برنا مطالبات اجتماعی مردم را تشریح می کند؛

برسد به دست آقای رئیس جمهور

۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - ۰۴:۲۱:۲۲
کد خبر: ۱۲۱۵۳۹۱
برسد به دست آقای رئیس جمهور
روز گذشته سکان کشور به دست سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم سپرده شد و اکنون نیاز است مسائل اجتماعی را یادآوری کنیم که به گفته کارشناسان و صاحبان نظران این حوزه‌ها باید مدنظر رئیس جمهور قرار گیرد و برای آنها فکری کند.

به گزارش برنا؛ روز گذشته (12 مردادماه) حکم تنفیذ ریاست جمهوری در بیت رهبری به سید ابراهیم رئیسی داده شد و باید از این به بعد به عنوان رئیس جمهور به دغدغه‌های مردم توجه کند. طبیعتا علاوه بر مسائل اقتصادی و معیشتی عمده مطالبات مردم در حوزه اجتماعی‌ است و به حوزه‌های جوانان، آموزش، سلامت، زنان و خانواده، آسیب‌های اجتماعی برمی‌گردد یعنی دقیقا مسائلی که ریشه‌ای است و همت عالی می‌طلبد.

«اشتغال» و «مسکن» به عنوان دو مشکل اصلی جوانان در دستور کار دولت جدید قرار گیرد

جوانان و مسائل و مشکلات آنها یکی از محوری‌ترین بحث‌هایی بود که در مناظرات ریاست جمهوری مطرح شد و هر کدام از کاندیداها وعده‌های عجیب و غریبی در این خصوص دادند از وام 500 میلیارد تومانی تا مسکن و شغل و.... اما محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در گفتگویی که با خبرنگار برنا داشت، تاکید کرد که نامزدهای انتخابات به جای دادن وعده‌های پول و وام، تعهد «اشتغال» دهند چرا که وقتی جوانان صاحب شغل و درآمد باشند حتی دولت را هم می‌توانند بخرند. 

او معتقد است عمده مشکلات و مطالبات جوانان معلوم است و سر فصل اصلی آن را اشتغال به خود اختصاص می‌دهد. معاون امور جوانان می‌گوید چندین بار تاکید کردم به جای دادن وعده‌هایی مانند پول و وام که هیچ سرانجامی ندارد و معلوم نیست محقق شود یا خیر، باید تعهد «اشتغال» داده شود و مشخصا اعلام کرد قرار است چه میزان اشتغال برای جوانان ایجاد شود تا یک جوان، شغل ایمن و مناسب داشته باشد و پیرو آن برای جامعه تولید ثروت کند چون اگر اشتغال مناسب برای همه جوانان ایجاد شود، جوان دیگر نیازی به یارانه و وام گرفتن ندارد که بعدا هم مقروض بانک‌ها شود و دغدغه بازپرداخت آن را داشته باشد.

خرید مسکن که هیچ، اجاره مسکن در شرایط کنونی، آرزوست؛ این گلایه تندگویان است و از سکاندار فعلی کشور می‌خواهد مشکل مسکن جوانان به صورت ریشه‌ای حل شود چون تا وقتی معضل اشتغال و مسکن حل نشود ازدواج و تشکیل خانواده هم به وجود نمی‌آید.

او معتقد است که تجربه نشان می‌دهد وام و تسهیلات مالی که هم اکنون به جوانان ارائه می‌شود نتیجه‌ای نداشته است پس با اعطای وام نمی‌توان مشکلی را حل کرد. او از رئیس جمهور دولت سیزدهم می‌خواهد مسکن را از کالای سرمایه‌ای به کالای عادی تبدیل کند و به حدی قیمت آن را پایین بیاورد، از حالت سرمایه گذاری خارج کند و به قیمت سازه آن را تحویل دهد تا هر جوانی بتواند یک خانه یا آپارتمان برای خود تهیه کند.

دولت سیزدهم رده سنی کابینه دولت خود را از میان جوانان انتخاب کند

حالا که قرار است کابینه دولت سیزدهم تشکیل شود مجمع ملی جوانان به عنوان نماینده همه جوانان در کشور نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی ارسال کرده و صراحتا خواسته کابینه بعدی دولت خود را از میان جوانان تشکیل دهند. پیرو این موضوع سارا سادات حسینی، سخنگوی مجمع ملی تشکل‌های جوانان در گفتگو با خبرنگار برنا تاکید کرد که وقت آن رسیده که جوان‌گرایی در کشور از شعار به عمل تبدیل شود، یکی از بهترین عرصه‌های تبلور این شعار در رده سنی کابینه دولت است البته منظور این نیست که صرفا افراد با رده سنی پایین در ترکیب قرار گیرند بلکه باید از جوان باوران و جوان یاوران استفاده شود.

او به عنوان عضوی از مجمع ملی جوانان می‌گوید توقع ما جوانان این است که در زمینه انتخاب کابینه دولت و چینش آن شاهد حضور جوانان به عنوان اولین گام عملیاتی دولت سیزدهم جدای از شعار باشیم چرا که راه توسعه کشور در بیانیه گام دوم انقلاب استفاده از جوانان عنوان شده است.

معیشت زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار باید در اولویت رئیس جمهور قرار گیرد

علاوه بر جوانان که همیشه محور اصلی وعده و وعیدهای مسئولین هستند، «زنان» نیز یکی از ابزارهای تبلیغاتی تلقی می‌‌شوند و همیشه در شعارها می‌بینیم نقش پُررنگی دارند و هرکسی که بخواهد از مردم رای جمع کند سخنرانی‌هایی در وصف زنان می‌کند و وعده‌ می‌دهد تا مشکلات زنان را تمام و کمال حل کند. به روال همیشه پیش از تشکیل دولت جدید در این حوزه نیز قول‌های فراوانی داده شد اما سهیلا جلودارزاده، فعال حقوق زنان و نماینده مجلس دهم در گفتگویی که با خبرنگار برنا داشت گلایه کرد از اینکه زنان هنگام انتخابات‌ها مورد استفاده ابزاری قرار می‌گیرند. به اعتقاد او زنان سرپرست خانوار باید مورد توجه جدی رئیس جمهور فعلی قرار گیرند چون شرایط اقتصادی موجود در کشور، تامین هزینه‌های معاش زنان سرپرست خانوار، زنان خانه دار یکی از مهم‌ترین مسئله زنان است که اصلا ربطی به تحصیلکرده بودن یا نبودن هم ندارد و این روزها گریبان گیر همه شده است پس انتظار می‌رود معاش زنان به طور ویژه مورد توجه شخص رئیس جمهور قرار گیرد.

این فعال حقوق زنان یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود مشارکت اجتماعی مطلوب و دلچسب نباشد تحقیرها و توهین‌هایی دانست که به زنان جامعه روا می‌دارند. او تاکید دارد که دستگیری، چوب و چماق نمی‌توان کار فرهنگی انجام داد و این کارها چیزی جزء ایجاد ناامنی برای زنان در جامعه به دنبال ندارد.

جلودارزاده مشکل ازدواج دختران را یکی دیگر از مطالبات حوزه زنان معرفی کرد و گفت که در یک شرایط خاص، تعداد زیادی از جوانان ما به شهادت رسیدند بدین ترتیب کسانی که قرار بود همسران آنها باشند، امروز تنها ماندند جدا از این موضوع سن ازدواج در کشور بالا رفته و این مسئله به صورت محسوس با فراوانی زیاد در کشور دیده می‌شود پس انتظار داریم رئیس جمهور به ازدواج جوانان دختران و پسران توجه ویژه داشته باشد.

رئیس جمهور لایحه منع ازدواج کودکان کمتر از 13 سال را به جریان بیندازد/ حذف کارِ کودک امری شدنی‌ است اما نیاز به برنامه دارد

جوانان و زنان همیشه نقل محافل هستند اما تنها قشری که هیچ وقت مورد توجه قرار نمی‌گیرد، «کودکان» هستند البته شاید چون حق رای ندارند. این گلایه فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان است که به خبرنگار برنا گفت چون کودکان حق رای ندارند نامزدهای انتخاباتی درمقابل آنها ساکت بودند. با این وجود یزدانی از سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فعلی دولت خواست تا تقویت نهادهای مرتبط با حوزه کودکان را در اولین فرصت در دستور کار خود قرار داده و «شورای ملی کودکان» را زیرنظر نهاد ریاست جمهوری و با حضور نهادهای حاکمیتی و مدنی تشکیل دهد.

حذف کودک کار از دیگر مسائلی بود که او بر آن تاکید ویژه‌ای داشت. به گفته او براساس آخرین آمارهای رسمی که سال 1390 منتشر شد، یک میلیون و 900 کودک کار به صورت رسمی شناسایی شدند که مشخصا باتوجه به گسترش فقر در پاندمی کرونا تعداد آنها بسیار افزایش پیدا کرده است و حتی برخی از آنها بدترین نوع کار مانند زباله گردی و کار در کارگاه‌های آسیب رسان را انجام می‌دهند که حذف آن نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد و امری‌ شدنی‌ست.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان می‌گوید مطالبه ما این است که رئیس جمهور آتی برنامه ریزی جدی برای اجرای قانون «حمایت از اطفال و نوجوانان» که پس از سال‌ها مغفول ماندن سرانجام در خردادماه سال 1399 به تصویب رسید، داشته باشد چون این قانون مواد اجرایی مناسبی دارد و قانونی است که پتانسیل‌های خوبی جهت حمایت از کوکان در آن وجود دارد.

یزدانی از رئیس جمهور خواست تا به مسئله کودک همسری ورود جدی پیدا کند چون کودک همسری نوعی خشونت علیه کودکان است خشونتی که جنبه جنسی نیز دارد. او می‌گوید متاسفانه جدا از کودک همسری، ما کودکان 14_15 ساله مطلقه داریم که این موضوع بسیار آسیب زاست به همین دلیل درخواست ما به عنوان فعال کودک این است رئیس جمهورمان ذیل لایحه منع ازدواج زیر 13 سال یا به صورت مستقل به این موضوع ورود پیدا کند هرچند که درباره همان لایحه هم ما بحث داریم چون زیر 13 سال هم کم است و باید دو سال به آن اضافه شود اما هرچه باشد قدمی روبه جلو است و هم اینکه رئیس جمهور درتعامل با مجلس موضوع کودک همسری را روی میز بیاورد، جای امیدواری دارد.

رئیس جمهور با کاهش فقر می‌تواند جلوی رشد آسیب‌های اجتماعی را بگیرد

آسیب‌های اجتماعی از مهم‌‎ترین معضلاتی هستند که هم به بنیان خانواده و هم جامعه در سطح کلان، آسیب می‌رساند. شاید بتوان گفت بخش عمده‌ای از مسائل و مشکلات جوانان ما همین آسیب‌های اجتماعی هستند که تعدادشان هم کم نیست و گاهی اوقات بدترین نوع آنها رسانه‌ای می‌شود. امیرمحمود حریرچی، آسیب شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگویی که با خبرنگار برنا داشت تاکید کرد بالاترین اولویت در جامعه مهار فاصله طبقاتی است چرا که این مسئله به گسل طبقاتی تبدیل شده و بیش از نیمی از جامعه را در بر گرفته است پس رئیس جمهور باید در کنار حل مشکلات اقتصادی این فاصله طبقاتی را کاهش دهد تا سطح رفاه زندگی مردم افزایش پیدا کند. 

او می‌گوید باید دخل و خرج مردم با یکدیگر هماهنگی داشته باشد و فرصت‌های برابر میان همه مردم قرار گیرد اما متاسفانه در حال حاضر فرصت‌ها برابر نیست و برخی بالاترین رقم‌های رانت خواری، ویژه خواری و... اخذ کرده‌اند.

این استاد دانشگاه معتقد است که ریشه اکثر مسائل و مشکلات اجتماعی فقر و تبعات ناشی از آن است بنابراین اگر رئیس جمهور سطح معیشت مردم را افزایش دهد و گرانی‌های موجود و فقر را کنترل کند حتما جلوی برخی از آسیب‌های اجتماعی از جمله برخی از کودک همسری‌ها، خرید و فروش نوزاد، اعتیاد و... گرفته می‌شود.

معیشت فرهنگیان و صنعت کنکور، دو موضوع حوزه آموزش که باید رئیس جمهور به آن رسیدگی کند

علی رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش هیچگاه اولویت اول کشور نبوده است و اگر بود این چنین غرق در مشکلات نبود و حتی در مناظرات انتخاباتی، برنامه جامع و عملیاتی از سوی کاندیداها در این حوزه مشاهده نکردیم. ضمن اینکه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش از رئیس جمهور خواستند آموزش و پرورش را در اولویت اصلی کشور قرار دهد چون توجه به این حوزه آینده کشور را بیمه می‌کند. باقر امیری، کارشناس آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار برنا تاکید می‌کند آموزش و پرورش و این حوزه را باید از نو ساخت. او معیشت فرهنگیان را پاشنه آشیل آموزش و پرورش می‌داند و معتقد است تا وقتی که فرهنگیان دغدغه نان، آب، مسکن و... دارند انتظار ایجاد تحول در آن کاری بیهود و ناممکن است، شرط اول ایجاد تحول در آموزش و پرورش، رفع دغدغه‌های معیشتی و رفاهی فرهنگیان است، فرهنگی که به خاطر مشکلات زندگی مجبور است چند شغلی دیگری داشته باشد چه زمانی به فکر دانش آموز و تحول در آموزش و پرورش است. ذهن و فکر آرام است که آماده ایجاد تحول، تغییر و دگرگونی است نه ذهن ناآرام و مشوش بنابراین از رئیس جمهور می‌خواهیم معیشت را فرهنگیان را حتما در اولویت خود قرار دهد.

او یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش را که باید ریشه ای با آن برخورد شود، بحث صنعت کنکور و موسسات کنکور دانست لذا خواست که رئیس جمهور آینده برای ساماندهی و حذف کنکور برنامه منسجم و مدون ارائه کند چون با وجود کنکور آموزش و پرورش متحول نخواهد شد، کنکور تک بعدی و تست محور آفتی است که الان آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم می کند.

این کارشناس آموزش، توسعه عدالت آموزشی را از اولویت‌های دیگر حوزه آموزش دانست و گفت باید هر دانش آموزی متناسب با ظرفیتی که دارد فرصت یادگیری داشته باشد و تا جایی که فرصت و استعداد او اقتضا می‌کند، رشد کند بنابراین انتظار داریم رئیس جمهور در توسعه عدالت آموزشی برنامه مدونی را تدارک ببیند.

مردم از رئیس جمهور جدید خود چه می‌خواهند؟

ملت ایران ملت شادی نیستند، همه کمبودها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی نقش خودش را در کاهش لبخند مردم داشته است. تنها امید این ملت خسته و افسرده این است مسئولانی سرکار بیایند که دغدغه مند باشند و در اولویت کاری آنها به جای سیاسی بازی، مشکلات و دردهای مردم در صدر باشد. پُرواضح است که با حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی نیمی از مشکلات کشور حل خواهد بنابراین از سید ابراهیم رئیسی که حالا سکاندار کشور است انتظار می‌رود به مسائل و مشکلات جوانان، زنان، کودکان، آسیب‌های اجتماعی، آموزش و پرورش و وزارت علوم  توجه ویژه‌ای داشته باشد چرا که توجه به این حوزه‌ها آینده کشور را بیمه می کند.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز