رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

شناسایی ۲ هزار و ۲۰ محله آسیب خیز در کشور/ رصد محله‌محور آسیب‌های اجتماعی در دستور کار بهزیستی است

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۱۲:۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۲۱۴۷۶۸
شناسایی ۲ هزار و ۲۰ محله آسیب خیز در کشور/ رصد محله‌محور آسیب‌های اجتماعی در دستور کار بهزیستی است
وحید قبادی دانا با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۰ محله آسیب خیز در کشور شناسایی شده، گفت: رصد محله‌محور آسیب‌های اجتماعی در دستور کار ما قرار دارد و نیاز است با توجه به تنوع آسیب‌های اجتماعی، رصد آنها براساس شرایط فرهنگی و جغرافیایی صورت بگیرد تا براساس این رصد مداخله به هنگام در همان زمینه انجام شود

به گزارش برنا؛ وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین آغاز به کار عملیات اجرایی طرح مشترک طرح تحولات محلات کشور و شروع فعالیت‌های اجتماع محور مراکز مثبت زندگی در مناطق آسیب خیز و حاشیه ای که صبح امروز (11 مردادماه) برگزار شد، گفت: حدود ۲ هزار و ۲۰ محله آسیب خیز در کشور شناسایی شده که در تقسیم کار ملی حدود هزار محله از این محلات به عهده بهزیستی گذاشته شده است.

او افزود: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب آسیب های اجتماعی و مناطق حاشیه‌ای است. از ماه‌ها پیش بررسی وضع موجود در این مناطق و اجرای یک اقدام جهادی برای ساماندهی در مناطق آسیب خیز و بافت فرسوده در برنامه کار قرار گرفت.

قبادی دانا تصریح کرد: امروز در بهزیستی با ظرفیت سازی مراکز مثبت زندگی در بیش از ۲۵۰۰ محله در کشور ایجاد شده است. امیدوارم که از این ظرفیت خانواده محور استفاده کنیم برای اینکه گام موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در محلات آسیب خیز داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: شعار سازمان بهزیستی؛ «بهزیستی در گام دوم؛ هوشمندسازی، محله محوری، ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده است». این شعار تقریبا در عملکردی که در مراکز خدمات بهزیستی ارائه شده، متبلور و متجلی بوده است و امیدواریم گام موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی داشته باشیم.

او ادامه داد: هدف این است که فعالیت‌های مراکز مثبت زندگی در قالب فعالیت‌های اجتماع محور ساماندهی شده و از نیروهای بومی، ظرفیت‌ها و ساختار موجود در محلات مانند مساجد و هیئت‌ها و از تجمیع همکاری و همسویی این مجموعه استفاده شود و حاصل آن ارتقای وضعیت اجتماعی شود.

قبادی دانا بیان کرد: رصد محله‌محور آسیب‌های اجتماعی در دستور کار ما قرار دارد و نیاز است با توجه به تنوع آسیب‌های اجتماعی، رصد آنها براساس شرایط فرهنگی و جغرافیایی صورت بگیرد تا براساس این رصد مداخله به هنگام در همان زمینه انجام شود برای مثال علت خودکشی که در تهران صورت می گیرد با علت خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد متفاوت است و اقدامات مربوط به آن باید متفاوت باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ظرفیت سازی که در قالب ساماندهی ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی  صورت گرفت که باعث پای کار آمدن ۱۳ هزار نیرو در حوزه روانشناسی و مددکاری شد و آنان افراد بومی و تحصیل کرده هستند. این امر ظرفیتی ایجاد می کند تا این نیروها ارتباط خوبی با ساکنان برقرار کرده و حمایت طلبی از دستگاه های مربوطه داشته باشند.

قبادی دانا تاکید کرد: امروز هزار مرکز خدمات در هزار محله آسیب خیز و حاشیه ای پای کار می‌آیند و امید است قدم موثری در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم. امروز برخی آسیب های نوپدید بر پنج آسیب اضافه شده و امید است با فعالیت های جهادی این آسیب‌ها کاهش پیدا کند. پنج آسیب اجتماعی شامل اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و بیکاری است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
پرونده ویژه