تاثیر افزایش سن بر روند سوخت و ساز بدن

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۲۲:۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۲۲۰۲۸۰
تاثیر افزایش سن بر روند سوخت  و ساز بدن
برای سال ها اعتقاد عمومی بر این بود که چاقی ناشی از افزایش سن به دلیل تغییر در ساختار متابولیسم و کاهش میزان سوزاندن کالری در بدن ما رخ داده و سوخت و ساز و مصرف انرژی انسان با ورود به میانسالی و پس از آن کاهش می یابد.

به گزارش برنا؛ پس از رسیدن به سن خاصی، بسیاری از ما هر بار که در آینه نگاه می‌کنیم شاهد افزوده شدن لایه‌های چربی به بدنمان بوده و به نوعی با افزایش وزن رو به رو می شویم.

پژوهشگران تاکنون اعتقاد داشتند دلیل این موضوع کاهش روند سوخت و ساز بدن در هنگام ورود به میانسالی است. نتایج یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه دوک در ایالات متحده انجام شده، نشان می‌دهد که این باور قدیمی، اشتباه بوده و در واقع، متابولیسم ما خیلی زودتر در طول حیاتمان به اوج خود می‌رسد و دیرتر شروع به کاهش می‌کند.

هرمان پونتزر ، استادیار رشته مردم شناسی تکاملی در دانشگاه دوک، در این رابطه می‌گوید: تغییرات فیزیولوژیکی زیادی با افزایش سن در بدن انسان ایجاد می شود. به بلوغ، یائسگی و سایر مراحل زندگی فکر کنید. چیزی که عجیب است این است که زمان مراحل زندگی متابولیک ما با این مراحل عادی مطابقت ندارد.

پژوهشگران برای بررسی روند فراز و فرود متابولیسم بدن در سنین مختلف،  میانگین کالری سوزانده شده توسط بیش از  ۶ هزار و ۶۰۰ نفر را از کودکان یک هفته‌ای تا افراد ۹۵ ساله را از ۲۹ کشور جهان تجزیه و تحلیل کردند. این بررسی و رصد شامل میزان نوشیدن مایعاتی بود که در آن هیدروژن و اکسیژن با اشکال طبیعی سنگین جایگزین شده و سپس اندازه گیری سرعت دفع آن مورد بررسی و توجه قرار گرفت.

پژوهشگران در این مطالعات دریافتند افزایش وزن نوزادان موجب افزایش سوخت و ساز آن ها شده و از سوی دیگر نیازهای انرژی در چند ماه اول زندگی انسان به شدت افزایش پیدا می کند. به این ترتیب مشخص شد در اوج متابولیسم در یک سالگی، نوزادان نسبت به بزرگسالان ۵۰ درصد سریع‌تر نسبت به اندازه بدن خود کالری می سوزانند.

پونتزر در توجیه این شرایط می‌گوید: البته آنها در حال رشد هستند، اما حتی زمانی که این امر را کنترل کنید،  میزان مصرف انرژی آنها بیش از آنچه که از نظر اندازه و ترکیب بدن آنها انتظار دارید افزایش می یابد. در حقیقت چیزی در داخل سلول های بدن نوزادان اتفاق می افتد تا آنها را فعال تر کند و ما هنوز نمی دانیم که این فرایندها چگونه است.

پس از این جهش اولیه ، متابولیسم ما سالانه حدود ۳ درصد کند می شود تا زمانی که به  ۲۰  سالگی می رسیم ، این روند در ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی حفظ شده و ثابت می ماند و روند متابولیسم و سوخت و ساز بدن  تنها پس از سن ۶۰ سالگی شروع به کند شدن می کند. در این میان نکته جالب این است که در این شرایط سنی نیز سوخت و ساز بدن با نرخی حدود کمتر از یک درصد در سال کاهش پیدا می کند.

پونتزر در تکمیل توضیحات خود می گوید: با بررسی همه این موارد به این نتیجه می رسیم که متابولیسم و به طور کلی فعالیت هایی که سلول ها انجام می دهند ، در طول عمر به گونه ای تغییر می کند که آن را قبلاً به طور کامل درک نکرده بودیم. شما واقعاً برای دستیابی به این سوالات به یک مجموعه داده بزرگ نیاز دارید.

به هر حال در خاتمه می توان نتیجه گرفت که بر خلاف تصورات پیشین، افزایش سن موجب کاهش سوخت و ساز بدن نشده و باید در جای دیگری سراغ دلیل چاق شدن در میان سالی و افزایش وزن باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز