برنا ملاحظات بعد از تزریق واکسن را بررسی کرد؛

توصیه های پزشکان بعد از تزریق واکسن کرونا؛ بعد از تزریق واکسن به زندگی عادی خود برگردید

۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - ۰۴:۵۰:۰۸
کد خبر: ۱۲۱۵۲۱۸
توصیه های پزشکان بعد از تزریق واکسن کرونا؛ بعد از تزریق واکسن به زندگی عادی خود برگردید
لازم نیست بعد از تزریق واکسن کرونا شرایط خاصی از رژیم غذایی و دارویی را پیش بگیرید اما رعایت برخی از نکات می تواند خیال شما را بعد از تزریق واکسن کمی راحت تر کند.

به گزارش برنا؛ حالا که سرعت واکسیناسیون در کشور افزایش یافته و روزانه تعداد زیادی از افراد در گروه ها و سن های مختلف واکسینه می شوند، شاید برای خیلی از این افراد سوال باشد که قبل و بعد از تزریق واکسن چه غذاها و داروهایی را باید بخوریم؟ و در مقابل از خوردن چه غذا ها و داروهایی باید پرهیز کنیم؟ ابتدا باید در نظر داشته باشید که لازم نیست شرایط خاصی از رژیم غذایی و دارویی را پیش بگیرید. اما رعایت برخی از نکات می تواند خیال شما را بعد از تزریق واکسن کمی راحت تر کند که بدانید که عملا تزریق واکسن هیچ تداخلی در زندگی عادی یک فرد نمی تواند ایجاد کند. نگرانی های این روزها بیشتر در حوزه استفاده از دارو ها و اقدامات پزشکی یا خوردن و مصرف اقلام غذایی خاص است که ما در این مورد  بیشترین سوالات مطرح شده از جانب مردم را با پزشکان متخصص در جریان گذاشتیم.

بیماران شیمی درمانی شده برای مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنند

شروین شکوهی پزشک متخصص بیماری های عفونی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: استفاده از دارویی بعد از تزریق واکسن هیچ محدودیت و ممنوعیتی ندارد اما بیمارانی که شیمی درمانی می شوند باید با پزشک خود دراین رابطه مشورت کنند.

انجام جراحی و اهدای خون بعد از تزریق واکسن منعی ندارد

او با بیان اینکه اهدای خون بعد از تزریق واکسن هیچ مشکلی منعی ندارد، افزود: انجام هر گونه حراجی اعم از حراجی های دندان و...  می تواند بعد تزریق واکسن انجام شود و با انجام آن هیچ مشکلی برای فرد دریافت کننده واکسن ایجاد نخواهد شد.

شکوهی درباره استحمام کردن بعد از تزریق واکسن تصریح کرد: حمام رفتن و استحمام هیچ ممنوعیتی برای فردی که واکسن زده ندارد و او می تواند بدون هیچ دغدغه ای این کار را انجام دهد.

این پزشک متخصص بیان کرد: افرادی که داروهای قوی ای مصرف می کنند بعد از تزریق واکسن می توانند همانند قبل مصرف داروهای مد نظر خود را ادامه دهند همچنین هر گونه بی حسی بعد از تزریق واکسن هیچ منعی ندارد.

مصرف آب میوه بعد از تزریق واکسن، کم آبی بدن را جبران می کند

همچنین در خصوص موضوع تغذیه و رعایت شیوه خاصی از رژیم غذایی بعد از تزریق واکسن، فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: افراد قبل از تزریق واکسن کرونا بهتر است یک وعده غذایی سبک داشته باشند و یا از میان وعده هایی مثل یک واحد میوه استفاده کنند و تا یکی  دو روز بعد از تزریق واکسن لازم است به برخی نکات تغذیه ای بیشتر توجه کنند. مواد غذایی که بتواند پروتئین کافی به فرد برساند، مثل تخم مرغ ، حبوبات و یا انواع گوشت ها در برنامه غذایی گنجانده شود.

او با بیان اینکه استفاده  از میوه ها و سبزیجات می تواند در این زمان اثر مثبت داشته باشد، افزود: استفاده از  آب میوه تازه در این مدت مفید است چرا که یکی از نکات مهم این است که از کم آبی بدن در این مدت جلوگیری شود و با مصرف کافی مایعات از جمله آب آشامیدنی، نوشیدنی هایی مثل چای کم رنگ، دوغ، شیر کم چرب و انواع آب میوه های تازه، آب هویج  می توان هم از کم آبی بدن جلوگیری کرد و هم به تامین نیازهای غذایی کمک کند.

از مصرف غذای های چرب بپرهیزید

او با اشاره به اینکه اگر واکسن با عارضه ای مثل تب همراه باشد، فرد نیازمند مصرف بیشتر مایعات است، تصریح کرد: مصرف چنین اقلامی بر تأمین آب و الکترولیت مورد نیاز  بدن کمک می کند، مواد قندی و حجم مایعات مانع از این می شود که مشکلاتی در فرد که ناشی از افت قند و فشار خون است، ایجاد شود.

پزشک تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه تهران بیان کرد: بهتر است که از مواد غذایی که محرک سیستم ایمنی بدن هستند، کمتر استفاده شود که این اقلام می تواند شامل ادویه ها، نوشیدنی های دارای کافئین زیاد(قهوه)، فست فود ها، غذاهایی که مواد قندی زیاد دارند و هر نوع غذای چرب باشد.

او با بیان اینکه در صورت رعایت این نکات در محدوده ی زمانی تزریق واکسن معمولا نیازهای تغذیه ی بدن برطرف خواهد شد، گفت: مدت رعایت این موارد بستگی به این دارد که افراد بعد  از تزریق واکسن چه نوع عوارضی را تجربه کنند اما اصولا برای همه توصیه می شود که در روز اول بعد از تزریق این نکات را رعایت کنند.

اگر عوارض بعد از  تزریق واکسن دارید؛ نکات تغذیه ای را بیشتر رعایت کنید

کوهدانی افزود: اگر عوارض بعد از تزریق واکسن بیشتر طول کشید بستگی به همان میزان بهتر است نکات تغذیه ای روز های بیشتری رعایت شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه تهران درباره ورزش و داشتن فعالیت های بدنی در محدوده ی زمانی تزریق واکسن کرونا گفت: میزان انجام فعالیت های ورزشی بستگی به نوع و شدت عارضه ی بعد از تزریق دارد. به طور مثال اگر فرد دچار تب شدید و ضعف و خستگی باشد برای فعالیت ورزشی شرایط مناسبی ندارد.

او در پایان تاکید کرد: انجام فعالیت های سنگین ورزشی در روز تزریق واکسن توصیه نمی شود و بهتر است افراد در این روز استراحت کنند اما اگر در روزهای آینده عارضه در آن ها مشاهده نشد، افراد می توانند طبق روال معمول فعالیت های ورزشی خود را انجام دهند.

انتهای پیام/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز