عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

حدود ۲۰۲۰ محله با ۲۵ میلیون نفر جمعیت باید ساماندهی شود/۶۵ درصد مردم محله دروازه غار اجاره نشین هستند/محله‌های دروازه غار و هرندی مبنای آغاز کار ماست

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۱۴:۳۷:۵۷
کد خبر: ۱۲۱۴۸۹۸
حدود ۲۰۲۰ محله با ۲۵ میلیون نفر جمعیت باید ساماندهی شود/۶۵ درصد مردم محله دروازه غار اجاره نشین هستند/محله‌های دروازه غار و هرندی مبنای آغاز کار ماست
علی آقا محمدی گفت: هماهنگی بین نهادها را مبنا قرار دادیم و قرار شد غیرازاینکه محله محور کارکنیم، کوچه محور کار کنیم و از نیروی همان کوچه کمتر از ۳۰ سال استفاده کنیم و سمت آنها شهردار کوچه باشد.

به گزارش برنا؛ علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آئین آغاز به کار عملیات اجرایی طرح مشترک طرح تحولات محلات کشور و شروع فعالیت‌های اجتماع محور مراکز مثبت زندگی در مناطق آسیب خیز و حاشیه ای که صبح امروز (11 مردادماه) برگزار شد، گفت: هدف این برنامه جامعه بزرگ مستضعفین جامعه است نه به صورت اینکه آنها را بخواهیم کمک کنیم بلکه به صورت اینکه گنج های آنها را کشف کنیم بنابراین دنبال کسانی نیستیم که قرار است آنها را کمک کنیم بلکه می خواهیم موانعی که سر راه رشد آنها قرار گرفته و موانع غیرضرور و کمی را برداریم.

او افزود: این امر به تخصص و تلاش مستمر نیاز دارد اینگونه نیست که با برداشتن گام تمام شود بلکه به صورت مداوم آن را دنبال کنیم تا موفق شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ۷۰ جلسه با مشارکت همه نهادهای کشور برگزار شد که چرا فقر تداوم پیدا می‌کند و با اعتبارات اختصاص داده شده این چرخه شکسته نمی‌شود و جغرافیای خاصی شامل آنها می شود. اگر به طور طبیعی می گفتیم زایش فقر در کل اقتصاد است معنا نداشت در یک جغرافیای خاص اینگونه باشد پس مسئله ای در جامعه وجود دارد که باید آن را رفع کرد.

آقامحمدی افزود: پس از بحث‌های زیاد به اجماع این امر رسیدیم که دو مسئله وجود دارد، اول آنکه آنچه باید تغییر کند باید به اراده خود مردم باشد. نمی‌توانیم تشخیص دهیم که چگونه به آنها کمک کنیم یا مسئله آنها چیست. نکته‌ای که غالبا مغفول بود و همه تشخیص می دادند که نیاز به این یا آن چیز است درصورتیکه اولویت ها تشخیص نحوه انجام و مطابقت با روحیات و فرهنگ ها باید لحاظ می شد.

او بیان کرد: نکته دوم این بود که نهادهایی که باید خدمت می دادند هماهنگی باهم نداشتند و هرکدام خدمت خود را ارائه می دادند ناقص و ناتمام می ماند بنابراین قرار شد این دو مشکل بدون ایجاد ساختار جدید رفع شود چون یکی از ضعف‌ها این بود که ساختارهای موجود را بدون هیچ دلیلی ناکارآمد تلقی می کردند و صرف اینکه نتیجه نگرفتند، عامل را ساختار یا حتی بودجه می دیدند. بنابراین هماهنگی بین نهادها را مبنا قرار دادیم و قرار شد غیرازاینکه محله محور کارکنیم، کوچه محور کار کنیم و از نیروی همان کوچه کمتر از ۳۰ سال استفاده کنیم و سمت آنها شهردار کوچه باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از سوی دیگر با هماهنگی بین نهادها، دستگاهی مسئول شود و هر کسی وظایف خود را در راستای برآورد تقاضاها انجام دهد. اگر عرضه و تقاضا برابر باشد که مشکلی نیست. اگر عرضه بیشتر از تقاضا است بازهم مشکلی وجود ندارد. اگر تقاضا بیشتر از عرضه است، باید برویم برای آن راه حل پیدا کنیم. اگر وظیفه ای می خواهد که هیچ سازمانی برعهده ندارد باید این وظیفه را به یکی از سازمان ها محول کنیم.

آقامحمدی افزود: شروع کار را محله های دروازه غار و هرندی مبنا قرار دادیم. توافق شد در آنجا هلال احمر محور باشد. نهاد هماهنگ کننده نیز به اسم خانه هلال احمر نامیده شد که بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد مسکن و نهادهای دیگر آنجا کار خود را انجام می داد. خوشبختانه در آنجا به نتیجه رسیدیم که در طرف عرضه علاوه بر شورا، کمیته تخصصی هم داشته باشیم به طورمثال اگر کار بهزیستی، پیشگیری و مبارزه با آسیب ها است پس در دو کمیته عضو می‌شود. در مجموع هشت کمیته تشکیل شد. اولین بحث ما این بود که پایه اطلاعات ما چیست که اطلاعات را سرشماری نفوس و مسکن کردیم.

او گفت: با مرکز آمار به توافق رسیدیم کل محله را سرشماری کرد و یافته‌هایی که در محله به دست آوردیم بسیار جالب بود به طور مثال در مورد اعتیاد، همه شهر و ایران، دروازه غار را به اعتیاد می شناسند. کل معتادان ساکن ۲۸۰۰ نفر هستند و بقیه کسانی هستند که آنجا مواد تهیه یا مصرف می کنند و ساکن محله نیستند یعنی محله توزیع متادون را آنجا گذاشتند و آنجا را به این کار معروف کردند. این برای محله زیاد نیست و قابل مهارکردن و برنامه ریزی است و طی یک برنامه پنج ساله می توان با آنها به توافق رسید تا معتادان بازگردند و پیشگیری هم انجام دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دیدیم در محله دروازه غار، اجاره نشینی بالا است. ۶۵ درصد مردم آنجا اجاره نشین هستند درصورتی که در کشور ۶۵ درصد افراد مالک هستند با احتساب خانه‌های سازمانی ۷۵ درصد ملک در اختیار دارند. اکنون این طرح روی ۱۰ محله مانند شوش و مظاهری دارد انجام می شود. همه محلات آسیب پذیر منطقه ۱۲ تهران، تحت پوشش این طرح هستند.

آقامحمدی بیان کرد: به جمع بندی رسیدیم که هر نهادی محلات خود را انتخاب کند که او هماهنگ کننده باشد به طور مثال کمیته امداد امامزاده یحیی را انتخاب کرد و خانه امداد را ایجاد کرد بنابراین نهاد هماهنگ کننده مشخص شد و بر این اساس ۲۰۲۰ محله‌ای که تمام حاشیه نشینی ایران آنجا است؛ ۲۰۲۰ محله با ۲۵ میلیون نفر جمعیت باید ساماندهی شود.  

//انتهای پیام: 5

نظر شما
پرونده ویژه