مدل ارائه خدمت به بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی به سازمان های متبوع ابلاغ شد

۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - ۱۲:۵۵:۰۳
کد خبر: ۱۲۱۵۷۵۸
معاونت درمان وزارت بهداشت مدل ارائه خدمت به بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی را که به همت گروه تحقیقاتی پای دیابتی پژوهشگاه تدوین شده است، به سازمان های متبوع ابلاغ کرد.

به گزارش برنا؛ با ارسال نامه ای از سوی قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، مدل ارائه خدمت به بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی که پیشتر به همت گروه تحقیقاتی پای دیابتی پژوهشگاه تهیه، تنظیم و تدوین شده بود، جهت استفاده از این محصول در آموزش های بازآموزی توسط دانشگاه ها و  دانشکده ها، انجمن ها و سازمان نظام پزشکی و همچنین برای خرید راهبردی بر اساس محصولات دانشی توسط سازمان های بیمه گر ابلاغ شد.

با اجرای این مدل،  مقدمات استقرار و بکارگیری راهنمای عملی بومی در پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی  به منظور ارتقای کیفیت خدمات و کاهش هزینه های غیر ضروری فراهم خواهد شد.

بومی سازی راهنماهای بالینی دیابت و تدوین مدل ارائه خدمت، استاندارهایی را برای شبکه مراقبین دیابت و مراقبت در پیشگیری و کنترل مشکلات پا در بیماران مبتلا به دیابت فراهم می کند که می تواند منجر به ارائه خدمات با کیفیت در سطح استاندارد های جهانی شود.

شیوع جهانی زخم پای دیابتی 3 / 6 درصد و درایران شیوع عارضه پای دیابتی در بین بیماران مبتلا به دیابت 2 / 6 درصد برآورد شده است. لازم بذکر است زخم پای دیابتی شایعترین علت بستری شدن بیماران دیابتی در بیمارستان است. از طرف دیگر بدون ارائه مراقبتهای لازم، این زخمها منجر به عفونت، گانگرن، آمپوتاسیون و حتی مرگ میشوند. به علاوه، قطع اندام تحتانی با بستری طولانی مدت، بازتوانی و مراقبت در منزل و حمایتهای اجتماعی همراه است.

بر اساس پروتکل پیشنهادی انجمن دیابت امریکا، یکی از رویکردهای ضروری در مراقبت از پای دیابتی، وجود تیم چند تخصصی است که در مطالعات متعددی مزایای استفاده از چنین تیمی نشان داده شده است.

 همکاری و هماهنگی و درک متقابل تیم چند تخصصی در ارائه خدمات اولیه و ثانویه مراقبتی و مدیریت زخم پای دیابتی می تواند با استفاده از رویکرد چند جانبه و تیم چند تخصصی صورت گیرد و با رسیدن به واژگان مشترک، می توان به تعریف و اقدام واضحی در خصوص زخم و ترمیم آن دست پیدا کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز