واکسیناسیون مددجویان و کادر درمان مراکز ماده ۱۶ آغاز شد

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۱۹:۳۹:۱۸
کد خبر: ۱۲۱۵۰۰۷
واکسیناسیون مددجویان و کادر درمان مراکز ماده ۱۶ آغاز شد
با پیگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر و موافقت وزیر بهداشت، واکسیناسیون مددجویان و کادر درمان مراکز ماده ۱۶ آغاز شد.

به گزارش برنا؛ رضا تویسرکان منش گفت: معتادان به مواد مخدر به دلیل استفاده از مواد و شرایط نامناسب زندگی، تغذیه و سکونت، دچار ضعف سیستم ایمنی هستند.

او افزود: سیستم ایمنی بدن، مهمترین سد دفاعی در برابر ویروس کرونا است و با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، فرد مستعد ابتلا به بیماری می‌شود، بنابراین این افراد طبق پروتکل ملی که برای واکسیناسیون وجود دارد، بعد از کادر درمان، به نوعی مانند بیماران پیوندی و دیالیزی جزء گروه‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند. 

مدیرکل درمان و حمایت‌های احتماعی ستاد بیان کرد: اوایل اردیبهشت سالجاری از وزارت بهداشت خواستیم، مددجویانی (معتادان متجاهر) را که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند، در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دهد و همچنین توضیح دادیم که کارکنان و و مددکاران این مراکز شرایط خاص و حساسی دارند و بعد از کادر درمان، یکی از پرریسک‌ترین کار‌ها، فعالیت‌هایی است که آنان انجام می‌دهند.

تویسرکان‌منش بیان کرد: مصرف مواد مخدر به تدریج با گذشت زمان، سبب تضعیف ریه بیماران (معتادان) شده و بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی همچون کرونا می‌کند.

او افزود: همچنین براساس مطالعات آماری، موادمخدر باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود و این سرکوب، ورود ویروس به بدن را تسهیل می‌کند و با تاثیرات سوء بر سیستم ایمنی، بیمار معتاد را مستعد مبتلا به بیماری می‌کند که به همین منظور، واکسیناسیون مددجویان و کادر درمان مراکز ماده ۱۶ با پیگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر و موافقت وزیر بهداشت آغاز شده است.

نظر شما
پرونده ویژه