پیدا شدن باب اسفنجی و پاتریک ستاره ای واقعی در اقیانوس

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۱۹:۴۰:۲۱
کد خبر: ۱۲۱۴۷۳۸
پیدا شدن باب اسفنجی و پاتریک ستاره ای واقعی در اقیانوس
باب اسفنجی شلوار مکعبی شاید لباس های شیکی بپوشد اما مسلم است که اسفنج های دریایی واقعی شلوار به تن نمی کنند. ستاره های دریایی مانند پاتریک ستاره ای، دوست باب اسفنجی هم شلوارک نمی پوشند.

به گزارش برنا؛ با این وجود، کریستوفر ما، دانشمند حوزه ی علوم دریایی به سرعت به شباهت میان شخصیت های کارتون معروف باب اسفنجی و اسفنج دریایی زرد رنگ و ستاره دریایی صورتی واقعی ای که در اعماق اقیانوس اطلس کشف شده اند، پی برد. یک ابزار کنترل از راه دور که در اعماق دریاها به جستجو می پردازد این دو موجود دریایی را هفته ی گذشته در آب های منطقه ای در ۲۰۰ مایلی شهر نیویورک پیدا کرد.

کریستوفر ما که یک محقق است و با اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا همکاری دارد، تصویر این دو موجود دریایی را در توییتر خود منتشر کرد و نوشت: «من معمولاً از چنین ارجاعاتی پرهیز می کنم… اما وای این ها باب اسفنجی و پاتریک ستاره ای دنیای واقعی هستند!»

کشتی جستجوگر NOAA’s Okeanos در مأموریت جدیدش ابزارهای کنترل از راه دوری را به اعماق آب ها می فرستد، مانند همان وسیله ای که اسفنج و ستاره دریایی مذکور را پیدا کرده است. این ابزارهای کنترل از راه دور در زیستگاه های آبی جستجو می کنند، سفرهای خود را به صورت زنده پخش می کنند و تصاویری از ساکنان اعماق دریاها و اقیانوس ها ثبت می کنند.

کریستوفر ما می گوید: «فکر کردم این تشبیه جالب باشد چون حداقل این بار واقعاً می شود آن را به تصاویر و رنگ های شخصیت های کارتونی اصلی تشبیه کرد. به عنوان یک زیست شناس که تخصصش در مورد ستاره های دریایی است می گویم که پاتریک ستاره ای و باب اسفنجی بیشتر اوقات به درستی به تصویر کشیده نمی شوند.»

مقایسه ی باب اسفنجی و پاتریک ستاره ای با همتایان واقعی خود

بیش از ۸،۵۰۰ گونه اسفنج دریایی وجود دارد و این موجودات ۶۰۰ میلیون سال است که در اقیانوس ها زندگی می کنند. شکل و ساختار بدنی آن ها بسته به محل زندگی شان یعنی روی شن های نرم یا سطوح سخت و سنگی متفاوت است.

اما کریستوفر ما می گوید آن اسفنج دریایی باب اسفنجی مانندی که در تصویر منتشر شده می بینیم از گونه ی Hertwigia است. رنگ زرد روشن اسفنج که مورد عجیبی برای اعماق دریا محسوب می شود، او را غافلگیر کرده بود. در آن عمق، بیشتر موجودات به رنگ نارنجی یا سفید هستند تا بتوانند در محیط کم نور آنجا خود را استتار کنند.

ستاره دریایی ای که در کنار اسفنج به چشم می خورد هم از گونه ی Chondraster است که پنج بازو دارد و بدنش پوشیده از اندام های ریز مکشی است. این اندام های مکشی به ستاره دریایی امکان خزیدن در کف اقیانوس و چسباندن خود به سنگ ها و بدن دیگر موجودات زنده ی دریایی را می دهد. ستاره های Chondraster می توانند به رنگ صورتی تیره، صورتی روشن یا سفید باشند.

کریستوفر ما می گوید رنگ ستاره دریایی درون تصویر یک صورتی روشن است که به شدت شخصیت پاتریک را به یاد می آورد.

5e137eb2954bda19b3181958

نظر شما
پرونده ویژه