درعلم تغذیه حاصل شده، معالجه برخی بیماریها که زمانی در زمره تخصصهای پزشکی به شمار میآمد به کمک رژیمهای غذایی میسر شده است.

به گزارش برنا؛ امروزه با پیشرفت هایی که درعلم تغذیه حاصل شده، معالجه برخی بیماریها که زمانی در زمره تخصصهای پزشکی به شمار می آمد به کمک رژیم های غذایی میسر شده است.

مشخصات نان‌های رژیمی

نانهای رژیمی نانهایی هستند که از نظر ترکیبات و ویژگیهای غذایی برای رژیم و تغذیه افراد خاص در نظر گرفته شده و از طرف مجامع علمی مورد تأیید باشند. با خوردن نان های رژیمی بیماری افراد مبتلا  نباید شدت یابد، به همین دلیل در تهیه چنین نان هایی باید دقت کافی به عمل آید.

نان‌ فاقد گلوتن

نان های فاقد گلوتن برای بیماران مبتلا به سلیاک به ویژه کودکان ضروری است زیرا برخی کودکان به گلیادین در گلوتن پروتئین گندم حساسیت دارند. در چنین مواردی پروتئین غلات برای افراد فوق حالت

سمی داشته و این افراد نمیتوانند نان گندم، چاودار، یولاف و جو را مصرف نمایند.

در چنین مواردی از نشاسته سیب زمینی، نشاسته ذرت و برنج همراه با مواد افزودنی نظیر مشتقات سلولز و مواد پکتینی استفاده میشود.

نان کم پروتئین

مواد غذایی حاوی پروتئین زیاد برای بیمارانی که از ناراحتی کلیوی رنج میبرند زیان آور است. بدین جهت باید از مواد غذایی که حاوی پروتئین کمی هستند،تغذیه کنند. برای چنین بیمارانی فرآورده های حاصل از متابولیسم پروتئین ها میتواند ایجاد مسمومیت نماید.

با خوردن نان کم پروتئین این نقیضه تا اندازه ای برطرف می شود و مقدار پروتئین مصرفی تا حدود قابل توجهی کاهش مییابد. بدین منظور با توجه به مصرف بالای روزانه نان که بخش اعظم پروتئین روزانه را تأمین می‌کند کاهش پروتئین موجود در نان بسیار کمک‌کننده و مفید خواهد بود.

نان کم نمک

نان حاوی نمک طعام کم برای بیمارانی که از ناراحتی قلبی، کلیوی و مثانه رنج می برند و یا حتی افراد سالم مناسب است. با جایگزین کردن تمام و یا بخشی سلسله مباحث اصالح الگوی مصرف از کلرورپتاسیم به جای کلرورسدیم امکان تهیه نان و محصوالت صنایع پخت با نمک طعام کم وجود دارد. با توجه به میانگین مصرف بالای نمک در جامعه مصرف این نان نه تنها برای بیماریهای فوق الذکر بلکه برای سایر افراد نیز توصیه میشود.

 

نظر شما