معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست مطرح کرد:

نصب کاتالیزهای اجاره‌ای برای معاینه فنی خودرو / مصرف انرژی در کشور ۳ برابر متوسط جهانی

۱۴۰۰/۰۵/۲۳ - ۰۶:۳۲:۲۲
کد خبر: ۱۲۱۵۰۶۱
نصب کاتالیزهای اجاره‌ای برای معاینه فنی خودرو / مصرف انرژی در کشور ۳ برابر متوسط جهانی
داریوش گل علیزاده با بیان اینکه در فصل سرما به دلیل پدیده وارونگی دما شاهد افزایش آلاینده‌ها هستیم، گفت: اقدامات مناسب برای بهبود کیفیت هوا انجام نشده است. در کشور 3برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌شود.

به گزارش برنا؛ کارشناسان محیط زیست افزایش تعداد خودروها در تهران را یکی از عوامل افزایش غلظت آلاینده ازن می‌دانند چرا که خودروها عامل اصلی تولید آلاینده ناکس و هیدروکربن‌های نسوخته هستند و در حضور گرما ازن تولید می‌کنند.

داریوش گل علیزاده، معاون مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست درباره آلاینده اوزن و کم و کیف مهار این آلودگی به خبرنگار برنا گفت: آلاینده اوزن یک آلاینده ثانویه است. آلایندگی خودرو در کلانشهر تهران از طریق افزایش دما به دلیل وجود ترکیبات آلی افزایش پیدا می کند در این شرایط برای کنترل آلاینده‌ها باید اقدامات مناسب انجام داد.

نصب کاتالیزهای اجاره‌ای برای مراکز معاینه فنی خودرو

 معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست افزود: بر اساس ماده 17 قانون هوای پاک به  معاینه فنی خودرو‌ها پرداخته است و در سالجاری ارتقای خودرو به یورو 5 رسیده است. البته کافی نیست و باید تداوم استاندارد خوردرو لحاظ شود. در بسیاری مواقع شاهد نصب کاتالیزهای اجاره‌ای برای مراکز معاینه فنی خودرو هستیم. باید در این زمینه اقدامات قضائی انجام شود.

به گفته او در سال گذشته 40 روز هوا در شهر تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت. از سال 99 شاخص‌ها سختگیرانه‌تر شده است، چون سلامت مردم از اهمیت برخوردار است.

 مصرف انرژی در کشور 3 برابر متوسط جهانی

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: در کلانشهرهای کشور در فصل سرما به دلیل بروز پدیده وارونگی دما شاهد افزایش آلاینده‌ها هستیم و اقدامات مناسب برای بهبود کیفیت هوا انجام نشده است. 3 برابر متوسط جهانی مصرف انرژی در کشور داریم و طی 10 سال اخیر میزان آلودگی ثابت است. در حالی که میزان آلایندگی‌ها بیشتر و اقدامات برای بهبود کیفیت هوا لازم نبوده است.

 او افزود: طی سال 96 قانون هوای پاک به تصویب رسید. در این اقدام هر یک از سازمان‌ها بر اساس رسالت خود تکالیف خود را باید انجام دهند برای مثال وضعیت سوخت نسبت به سنوات گذشته ارتقا پیدا کرده است.

 معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: البته ارتقای بهبود کیفیت هوا به ارتقای وضعیت سوخت هم مربوط است.

نفت و گاز در محورهای مواصلاتی پر گوگرد است

 گل علیزاده تاکید کرد: هم اکنون در حال پایش سوخت هستیم. توزیع سراسری  نفت  و گاز  در محورهای مواصلاتی پر از گوگرد است. کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و واگن‌های تجاری در مسیر وارد کلانشهرها شده و آلودگی را وارد می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: نیروگاه‌ها در زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز میزان سوخت اختصاصی نیروگاه‌ها را کاهش و سوخت‌های مایع را استفاده می‌کنند.

سوخت مازوت در سال گذشته مصرف نشده است

به گفته او سال گذشته برای جلوگیری از اختلال در شبکه برق رسانی در کلانشهرها به هیچ عنوان سوخت مازوت استفاده نشده است.

 گل علیزاده افزود: با توجه به خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا  بر اساس بررسی‌های سازمان جهانی 30 میلیارد دلار سالانه خسارت ناشی از آلودگی هوا برآورد شده است.

 معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: این خسارت‌ها را مردم و دولت پرداخت می‌کنند اما در مجموع با بخش اندکی از این پول برنامه‌های آلودگی هوا اجرا شد.

توجه به آلودگی هوا در ابعاد گسترده

گل علیزاده افزود: سناریوهای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور انجام شده است. در برنامه هفتم این مقوله باید گنجانده شود. باید مشکلات ناشی از آلودگی هوا به شکل گسترده توجه شود. تجهیزات و امکانات مناسب نیز برای این مهم در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز