نکاتی که باید درباره کرونای دلتا بدانید

۱۴۰۰/۰۵/۲۸ - ۱۹:۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۲۲۱۸۸۰
نکاتی که باید درباره کرونای دلتا بدانید
سویه‌ی بسیار واگیر دلتای کرونا که به گونه‌ی غالب عامل کووید-۱۹ در بسیاری از کشورهای بدل شده است، با سویه‌های قبلی کروناویروس تفاوت‌هایی دارد.

به گزارش برنا؛ کروناویروس جدید با نام علمی «سارس-کوو-۲» از هنگام ظهورش دستخوش جهش‌های متعددی شده است و چندین سویه‌ی جدید آن به وجود آمده‌اند. برخی از این سویه‌های جدید به سرعت ناپدید می‌شود. اما برخی دیگر از آنها باقی می‌مانند و در سراسر جهان گسترش می‌یابند. سویه‌ی دلتای کروناویروس در ابتدا در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (دی ۱۳۹۹) در هند شناسایی شد و به سویه غالب در آن کشو بدل شد و بعد به سایر کشورهای جهان گسترش یافت و جای سویه‌های قبلی را گرفت.

اما این سویه‌ی‌ جدید چه تفاوتی با ویروس ابتدایی و سویه‌های دیگر دارد و چه کاری در برابر آن می‌توان کرد.

اینها مواردی هستند که ما تا به حال درباره این سویه‌ی جدید می‌دانیم:

۱-  سویه‌ی دلتا بسیار واگیرتر از سویه‌های قبلی کرونا است.

سویه‌ی دلتای کروناویروس واگیرتر از سویه‌های دیگر این ویروس است، چرا افراد دچار عفونت با این سویه‌ی ویروس هنگام تنفس مقدار بیشتری ذرات ریز حاوی این ویروس در هوا پخش می‌کنند و بنابراین احتمال رسیدن ویروس به افراد دیگر بیشتر می‌شود.

همچنین شواهدی وجود دارد که سویه‌ی دلتای ویروس راحت‌تر به سلول‌های مجرای تنفسی انشان می‌چسبد، در نتیجه نسبت به سویه اولیه کرونا،  مقدار کمتری از ذرات ویروسی برای ایجاد عفونت لازم است.

۲- سویه‌ی دلتا ممکن است در افراد واکسینه‌نشده بیماری وخیم‌تری ایجاد کند، اما دانشمندان هنوز در این باره مطمئن نیستند.

دانشمندان هم اکنون در حال بررسی شدت بیماری ناشی از سویه‌ی دلتای کروناویروس هستند. اما مقامات بهداشت عمومی تا زمانی که بررسی‌های بیشتری که کارشناسان مستقل آنها تایید کرده باشند (داوری همتا) انجام شود، نمی‌توانند به طور قطعی بگویند سویه‌ی دلتا بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند.

بر مبنای یافته‌های بررسی‌هیا فعالی مشکل است که تعیین کرد آیا سویه‌ی دلتا خودش باعث بیماری شدیدتر می‌شود یا مسئله این است که سویه‌ی ویروس جمعیت‌های واکسینه‌نشده آسیب‌پذیر را به میزان بالا دچار عفونت می‌کند و نظام مراقبت بهداشتی از پس شمار بالای بیماران برنمی‌آید.

۳- - سویه‌ی دلتا اکنون به سویه‌ی غالب کرونا در جهان بدل شده است.

شمار موارد کووید در آمریکا در حال حاضر به خصوص در میان جمعیت‌های با میزان پایین واکسیناسیون در حال افزایش است و بیش از ۹۰ درصد موارد عفونت مربوط به سویه‌ی دلتا می‌شوند. همین شرایط کم‌وبیش در بسیاری از کشورهای دیگر جهان حتی در کشورهای با پوشش بالای واکسیناسیون مشاهده می‌شود.

۴- - واکسن‌های کرونا هنوز بر سویه‌ی دلتا موثر هستند.

اکثریت موارد بیماران بستری کووید-۱۹ در میان افراد واکسینه‌نشده رخ می‌دهد و بررسی‌ها نشان می‌دهند که واکسن‌های کرونا هنوز می‌توانند به میزان بالایی خطر بستری شدن و مرگ را کاهش دهند. البته سویه‌ی دلتا به میزان بیشتری نسبت به سویه‌های قبلی کرونا می‌تواند در افراد واکسینه‌شده باعث ایجاد بیماری خفیف یا عفونت بی‌علامت شود.

موارد نادری از عفونت شدید در افراد واکسینه شده رخ داده و باعث بستری شدن آنها شده است، اما این موارد اغلب در اشخاصی بوده است به علل گوناگون دچار ضعف دستگاه ایمنی بوده‌اند. برای همین است که سازمان غذا و داروی آمریکا در دستورالعمل جدیدش تزریق دوز یادآور واکسن را برای بیماران دچار نقصان دستگاه ایمنی توصیه کرده است.

۵-- شمار موارد بیشتری از عفونت با سویه‌ی دلتا در افراد جوانتر گزارش شده است.

شمار موارد بیشتری از بیماری کووید ناشی از سویه‌ی دلتا در نوجوانان، جوانان و میانسالان گزارش شده است. اما علت این نیست که این سویه‌ی ویروس به طور ذاتی برای افراد جوانتر خطرناکتر است- بلکه علت این است که افراد جوانتر با احتمال کمتری ممکن است به طور کامل واکسینه شده باشند چرا که برنامه‌های واکسیناسیون کشورها بیشتر از سنین بالاتر شروع شده است. در نتیجه اکنون شمار بیشتر افراد جوانتر به علت کرونا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز