پیوستن ۶۰۲ نخبه ایرانی در خارج از کشور به هیات علمی دانشگاه‌های برتر

۱۴۰۰/۰۵/۱۴ - ۰۴:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۸۴۹
پیوستن ۶۰۲ نخبه ایرانی در خارج از کشور به هیات علمی دانشگاه‌های برتر
طی ۵ سال گذشته تاکنون ۸ هزار و ۹۶۵ نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور برای مشارکت در سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش برنا؛ از سال ۹۵ تاکنون ۸ هزار و ۹۶۵ نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور در طرح سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ثبت نام کرده‌اند. این طرح‌ها در کارگروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و ۶۰۲ تقاضا در قالب جذب هیات علمی مورد تایید قرار گرفت.

بر اساس آمار‌های موجود، سال ۹۵، ۲۱۱ درخواست برای جذب هیات علمی ارائه و ۹۰ طرح برگزیده شد. سال ۹۶ آمار تعداد متقاضیان مشارکت در این طرح ۵۶۷ مورد بود که ۷۰ طرح نهایی و انتخاب شد. همچنین سال ۹۷ با شکل‌گیری یک روند صعودی، یک هزار و ۲۷۰ نفر متقاضی استفاده از این طرح بودند و ۱۴۴ نفر برگزیده شدند.

این روند صعودی سال ۹۸ به یک هزار و ۲۳۷ مورد رسید و ۱۱۱ طرح منتخب شد. سال ۹۹ این آمار به یک هزار و ۱۹۰ مورد رسید و ۱۵۲ طرح به تایید رسید و در نهایت از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۹۰ متقاضی درخواست استفاده از این طرح را ارائه کردند و ۳۵ نفر انتخاب شدند.

دانش‌آموختگان، متخصصان، کارآفرینان و اساتید ایرانی خارج از کشور که در حال حاضر ساکن ایران نیستند یا از تاریخ بازگشت آن‌ها بیش از دو سال نگذشته باشد و حداقل به مدت یک سال خارج از کشور فعالیت کرده باشند مشمول این طرح هستند.

«استفاده از ظرفیت علمی و حرفه‌ای متخصصان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی، فناوری و صنعتی کشور»، «ارتقای سطح علمی و حرفه‌ای پایگاه‌های میزبان»، «فراهم کردن شرایط مناسب برای توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در کشور»، «فراهم کردن شرایط انتقال مهارت‌ها، روش‌ها و قابلیت‌های خدماتی نوین توسط متخصصان ایرانی خارج از کشور به داخل» و «کمک به تاسیس شرکت‌های فناور در حوزه‌های فناوری پیشرفته» از جمله اهدافی است که برای این طرح مدنظر است.

انتهای پیام/

 

نظر شما