درخواست مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور از وزارت بهداشت؛

واکسیناسیون ۱۰۵ هزار معلول خانه نشین در خانه

۱۴۰۰/۰۵/۱۴ - ۰۵:۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۲۱۵۸۸۵
واکسیناسیون ۱۰۵ هزار معلول خانه نشین در خانه
مصطفی سراج گفت: درحال حاضر 105 هزار معلول خانه نشین در سراسر کشور وجود دارد که نیاز است باتوجه به شرایط خاص آنها، واکسیناسیون در خانه‌شان صورت گیرد به همین دلیل از وزارت بهداشت و درمان خواستیم تا در این خصوص تمهیدات لازم را بیاندیشد تا این افراد که امکان جابه جایی ندارند بدون دردسر در منزل واکسینه شوند.

به گزارش برنا؛ مصطفی سراج، مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید گفت: افراد معلول زیر 18 سال مشمول دریافت واکسن نیستند، عده‌ای از افراد دارای معلولیت سالمند نیز هستند که نوبت سنی تزریق واکسن آنها فرارسیده و تزریق کردند همچنین تعدادی از افراد معلول دارای بیماری خاص، ام اس و... هم چون در اولویت بودند واکسن کرونا دریافت کردند اما به طور کلی بازه سنی 18 سال تا سالمندی گروه هدف ما هستند که شماره کارت ملی آنها را به وزارت بهداشت و درمان اعلام کردیم و درحال حاضر سامانه این وزارتخانه جهت ثبت نام معلولین شدید و خیلی شدید راه اندازی شده است.

او با بیان اینکه احتمال جا ماندن افراد دارای معلولیت از واکسیناسیون کم است، افزود: 517 فرد معلول (بین بازه سنی 18 تا 60 سال) در این گروه قرار دارند که به همگی آنها پیامک ارسال شده است تا در سامانه وزارت بهداشت و درمان ثبت نام کنند به همین دلیل بعید می‌دانم کسی از افراد دارای معلولیت جا بماند چون افراد معلول تحت پوشش ما قرار دارند و برخی از آنها ماهانه خدمات و مستمری دریافت می‌کنند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد افراد می‌توانند از طریق ادارات سازمان بهزیستی اعلام کنند.

سراج با تاکید بر اینکه 50 درصد افراد دارای معلولیت جزء معلولین شدید و خیلی شدید هستند، تصریح کرد: حدود 1 میلیون و 500 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که حدود 50 درصد آنها را معلولین شدید و خیلی شدید تشکیل می‌دهد و 517 هزار نفر از آنها بالای 18 و کمتر از 60 سال هستند که ما اسامی تمامی آنها را برای انجام واکسیناسیون اعلام کردیم و بعید است مشکلی مبنی بر جا ماندن به وجود بیاید.

مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که نحوه واکسیناسیون معلولین خانه نشین به چه صورت خواهد بود؟ گفت: درحال حاضر 105 هزار معلول خانه نشین در سراسر کشور وجود دارد که نیاز است باتوجه به شرایط خاص آنها، واکسیناسیون در خانه‌شان صورت گیرد به همین دلیل از وزارت بهداشت و درمان خواستیم تا در این خصوص تمهیدات لازم را بیاندیشد تا این افراد که امکان جابه جایی ندارند بدون دردسر در منزل واکسینه شوند.

او ادامه داد: باوجود اینکه جلساتی در این خصوص برگزار شده تا از ظرفیت‌های بسیج استفاده شود اما هنوز به ما اعلام نشده آیا وزارت بهداشت واکسیناسیون افراد دارای معلولیت که خانه نشین هستند را در منزل انجام می‌دهد یا خیر به هر روی امیدواریم این اقدام خوب از سوی این وزارتخانه صورت گیرد.

سراج درخصوص زمان واکسیناسیون معلولان خفیف و متوسط گفت: 50 درصد از معلولین تحت پوشش سازمان، دارای معلولیت خفیف و متوسط هستند و چندماه پیش اسامی آنها را به وزارت بهداشت اعلام کردیم اما منطقی است که واکسیناسیون باید طبق اولویت بندی صورت گیرد و ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم وزارت بهداشت به اندازه 1 میلیون و  500 هزارنفر واکسن در اختیار ما قرار دهد. انشالله پس از واکسیناسیون کامل افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که به دلیل سیستم ایمنی بدن ضعیف بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند، نوبت به معلولین خفیف و متوسط خواهد رسید.

//انتهای پیام: 3

نظر شما