اتصال شبکه تعاون و شبکه نوآوری کشور برای اولین بار در رویداد کوپ استار

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۱۳:۲۷:۲۴
کد خبر: ۱۲۱۴۸۴۶
اتصال شبکه تعاون و شبکه نوآوری کشور برای اولین بار در رویداد کوپ استار
نخستین رویداد استارت آپی کوپ استار با محوریت تعاون، اقتصاد جمعی و جامعه به مناسبت روز تعاون، به همت مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران (منتا) که کمی بیش از 6 ماه از تولدش می‌گذرد، با همکاری جهش و پرابلم از زیست بوم نوآوری و البته با تاخیر به علت پیک پنجم کرونا در روز یکشنبه 10 مرداد 1400 در سالن سلام برگزار شد.

به گزارش برنا؛ ضعف نوآوری در حوزه تعاون، اینرسی رویکرد سنتی در این بخش مهم اقتصاد و از طرفی نقش آفرینی فعال بازیگران چابک زیست بوم نوآوردی در رشد سریع سایر بخش‌های اقتصاد، ضرورت تعامل بخش تعاون کشور و زیست بوم نوآوری را بیش از پیش نمایان کرده است.

از این رو نخستین رویداد استارت آپی کوپ استار با محوریت تعاون، اقتصاد جمعی و جامعه به مناسبت روز تعاون، به همت مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران (منتا) که کمی بیش از 6 ماه از تولدش می‌گذرد، با همکاری جهش و پرابلم از زیست بوم نوآوری و البته با تاخیر به علت پیک پنجم کرونا در روز یکشنبه 10 مرداد 1400 در سالن سلام برگزار شد.

رویداد کوپ استار به منظور تجلی درخشش اولین ستاره‌های زیست بوم نوآوری در آسمان تعاون کشور و تثبیت گام های نوآورانه در حوزه تعاون برگزار شد. حدود 50 تیم، با ارسال طرح کسب و کار خود در فراخوان اولیه این رویداد شرکت کردند که در دو مرحله داوری اولیه ابتدا 14 تیم و سپس 8 تیم موفق به جلب نظر داوران برای ارئه ایده‌های نوآورانه خود شدند.

سه تیم نخست این رویداد ضمن برخورداری از خدمات ویژه منتا به عنوان راهبر نوآوری در بخش تعاون کشور، از 1 میلیارد ریال بلاعوض از معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درصورت فعالیت در قالب حقوقی تعاونی، تا 15 میلیارد ریال ضمانت از صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و بیمه تکمیلی 100 میلیون ریالی اعضای تیم‌ها توسط بیمه تعاون، همچنین اعتبارات 100، 70 و 50 میلیون ریالی صبا ویژن و بسته تبلیغاتی هفته نامه کارنگ برخوردار شدند.

علاوه بر این 5 تیم باقیمانده 500 میلیون ریال بلاعوض از معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درصورت فعالیت در قالب حقوقی تعاونی، 50 درصد تخفیف در کارمزد صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و 20 درصد تخفیف بیمه تکمیلی اعضای خود بهره‌مند شدند.

از جمله مهمانان حاضر در این رویداد می توان به آقای محمد جعفر کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آقای مهدی حسین نژاد مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و آقای یونس مظلومی مدیر عامل بیمه تعاون اشاره کرد.

آقایان البرز محمدی مدیر کل دفتر تعاونی های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حسن شریفی معاون عملیات بانکی بانک توسعه تعاون، مصیب کرمی معاون فنی صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، محمد مهدی فریدوند رئیس انجمن VC ایران و مدیر عامل صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه تهران، سید سجاد نوری مدیر عامل مرکز نوآوری توسعه تعاون و کاوه گودرزی مدیرعامل مرکز نوآوری جهش داوری این رویداد را برعهده داشتند.

تیم های استارت آپی واجارو، پاکلین، سباتک، همه گامی، اگرنیتو، ایزی پلازا، به اینه و تامین مالی تعاونی مسکن 8 تیم حاضر در این رویداد بودند. علاوه بر این 8 تیم دو نمونه موفق از فعالیت نوآورانه در حوزه تعاون توسط قرارگاه جهادی امام رضا و تعاونی چکاد صنعت نیز به ارائه کسب و کار خود پرداختند.

هر تیم باید طی چهار دقیقه به ارائه ایده های خود می پرداخت و چهار دقیقه نفس گیر را در پاسخ به سوالات داوران می گذراند.

آرش دهبان به عنوان اولین نفر به شرح ایده هایشان در واجارو به عنوان بازار محلی آنلاین پرداخت و از راهکارهای مد نظرشان برای بازار سنتی کشاورزی گفت. او داستان ایده شان را پیش خریدهای غیر منصفانه دلال ها و حضور 3 تا 4  بنکدار بزرگ بین کشاورز و بازار همچنین غیر شفاف بودن قیمت و عدم اطمینان مصرف کنندگان شرح داد و راهکارشان را ایجاد یک پلتفرم فروش محصولات کشاورزی به صورت B2C (عمده و خرده) و توریسم کشاورزی عنوان کرد. در نهایت به سوال هایی از قبیل چالش فساد پذیری و بسته بندی محصولات و راهکارشان برای رقابت با سهولت مدل فروش سنتی پاسخ داد.

بعد از واجارو و آرش دهبان نوبت به حسین مسافر رسید تا شرح دهد که چگونه در زندگی شلوغ شهری امروز، دسترسی کاربرانش را به خشکشویی را ساده کرده و به کسب و کار خشکشویی ها نیز رونق می بخشد. او توضیح داد که برای انجام این کار، 8 زیرساخت الکترونیکی یکپارچه را ایجاد کرده اند که مهمترین آن اپلیکیشن های راننده، مشتری و خشکشویی هستند. سپس با شرح ارزش بازار و مزایای رقابتی پرداخت. در نهایت به سوال های داوران در مورد میزان نیازشان به سرمایه گذاری، برنامه آنها برای دوران پسا کرونا و ارتباطشان با مفهوم تعاون پاسخ داد.

تیم بعدی سباتک بود که ایده هایشان را فاطمه تیموری ارائه داد. یک شبکه سرمایه گذاری متشکل از بانک، کارگزاری و بیمه برای کاربران، ایده این تیم را تشکیل داده بود. که در نهایت با استفاده از اعتبار کاربران، موجب افزایش چرخه مالی میان بانک، کارگذاری و بیمه خواهد شد و برای کاربران نیز بهره مندی از بیمه عمر و سرمایه گذاری و کارت اعتباری را درپی خواهد بود. پس از شرح اندازه بازار و سهمی که برای خود از این بازار متصور هستند به سوالاتی چون مراحل اجرایی توافق با بانک ها، کارگزاری ها، بیمه ها و مزایای طرح برای آن ها پاسخ دادند.

استارت آپ هم گامی و محمدرضا صباغیه به عنوان چهارمین تیم، از ایده شان در مورد حل کاهش هزینه حق بیمه تامین اجتماعی روستایی و راهکارشان برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کسب و کارهای خرد و نوپا گفت و ضمن معرفی ظرفیت بازار خود به سوال های داوران در زمینه تفاوت آن ها با یک کارگزاری بیمه و مراحل اجرایی طرحشان پاسخ داد.

تیم اگرنیتو ایده اش را در مورد ایجاد یک بازار تقاضا محور (برخلاف سایر ایده های موجود) B2B در قالب پلتفرم اگرنیتو توسط آقای غلامی ارائه کرد و از برنامه هایشان برای ایجاد یک مگا پلتفرم شامل خدماتی چون مقایسه قیمت، تهاتر، QC، پیش فروش محصولات کشاورزی بر اساس توکنایز کردن محصولات گفت. همچنین با ارائه سه مدل بدبینانه، محتمل و خوش-بینانه سهم خود را از بازار وسیع کشاورزی شرح داد و در نهایت به سوالاتی از قبیل میزان سرمایه مورد نیاز، مدل درآمدی و وجه تمایزشان از سایر رقبای موجود پاسخ داد.

الهام گلستانی از ایده نوین تیم استارت  آپ ایزی پلازا برای توسعه صادرات کشاورزی و راهکارهایشان برای غلبه بر چالش هایی نظیر کسب استانداردهای لازم محصولات کشاورزی و تسهیل گری روند صادرات برای تولید کنندگان محصولات کشاورزی گفت. همچنین بازار هدف ایزی پلازا ناحیه اوراسیا  با شروع از ارمنستان عنوان شد. سپس به سوالاتی در زمینه مزایای رقابتی، تخصص تیم کاری و یا شرکاء در زمینه صادرات، انجام مذاکره با بیمه و تامین مالی خارجی پاسخ داد.

سبحان محمودی فر از استارت آپ به اینه از پلتفرمشان در زمینه محصولات غذایی فروش نرفته و ضرورت ورود به مساله دور ریز مواد غذایی گفت و شرح داد که چگونه با تشکیل زنجیره ای از شیرینی فروشی ها، رستوران ها، هتل ها، فروشگاه های بزرگ و .. می توان محصولات قابل استفاده ای که فروش نرفته اند را به فروش رساند و از دور ریز محصولات غذایی جلوگیری کرد و به سمت جهانی که غذای تولید شده همان غذایی است که قرار است مصرف کنیم، حرکت کنیم. داوران نیز سوالاتی در مورد شبهات خرید و فروش محصولات فروش نرفته و محدوده ی جغرافیایی فعالیت پلتفرم به اینه پرسیدند که به آن ها پاسخ داده شد.

هشتیم و آخرین تیم ارائه کننده، تامین مالی تعاونی مسکن بود که توسط ... راهکار خود را برای جلوگیری از تاخیر، توقف و شکست پروژه¬های تعاونی های مسکن به دلیل عدم توان مالی تعدادی از اعضا و چالش¬های حقوقی جذب مشارکت های دیگر، استفاده از فناوری بلاکچین و توکنایز کردن بخش تامین مالی قرار داد های تعاونی مسکن عنوان کردند. داوران نیز سوالاتی در مورد چالش قیمت گزاری و موانع حقوقی به سبب هدف تامین نیاز اعضا در تعاونی مسکن مطرح کردند که به آن ها پاسخ داده شد.

در نهایت پس از تجمیع امتیازات داوران در زمینه غنا و اصالت ایده، توان تیم، وسعت بازار و مسائل مالی هر استارت آپ، تیم  های به اینه، پاکلین و تامین مالی تعاونی مسکن به ترتیب به عنوان سه تیم اول شناخته شدند. تیم های اگرنیتو، واجارو، ایزی پلازا، همه گامی و سباتک نیز به ترتیب رتبه های چهارم تا هشتم را کسب کردند.

 سجاد نوری مدیر عامل منتا، پس از پایان ارائه تیم‌ها ضمن ابراز امیدواری از این که این رویداد در سال‌های آینده با کیفیت بیشتر و با حضور بازیگران بیشتری از بخش تعاون کشور برگزار گردد، گفت: آنچه که امروز از تعاون در ایران، اعم از فرم و محتوا سراغ داریم، متناسب با نیاز، دانش و فناوری روز نیست.  

او در ادامه افزود: تعاون یک مدل کاربردی و کارگشای بسیاری از نیازها و گره های اقتصادی و اجتماعی است و این عدم تناسب یکی از دلایل تشکیل منتا به همت معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حمایت بانک توسعه تعاون و صندوق سرمایه گذاری تعاون بوده است. یکی از ماموریت‌های اساسی منتا در زمینه توسعه نوآوری در تعاون تشکیل زیست بوم آن و پیوند میان بدنه تعاون کشور با بازیگران نوآوری و آشنایی فعالان نوآوری با مقوله تعاون است که رویداد کوپ استار از جمله تلاش‌های مجموعه منتا برای تحقق آن می باشد. سوق دادن مشوق‌ها و همراهی‌های نهاد دولت به سمت نوآوری در تعاونی ها، اصلاح قانون با نگاه نوآورانه برای، به منظور امکان فعالیت استارت آپ های تعاونی، نگاه نوآورانه و چابک در حکمرانی بخش تعاون به منظور مدل سازی و خلق نمونه های موفق از فرم های جدید تعاون، کمک به حرکت به سوی داده محوری در بخش تعاون و تلاش برای تسهیل استفاده از فناوری های روز مانند بلاکچین در مقوله جمع سپاری، دستاوردهایی هستند که انتظار داریم در ادامه مسیر گسترش نوآوری در تعاون به آن ها دست پیدا کنیم.

محمد کبیری، معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن ابراز خرسندی از تجربه برگزاری اولین رویداد با رویکرد نوآوری و تعاون گفتند: ما در آغاز راه اتصال شبکه تعاون و شبکه نوآوری کشور قرار داریم. بیش از سه میلیون تعاونی در دنیا وجود دارند که گردش مالی 300 تعاونی برتر آن ها، بیش از 2100 میلیارد دلار است و ارزش دارایی این تعاونی ها به بیش از 20000 میلیارد دلار می رسد. 

او ادامه داد: بنده مطمئن هستم که دلیل توسعه آنها، ایجاد DNA نوآوری در وجود خود و استفاده از ظرفیت آن است. زیست بوم نوآوری می¬تواند بخشی از نیازهای کشور را که بخش تعاون در گذشته قصد داشته به شکل¬ها و از طرق مختلف پاسخگوی آن باشد را برطرف کند. پیوند نوآوری و تعاون قطعا می تواند ارزش افزوده اقتصادی جدیدی را برای کشور ایجاد کند. من فکر می کنم این مدل نشست ها حتما باید با حضور اتحادیه ها در بخش تعاون ادامه پیدا کند. خانواده بخش تعاون در دولت نیز کاملا آمادگی حمایت از این نوع استارت آپ ها را دارد.

کبیری تاکید کرد: تشکیل منتا نخستین گام مشترک معاونت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گزاری تعاون بوده و من امیدوارم این گام همچنان ادامه داشته باشد و معتقدم جمع حاضر می تواند یک تقاضای موثری را برای آنچه که امروز ارائه شد ایجاد کند. من نیز معتقد هستم که خود تشکیل استارت آپ از نظر بنیان و مفهوم یک تعاونی است. امیدوارم این فرآیند در ادامه فعالیت های گذشته تکرار شود و تکرار این تجربیات جدید منجر به توسعه نوآوری و بهره وری در بخش تعاون شده و ما نیز بتوانیم بخشی از نیاز زیست بوم نوآوری کشور را تامین کنیم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز