وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

مؤسسات پژوهشی به کمک نظارت و ارزیابی هدفمند می‌شوند

۱۴۰۰/۰۵/۱۴ - ۱۱:۵۶:۰۵
کد خبر: ۱۲۱۶۱۳۶
مؤسسات پژوهشی به کمک نظارت و ارزیابی هدفمند می‌شوند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که مؤسسات پژوهشی به کمک نظارت و ارزیابی هدفمند می‌شوند، گفت: در این راستا ارزیابی درونی در کنار ارزیابی بیرونی اثر مفیدتری خواهد داشت.

به گزارش برنا؛ منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در هفدهمین جلسه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با اشاره به اینکه یکی از توفیقات این دوره از وزارت، ورود به نظارت و ارزیابی موسسات پژوهشی بوده است، گفت: این مهم به هدفمندی موسسات پژوهشی کمک شایانی می‌کند.

غلامی در این جلسه اظهار کرد: نظارت یکی از ارکان مهم حاکمیتی وزارتخانه است و باید مورد توجه قرارگیرد. نظارت و ارزیابی مؤسسات از رهاشدگی آنها جلوگیری می‌کند. این توفیق مرهون تلاش‌های مرکز نظارت و ارزیابی است که باید از آن تشکر کرد.

او با بیان اینکه در این دوره تلاش کردیم به نتایج کار مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت بیشتر از گذشته توجه کنیم، تصریح کرد: گروه بزرگی متشکل از حدود هزار نفر اعضای هیئت علمی در کشور با این مرکز همکاری می‌کنند و این یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های غیر متمرکز وزارت علوم است.

وزیر علوم در ادامه درباره گزارش ارزیابی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات اظهار کرد: اگر ارتباط بخش‌های ستادی با مراکز تحقیقاتی وابسته به ستاد بیشتر شود، این مؤسسه‌ها رشد و تعالی بیشتری می‌یابند و می‌توانند کمک بزرگی برای ستاد در تحقق اهداف وزارت باشند، ضمن اینکه اثربخشی آنها افزایش خواهد یافت. در این صورت هم اعضای هریک از مؤسسات احساس بالندگی خواهند داشت و هم ستاد در پیشبرد امور موفق‌تر خواهد بود. این داد و ستد فکری بین ستاد و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت، جایگاه و اثربخشی آنها را افزایش می‌دهد.

به گفته او، انطباق عملکرد پژوهشگاه‌ها با اهداف پیش‌بینی شده می‌تواند کمک‌کننده باشد و در این راستا ارزیابی درونی در کنار ارزیابی بیرونی اثر مفیدتری خواهد داشت.

غلامی با اشاره به اینکه هیات امنا از ارکان اصلی برنامه‌ریزی موسسات است و توجه به سوابق مصوبات هیأت امنا و فعالیت‌های آن نیز بسیار مهم است و باید بررسی کرد هیئت‌های امنا چقدر در پیشبرد اهداف مؤسسات نقش داشته‌اند.

او با توجه به سناریوهای مطرح برای آینده این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: بحث ساماندهی مراکز پژوهشی و موسسات وابسته وزارت علوم باید صورت گیرد و این ساماندهی شامل ادغام، تجمیع و الحاق است که لازم است ارتباط وثیقی بین گزارش‌های ارزیابی و فرایند ساماندهی ایجاد شود.

ارزیابی‌های دوره‌ای پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی را به مسیر درست هدایت می‌کند

غلامعلی منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش ارزیابی جامع پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این پژوهشگاه، دو کارکرد متفاوت آن یکی به لحاظ پژوهشی و دیگری خدمات اطلاعاتی است.

او اهداف راهبردی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران را مدیریت اطلاعات علمی و فناورانه، مدیریت دانش، گسترش و اشاعه علوم و فناوری و عمومی سازی کاربرد فناوری اطلاعات دانست. در طی ۹ ماه گذشته، گروه ارزیابی وزارت با کمک هیئت نظارت استان تهران و با همکاری پژوهشگاه گزارش کاملی از ارزیابی مأموریت‌ها، کارکردها و عملکرد پژوهشگاه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ آماده کرده‌اند.

منتظر در تحلیل نتایج ارزیابی‌های این پژوهشگاه با بیان اینکه در این تحلیل سه سناریوی تفکیک، تمرکز و واگذاری مطرح شده است، گفت: در سناریوی تفکیک، با هدف رفع مشکل ناهمسو بودن مأموریت‌های دوگانه پژوهشگاه، پیشنهاد جداسازی فعالیت‌های خدمات اطلاعاتی از فعالیت‌های پژوهشی ارائه شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز