مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ایلام:

۳۳۴ ایلامی قربانی مین‌های به جا مانده از دفاع مقدس شده‌اند/ صعب‌العبور بودن یکی از دلایل عدم پاکسازی مناطق باقی مانده است/ بیش از ۲۱ هزار هکتار اراضی ایلام اکنون آلوده به تسلیحات دوران دفاع مقدس است

۱۴۰۰/۰۵/۲۸ - ۱۱:۵۹:۲۹
کد خبر: ۱۲۲۱۴۲۳
۳۳۴ ایلامی قربانی مین‌های به جا مانده از دفاع مقدس شده‌اند/ صعب‌العبور بودن یکی از دلایل عدم پاکسازی مناطق باقی مانده است/ بیش از ۲۱ هزار هکتار اراضی ایلام اکنون آلوده به تسلیحات دوران دفاع مقدس است
جوهر نادری گفت: هرچند که بعد از جنگ بیشتر این مناطق آلوده به مین و آثار به جا مانده از جنگ پاکسازی شده است اما در حال حاضر 21 هزار و 281 هکتار از این اراضی هم اکنون آلوده و اقدامات لازم برای پاکسازی در دستور کار است.

جوهر نادری، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار برنا درباره تلفات مین‌های به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی گفت: در زمان جنگ یک میلیون و 700 هکتار از اراضی مرزی استان ایلام در مرزهای مهران و دهلران آلوده به مین شد درواقع ایلام یکی از استان‌هایی است که به صورت مستقیم حجم بالایی از اراضی آن آلوده به تسلیحات جنگی بر جای مانده از دوران دفاع مقدس است. 

او ادامه داد: هرچند که بعد از جنگ بیشتر این مناطق آلوده به مین و آثار به جا مانده از جنگ پاکسازی شده است اما در حال حاضر 21 هزار و 281 هکتار از این اراضی هم اکنون آلوده و اقدامات لازم برای پاکسازی در دستور کار است ضمن اینکه توسط قرارگاهی شامل ۲ گروه مکانیزه و چهار گروه پاکسازی، یک میلیون و ۷۸۰ هزار و ۷۱۹ هکتار از مناطق آلوده به مین را پاکسازی کرده‌ایم. 

نادری از کاهش تلفات ناشی از این آلودگی خبر داد و افزود: تلفات ناشی از آلودگی اراضی باقیمانده در مرزهای ایلام به مین و آثار به جای مانده از ادوات جنگی 92 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ایلام علت عدم پاکسازی مناطق باقی مانده به مین را صعب‌العبور بودن مناطق عنوان کرد و گفت: میزان اراضی باقیمانده در شرایط صعب‌العبور، پرشیب، پرتگاه‌ها، باتلاق‌ها، مرداب‌ها و نیزارها هستند که کار مین‌روبی آنان زمانبر و نیازمند دقت و بررسی بیشتر است.

او درخصوص تعداد تلفات در این استان گفت: ۳۳۴ نفر از مردم این استان از سال ۶۷ تا پایان سال ۹۸ بر اثر برخورد با این مهمات جنگی جان خود را از دست دادند که ۳۲۷ نفر از این تعداد مربوط به قبل از سال ۹۳ بوده اند همچنین در مدت یاد شده از سال ۶۷ تا ۹۸ نیز ۳۳۰ نفر در اثر برخورد با این مواد منفجره دچار قطع عضو شده‌اند که ۳۲۴ نفر از این تعداد تا سال ۹۳ این سوانح برای آنها روی داده است ضمن اینکه ۲۴۷ نفر دیگر از اقشار مختلف مردم استان ایلام طی مدت یاد شده در اثر برخورد با انواع مین و گلوله های جنگی مبتلا به جراحات سطحی شدند.

نادری بیان کرد: بروز حوادث ناشی از برخورد با انواع مین‌ها در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است بطوری که از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ تنها یک نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست داده و هفت نفر نیز دچار قطع عضو شده اند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ایلام درباره جان باختن و مجروح شدن تعدادی از اهالی این منطقه در روز گذشته گفت: متاسفانه چند روز گذشته 2 نفر از نیروهای پاکسازی که از اهالی دهلران بودند و سالهاست که به ما در عملیات کمک می‌کردند به درجه شهادت رسیدند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز