رئیس سازمان غذا و دارو خبرداد:

اطلاع سازمان بهداشت جهانی از خیانت بزرگ در ارسال واکسن کرونا

۱۴۰۰/۰۵/۲۵ - ۱۰:۳۸:۲۹
کد خبر: ۱۲۲۰۷۳۷
اطلاع سازمان بهداشت جهانی از خیانت بزرگ در ارسال واکسن کرونا
محمدرضا شانه در نشست خبری خود از خیانت بزرگ برخی در ارسال واکسن کرونا خبر داد و گفت: سازمان جهانی بهداشت وجود 200- 300 میلیون واکسن فیک را به وزارت های بهداشت اطلاع داد و ما باید در این زمینه حواسمان را جمع کنیم.

به گزارش برنا؛ محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری خود گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اقلام سلامت محور وظیفه دسترسی آسان مردم را به کالا ها بر عهده دارد همچنین مدیریت ارز مورد نیاز و تولید داخل بر عهده این نهاد است.

او با بیان اینکه  براساس برنامه ریزی انجام شده در قالب تکمیل قرارداد، تولید داخل کالا و اقلام در دستور کار قرار گرفته است، افزود:  ماحصل این اقدامات و سیاست ها این بود که ارزبری ما 9.8 میلیارد در سال 98 نسبت به سال 97 کاهش پیدا کرد.

شانه ساز ادامه داد: توانستیم در این دولت بازار واردات را کوچک کنیم و فضا را برای تولید کنندگان داخلی ایجاد کردیم؛ همچنین اقلامی که در سامانه سازمان غذا و دارو وجود دارد نشان دهنده این است که 10 درصد ارزبری را در حوزه دارو، شیر خشک و... بالا کاهش دهیم این نشان دهنده این است که ما در راستای سیاست کلی دولت گام برداشتیم.

شانه ساز اظهار کرد: حدود 92 درصد سهم کالاها در حوزه دارو شیرخشک و مکمل ها بالا رفت و  21 درصد بازار  برای وارد کنندگان ما کوچک شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در سال های تحریم دسترسی به منابع محدود شده بود، گفت: طی این دوران با تخلفات برخورد کردیم اما شاهد امضا های طلایی مافیا بودیم و از اسفند 98  با پدیده ی بی سابقه بین المللی کرونا برخورد کردیم.

شانه ساز با بیان اینکه  تولید ماسک از روزانه 150 هزار عدد  به 45 میلیون عدد در ماه ارتقا یافت، افزود: تأمین داخلی اکسیژن ساز و داروهای مقابله با کرونا افتخاری برای مردم و نخبگان کشور است.

او با بیان اینکه به محض اینکه اعلام شد داروی رمدسیویر برای درمان کرونا موثر است ما سومین کشوری بودیم که در دنیا آن را تولید کردیم، همچنین مواد اولیه آن را نیز در داخل کشور تأمین و تولید کردیم، گفت:  زمانی که جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل را می گیریم به عده ای برمی خورد و هجمه هایی را علیه وزیر وارد می کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو  بیان کرد:  شاهد پیک پنجم در فاصله ی تغییر دولت بودیم که حمله ی وحشتاکی به کشور بود؛ همچنین مصرف داروی رمدسیویر در  72 ساعت 10 برابر افزایش پیدا کرد و تأمین سرم نیز با مشکلاتی مواجه شدیم.

شانه ساز ادامه داد: از نوروز 99 برنامه ریزی برای تولید واکسن داخلی انجام شد ما زیرساخت ها را در کشور نداشتیم و زیرساخت ها ایجاد شد و 7 شرکت در پلتفرم های مختلف تولیدواکسن را آغاز کردند اما در عین حال برای واردات از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم .

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: 47  معرفی نامه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تهران در تاریخ های مختلفی  برای واردات واکسن صادر کردیم.

او با اشاره به اینکه بامداد شنبه از انبار های گمرک بازدید داشتیم آن چیزی که عمدتا در انبار ها شاهد آن بودیم بذر، خیارشور ، دارو و واکسن های دامی بود، افزود:  آن چیزی که دیده شد هیچ کدام از اقلام مرتبط با کرونا نبود.

شانه ساز گفت: محموله از  داروی رمدسیویر  در گمرک بود که از یک منبع تأیید نشده وارد کشور شده است؛ همچنین ما درحال حاضر درگیر جنگ های بیولوژیک هستیم و باید مراقب باشیم هر دارویی وارد کشور نشود و بررسی ها برای ترخیص چنین محموله از گمرک در حال انجام است.

او با بیان اینکه  سرم وارداتی در انبار دیگری بود و ما کمتر از 5 روز سرم را به کشور رساندیم و واردات از راه های دریایی و زمینی به کشور رسید، افزود: تا امروز قریب به 3 میلیون سرم وارد کشور شده است  همچنین در داروخانه های شهری داروی رمدسیویر توزیع شد  و در ادامه در داروخانه های شهرستانی عرضه می شود.

شانه ساز تصریح کرد: پارت سرمی از یک منبع تأیید نشده وارد کشور شده است که همکاران ما در حال انجام آزمایشات هستند و این درحالی است که اگر محموله ای از یک منبع تأیید شده ارسال شود بلافاصله به منابع تزریق می شود.

او با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت 200- 300 میلیون واکسن فیک را به وزارت های بهداشت سراسر کشورها اطلاع داد و ما  باید در این زمینه حواسمان را جمع کنیم، افزود: اولویت ما این است که  مصرف بی رویه و نابجا اتفاق نیوفتد و منابع مسئول باید این بخش را مدیریت کنند.

شانه ساز درباره تولید واکسن برکت گفت: کسانی که در صنعت کار کردند می دانند که زمانی که خط تولید می خواهد راه اندازی شود زمان بر است و این زمان در فراورده ای مثل واکسن زمان بر تر  خواهد بود. واکسنی که تولید و تحویل می شود یک هفته زمان می برد تا کنترل کیفیت شود.

او ادامه داد: برکت اعلام می کند که 5 میلیون واکسن تولید کرده است اما در نهایت یک و نیم میلیون دز را سازمان غذا و دارو تایید می کند . این اعداد زمانی که در زنجیره نگاه می شود هماهنگ است زنجیره ای که آن در اعداد تایید، تولید و مصرف واکسن به وجود می آید می تواند باعث سواستفاده شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علی رقم فضا سازی رسانه ای که از طرف برخی از تجار بود اتهامی زده می شود  که سازمان غذا و دارو از واردات بخش خصوصی استقبال نکرده است.

او با بیان اینکه  روابط عمومی واکسن فایزر اعلام کرد این واکسن را به دولت ها تحویل داده است و به بخش های خصوصی در این زمینه تحویل نداده است، ادامه داد: برای تأمین واکسن فایزر و مدرنا مطابق با فرمایشات  مقام معظم رهبری حرکت می کنیم و سیاست های وزارت بهداشت هم در همین راستا است.

شانه ساز ادامه داد: اختیاراتی به هیئت امنای صرفه جویی ارزی داده شده است که خارج از رسم و رسومات اداری واردات را بر اساس نیاز کشور انجام شود و هیچ نفع شخصی برای فردی متصور نیست.

او افزود: چند صد داروخانه در استان تهران توزیع اقلام وارداتی را انجام می دهند؛ هموطنان می توانند برای تهیه اقلام از سامانه 190 استفاده کنند  و درخواست کردیم اسامی داروخانه ها را دانشگاه های علوم پزشکی در سایت قرار گیرد که مردم برای اقلام دارویی به داروخانه های نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنند.

شانه ساز ادامه داد: در گذشته آزمایشگاه مرجع دانشگاه های علوم پزشکی بود که در حال حاضر 500 آزمایشگاه در کل کشور نظارت در حوزه کنترل کیفی را انجام می دهد.

او تصریح کرد: مطالعات بالینی زمانی انجام می شود که عده ای واکسن اصلی و عده ای دارو نما دریافت می کنند و این به معنی این نیست که افرادی واکسن را خارج از مطالعه بالینی و به صورت عمومی دریافت می کنند، آب مقطر دریافت کرده باشند.

شانه ساز گفت: در حوزه تولید مشترک واکسن ایران و روسیه مراحل انتقال بانک سلولی و دانش فنی ایران انجام شده است و نمونه تولیدی به شرکت روسی ارسال شده است همچنین نتایج به دست آمده موفقیت آمیز بوده است. مراحل اجرایی و فنی در حال  پیگیری است و امیدواریم به زودی به دست مردم برسد.

او ادامه داد: اینکه اعلام می شود برخی از مراکز با کمبود دارو مواجه می شوند موضوع ارزی است و امروز ظرف 2 سال گذشته کمترین تعداد اقلام دارویی را در کشور  داریم.

شانه ساز گفت: پوکه های واکسن بعد از مصرف امحا می شود و اگر در بازارها پیدا می شود احتمالا واکسن فیک هستند.

او  گفت: کیت های تشخیص کرونا درخواست کردیم که تحت پوشش بیمه قرار گیرد و در خصوص تولید این کالا مشکلی نداریم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا  مبنی بر تولید انبوه واکسن مشترک ایران و کوبا گفت:  پاستور دو واکسن را در دستور کار دارد و یکی واکسن مشترکی است که با ایران می سازد و مراحل پیشرفت آن در حال انجام  است مقدمات قانونی  آن انجام می شود و در سرعت نه چندان طولانی بعد از واکسن  برکت وارد بازار خواهد شد.

او در رابطه با منع استفاده از برخی داروهای کرونا گفت:  نگرش به این دارو هایی همچون  داروی رمدسیویر  و فاویپیراویر متفاوت است به طوری که  انگلیس این دارو ها را تایید می کند اما در عین حال مخالفت هایی نیز می شود. ما به عنوان غذا و دارو باید وظیفه خود را انجام دهیم همچنین دانشگاه های علوم پزشکی اصرار دارند داروی رمدسیویر موثر است و در این خصوص پیشنهاداتی وجود  دارد و این دارو ها باید به میزان کافی تأمین شود و کمیته های علمی و تخصصی تشکیل شده است که برای مصرف آن، امور با سهولت بهتری انجام شود.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز