برنا بررسی می‌کند؛

بلایی که اجرای طرح «صیانت از کاربران در فضای مجازی» بر سر مردم می‌آورد

۱۴۰۰/۰۵/۱۰ - ۰۵:۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۲۱۳۹۱۵
بلایی که اجرای طرح «صیانت از کاربران در فضای مجازی» بر سر مردم می‌آورد
بیش از چند هفته است که کاربران فضای مجازی از مردم گرفته تا مسئولین هشتگ «طرح صیانت» را به یکی از ترندهای شبکه‌های اجتماعی تبدیل کردند و همگی معتقدند با اجرای این طرح ایران به طور کامل از دهکده جهانی حذف خواهد شد. تاثیری که اجرای این طرح در حوزه اجتماعی از آموزش گرفته تا سلامت و آسیب‌های اجتماعی می‌گذارد غیرقابل تصور نیست و نمی‌توان از آن چشم پوشید.

به گزارش برنا؛ چند روزی است که طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های خارجی» سر و صدای زیادی به پا کرده است و حتی صدای برخی مسئولین هم درآورده است. از زمانی که جزئیات این طرح در رسانه‌ها دست به دست شد، گزارشات، تحلیل‌ها و انواع و اقسام محتوای انتقادی با تمرکز براینکه مجلس به دنبال مسدودسازی پیام رسان‌های خارجی است رونق گرفت و جدا از اینکه مردم کارزاری برای امضا جمع کردن جهت عدم تصویب این طرح راه انداختند، فعالان فضای مجازی، جامعه شناسان، آسیب شناسان، حقوقدانان، برخی از نمایندگان مجلس و حتی وزیر جوان ارتباطات و شاغلان کسب و کارهای اینترنتی از هر راهی استفاده کردند تا صدای اعتراض خود را به بهارستانی‌ها برسانند و اجازه ندهند با تصویب این طرح، در این شرایط اقتصادی که کرونا کبریتی بر آتش شده؛ بسیاری از افراد شغل خود را از دست دهند و همین میزان درآمدشان نیز بر باد هوا برود. 

300 هزار کسب و کار کوچک و خانگی ثبت نشده در اینستاگرام که با اجرای طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به یغما می‌روند 

با قاطعیت می‌توان گفت «صاحبان مشاغل اینترنتی» اولین قشری هستند که مستقیما از اجرای این طرح آسیب می‌بینند چرا که به گفته عادل طالبی، دبیر انجمن کسب‌و‌کارهای اینترنتی 300 هزار کسب و کارهای کوچک و خانگی ثبت نشده در اینستاگرام وجود دارد که هرکدام خرج یک نفر یا یک خانواده را می‌دهد. طالبی در گفتگویی که با خبرنگار برنا داشت تاکید کرد مجلس برای نگارش این طرح تا پیش از منتشر شدن پیش‌نویس آن در رسانه‌ها با هیچ کدام از سازمان‌های صنفی و متخصصین امر مشورتی انجام نداده بود و زمانی اقدام به برگزاری جلسات گفتگو در مرکز پژوهش‌های مجلس کرد که پیش‌نویس طرح، صدای اعتراض کسب و کارها، مردم و رسانه‌ها را درآورده بود.

او از بین رفتن کسب و کارهای اینترنتی مردم را اولین آسیب اجرای این طرح دانست و بیان کرد: تمام شرکت‌های بزرگ بدون استثنا اکانتی در اینستاگرام دارند بنابراین تعداد کسب و کارهای فعال در این پلتفرم بسیار زیاد است درواقع 250 تا 300 هزار، کسب و کارهای کوچک و خانگی ثبت نشده داریم که از فرصت حضور در این پلتفرم استفاده کردند تا خود را توسعه و رونق ببخشند. زیان بسته شدن فضای مجازی محدود به کسب و کارهای کوچک نمی‌شود و دامنه وسیعی دارد و حتی شرکت‌های بزرگ نیز متضرر خواهند شد اما زیان بیشتر به کسب و کارهای خانگی و خرد وارد می‌شود، چراکه راه‌های ارتباطی محدودی دارند و با بسته شدن همان راه‌ها، کسب و کارشان نیز از بین می‌رود.

دبیر انجمن کسب‌و‌کارهای اینترنتی کشور اجرای این طرح را همانند طرح فیلترینگ تلگرام محکوم به شکست می‌داند و معتقد است در شرایط فعلی به دلیل فشار تحریم و تورم، موتور اقتصادی با جان کندن روشن است و این فشار‌ها نیز به مثابه یک خنجری در پشت است.

رشد آسیب‌های اجتماعی به دنبال محدود شدن پیام رسان‌ها/ خرج زندگی 95 درصد از زنان سرپرست خانوار که از کسب و کارهای اینترنتی ارتزاق می‌کنند را چه کسی می‌دهد؟

چندسال اخیر با رشد شبکه‌های اجتماعی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی و پیام رسان‌ها به تصویر کشیده شدند و همین رسانه‌ای شدن آنها باعث شد جدا از مسئله فرهنگسازی، قوانین بسیار خوب و کارآمدی تصویب شود برای مثال پس از کشته شدن رومینا به دست پدرش هم لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند به تصویب رسید و هم لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان دربرابر خشونت در هیات دولت تصویب و به مجلس راه یافت و این روزها در حال طی کردن مسیر قانون شدن است. طبیعتا با محدود شدن فضای مجازی، آسیب‌های اجتماعی که تاکنون به محض بروز رسانه‌ای می‌شدند و در بسیاری از مواقع با مسببین آن برخورد می‌شد در خفا رشد پیدا می‌کنند بدون اینکه کسی حتی متوجه آنها شود. این «هشداری» است که امیرمحمود حریرچی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار برنا بر آن تاکید کرد. او معتقد است وقتی آسیب‌های اجتماعی به درستی مطرح شوند اطلاع و آگاهی مردم افزایش پیدا می‌کند و همین باعث فرهنگسازی می‌شود برای مثال در سال‌های اخیر دیدیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در بستر فضای مجازی مطرح شدند و جامعه شناسان و فعالان رسانه‌ای سعی کردند با استفاده از آنها به مردم اطلاع رسانی کنند و زمینه رشد آگاهی آنها را فراهم کنند حال اگر پیام رسان‌ها را محدود کنیم دیگر بستری برای اطلاع رسانی و فرهنگسازی وجود نخواهد داشت.

تعطیل شدن کسب و کار اینترنتی زنان سرپرست خانوار و بیکار شدن آنها موضوعی است که حریرچی آن را نتیجه اجرای طرح مزبور می‌داند. او می‌گوید که براساس آمارها 95 درصد زنان سرپرست خانوار از طریق اینترنت کسب و کار راه انداختند برای مثال مواد غذایی خانگی، صنایع دستی و... در خانه درست می‌کنند و از طریق یک صفحه اینستاگرامی یا کانال تلگرامی به فروش می‌رسانند تا زندگی خود و فرزندانشان را بگذرانند طبیعتا اگر پیام رسان‌ها محدود شوند دیگر فضای برای کسب و کار اینترنتی این زنان باقی نخواهد ماند و آنهایی که به دلیل داشتن فرزند کوچک قادر به کار کردن بیرون از خانه نیستند دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

این جامعه شناس معتقد است به جای ایجاد محدودیت باید «آموزش» دهیم چون با ایجاد محدودیت نمی‌توان کاری را از پیش برد و جلوی آسیب‌های اجتماعی را گرفت ما نیز باید مانند سایر کشورها «آموزش» را در دستور کار خود قرار دهیم یعنی به خانواده‌ها، کودکان، نوجوانان و همه کاربران فضای مجازی براساس اصول تربیتی آموزش دهیم که اخبار درست را از نادرست تشخیص دهند، فریب محتواهای غلط را نخورند و.... درواقع از راه آموزش صحیح و اصلی‌ست که می‌توانیم به کاربران آموزش دهیم از فضای مجازی و اینترنت آزاد به درستی استفاده کنند.

چالش در انتظار آموزش مسائل ایمنی به مردم/ درصورت اجرای طرح باید یک پلتفرم قوی جایگزین شود

صفحات اینستاگرامی و کانال های تلگرامی یکی از بسترهایی‌ است که سال‌هاست در حوزه «آموزش ایمنی» مورد استفاده قرار می‌گیرد. نهادها و دستگاه‌های مرتبط با این حوزه با تولید محتوای مناسب مسائل ایمنی هنگام زلزله، سیل، حوادث غیرمترقبه و حتی نکات ایمنی که باید در خانه رعایت کرد را به مردم آموزش می‌دهند. کلیپ‌هایی که در این حوزه ساخته می‌شود را می‌توان در پیام رسان‌ها به وفور مشاهده کرد بنابراین طبیعی‌ست که با محدود شدن اینترنت در کشور، حتما مسئله آموزش ایمنی ایمن نخواهد ماند. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگویی که با خبرنگار برنا داشت بر همین موضوع تاکید کرد. او می‌گوید که سازمان آتش نشانی در عملیات‌های خود استفاده‌ای از فضای مجازی ندارد اما در حوزه «آموزش»، «اطلاع رسانی» و «برگزاری همایش» از این بستر استفاده می‌کند بنابراین با محدودسازی این فضا، در موضوع اطلاع رسانی به مردم و آموزش آنها دچار مشکل خواهیم شد.

البته ملکی معتقد است که اگر یک پیام رسان یا پلتفرم جایگزین قوی طراحی شود حتما مردم استقبال می‌کنند بنابراین اگر قرار است این طرح اجرایی شود باید جایگزین قوی به وجود بیاید وگرنه در حوزه اطلاع رسانی ایمنی با چالش روبه رو خواهیم شد.

نابودی «پزشک از راه دور» و «هوش مصنوعی» زیر سایه اجرای طرح صیانت از کاربران فضای مجازی

بخش زیادی از پیشرفت در عرصه سلامت و پزشکی مرهون ارتباط جهانی و تبادل اطلاعات است که در پاندمی کرونا به خوبی نمایش داده شد بنابراین نمی‌توان از تاثیر تکنولوژی، اینترنت و فناوری در این حوزه چشم پوشید. محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه ‌ریزی نظام ‍پزشکی در گفتگو با خبرنگار برنا از آسیب‌هایی که در عرصه پزشکی و سلامت با اجرای این طرح وارد می‌شود، نام برد. او پزشکی از راه دور و هوش مصنوعی را اولین قربانیان اجرای این طراح دانست و گفت: این روزها یکی از موضوعات مهم در عرصه پزشکی، «پزشک از راه دور» و «هوش مصنوعی» است که قاعدتا با محدود شدن فضای اینترنت این دو حوزه آسیب می‌بینند.

او می‌گوید که در سال‌های اخیر فناوری‌های نوین کمک شایانی به پیشرفت پزشکی کرده است و تبادل اطلاعات با دانشمندان جهانی، دانشگاه‌های مطرح و گفتگوی علمی میان استاتید کشورها باعث شده است که به نتایج شگرفی در حوزه سلامت و بهداشت دست پیدا کنیم و اگر اینترنت بدون هیچ برنامه ریزی و زیرساختی مسدود یا محدود شود از ظرفیت‌های علمی جهانی دور می‌مانیم و نمی‌توانیم از به روزترین نتایج و دستاوردهای پزشکی مطلع شویم.

جهانگیری ضمن تاکید بر اینکه از جزئیات طرح اطلاع ندارد و نمی‌داند برای این مسائل چه برنامه ریزی شده از طراحان آن خواست تا بدون برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت‌ها فرصت دستیابی به اینترنت را نگیرند چون از بین رفتن ظرفیت‌های فناوری مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد و ما باید از ظرفیت جهانی، ملی و منطقه‌ای استفاده کنیم.

معاون نظارت و برنامه ‌ریزی نظام ‍پزشکی به تاثیر فناوری و ارتباط جهانی بر کرونا اشاره کرد و گفت: امروزه خدمات سلامت در دنیا  محدود به مرزها نیست برای مثال در پاندمی کووید19 دیدیم کوچکترین علائم بیماری، دستاوردها برای ساخت واکسن، عوارض تزریق آن و جهش‌های گوناگون کرونا که در هرجای جهان اتفاق می‌افتاد در کسری از ثانیه به تمام دنیا منتقل می‌شد و همه مردم در هرجای این کره زمین به واسطه اینترنت از آن مطلع می‌شدند طبیعتا اگر فضای دسترسی به اینترنت محسوب شود چنین سرعت اطلاع رسانی و باخبر شدن از موضوعات پزشکی روز را از دست خواهیم داد.

جهانگیری می‌گوید که ریل گذاری مناسب در حوزه پزشکی و سلامت وابسته به تبادل اطلاعات و دستیابی به استاندارهای بین المللی است و ما باید بتوانیم با روند جهانی درارتباط باشیم تا سطح خودمان را ارتقا دهیم. هرچند که فضای مجازی آسیب‎هایی را به دنبال دارد اما نمی‌توان از آثار خوب آن چشم پوشید پس باید یک روش اعتدال در استفاده از آن ایجاد کرد.

«آموزش مجازی» قربانی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی خواهد شد/ نباید سد راه تبادل اطلاعات علمی میان اساتید و دانشمندان سراسر دنیا شد

همه ما حداقل یک دانش آموز یا یک دانشجو در خانه یا اطرافمان داریم و در دوسال و نیم اخیر با شروع پاندمی کرونا با مقوله‌ای به اسم «آموزش مجازی» روبه روه شده‌ایم. پس از گذشت چندماه از شروع کرونا در کشور، آموزش و پرورش و وزارت علوم برنامه‌هایی را طراحی کردند تا دانش آموزان و دانشجویان ادامه سال تحصیلی خود را در بستر آنها ادامه دهند اما تاثیر پیام رسان‌های دیگر در این روند غیرقابل کتمان است تا جایی که بسیاری از اساتید ترجیح می‍‌‌دهند کلاس‌های درسی خود را در گروه‌های این پیام رسان‌ها برگزار کنند تا هم تبادل اطلاعات راحت‌تر باشد هم اینکه محصلین بتوانند از فایل‌های بارگذاری شده در هر زمانی که می‌خواهند، استفاده کنند. اختلال در روند «آموزش مجازی» اولین هشداری است که داوود محمدی، دبیر کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار برنا به آن اشاره کرد. محمدی که طرح مذکور مجلس یازدهم را برخلاف مصلحت سیاسی و شرایط کنونی جامعه می‌داند، معتقد است نمی‌توان جلوی اینترنت را گرفت و آن را بست. او می‌گوید ما با پدیده جهانی شدن رو به رو هستیم و این اتفاق فقط با «اینترنت» مهیا می‌شود درواقع این اینترنت است که دنیای ما را کوچک کرده و مفهوم زمان و مکان را از بین برده است پس ما باید خودمان را با جهانیان وفق دهیم. اگر می‌خواهیم فضای مجازی و اینترنت را ساماندهی و مدیریت کنیم و امکان بیشتری را برای مردم به وجود بیاوریم، راهش ایجاد محدودیت نیست چون به لحاظ علمی و تکنولوژی اصلا امکان بستن اینترنت و محروم کردن مردم از آن وجود ندارد.

این نماینده سابق مجلس از بین رفتن آموزش مجازی که در دوران پاندمی کرونا افزایش پیدا کرده را اولین قربانی اجرای طرح مجلس یازدهم می‌داند. به گفته او امروزه در دنیا یکی از عوامل اشاعه علم، ایجاد ارتباط بین محافل علمی است که در فضای مجازی محقق می‌شود. در روزهای شیوع ویروس کرونا ما شاهد تدریس معلمان و اساتید در بستر فضای مجازی بودیم تا آنها از درس عقب نیفتند درواقع در همه جای دنیا شیوه آموزش مجازی به جود آمد تا محصلین در خانه بدون استرس مبتلا شدن به کرونا، مطالب درسی را فرابگیرند، طبیعتا با محدود شدن اینترنت و از بین رفتن پیام رسان‌ها بستر آموزش مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان از بین خواهد رفت و از این حیث ضربه خواهیم خورد.

محمدی معتقد است قسمت عظیمی از علم استاتید، معلمان و صاحبان علم از تبادل با اساتید دانشگاه‌های مطرح دنیا نشات می‌گیرد و اگر راه اینترنت و ارتباط بسته شود دیگر از به روزترین اکتشافات، مقالات و نتیجه گیری‌ها مطلع نخواهیم شد. او می‌گوید اگر در گذشته به واسطه کتاب خواندن و گفتگوی رو در رو علم و اطلاعات خود را منتقل می‌کردیم، امروزه شرایط فرق کرده است و در یکی از صدها پیام رسان‌های قوی می‌توان با استاد دانشگاه آن سر دنیا ارتباط برقرار کرد و نتایج علمی را مورد انتقال قرار داد بنابراین اصلا نمی‌شود راه انتقال علم و کشفیات را گرفت و اساتید و صاحبان علم را محروم کرد.

این عضو سابق کمیسیون آموزش معتقد است این اقدام مجلس یعنی تصویب چنین طرحی در شرایط کنونی جامعه نادرست بود و اصلا به صلاح کشور نیست البته او تاکید می‌کند هرچند نمایندگان مدعی هستند دنبال ایجاد محدودیت و مسدودسازی نیستند اما مفاد طرح نگران کننده است و باعث اعتراض مردم شده است.

با طرح صیانت، ایران را از صنعت توریسم حذف می‌کنند

حتی رییس جامعه گردشگری الکترونیکی طرح صیانت مجلس را طرحی آسیب‌رسان به صنعت گردشگری کشور توصیف کرده و ضمن اشاره به تضاد آن با پروژه «مقابله با ایران‌هراسی» اعلام کرده که اجراکنندگان این طرح، ایران را حذف می‌کنند. حسن تقی‌زاده انصاری در انتقاد به طرح صیانت گفته است که بیش از ۹۰ درصد جذب گردشگر و آشنایی علاقه‌مندان به سفر از طریق فضای مجازی اتفاق می‌افتد. در دنیای امروز، گردشگر بدون تحقیق مقصدی را برای سفر انتخاب نمی‌کند و این شناخت از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محقق می‌شود. چنان‌چه در این فضا محدودیتی به‌وجود آید بازار گردشگری را از دست می‌دهیم و باعث می‌شویم کشورهای همسایه گردشگران ما را به‌راحتی جذب کنند و کشور ما از فهرست مقاصد گردشگری خارج شود.

انصاری با اشاره به آسیبی که این طرح بر کسب و کارهای گردشگری وارد می‌کند هم گفته است کسب و کارهای گردشگری ارتباط تجاری آنی با شرکای داخلی و خارجی دارند و خدمات خود را طریق شبکه‌های اجتماعی معرفی و عرضه می‌کنند. حجم زیادی از بازاریابی‌های گردشگری دیجیتالی انجام می‌شود بنابراین اگر این فضا محدود شود فرصت معرفی ایران گرفته می‌شود و نمی‌توانیم دیگر از این ظرفیت و فرصت برای معرفی ایران استفاده کنیم.

چشم انتظار 85 میلیون نفر به کمیسیون فرهنگی 18 نفره

این روزها آسیب‌های اجرای این طرح دائما درحال یادآوری برای وکلای ملت در بهارستان است. از مردم عادی گرفته تا دانش آموزان، دانشجویان، فعالان رسانه‌ای، حقوقدانان، و کلا، مسئولین، صاحبان مشاغل اینترنتی، پزشکان و.... ضربه‌ای که با اجرای این طرح به حوزه‌شان وارد می‌شود را عنوان می‌کنند اما باوجود تمام این مخالفت‌ها نمایندگان انقلابی دست از موضع خود نکشیدند و این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس درحال بررسی‌ست و چشم همه ملت به این است که ببینند قرار است چگونه از آنها صیانت شود.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز