نایب رییس جامعه بومگردی کشور:

خانه‌های تاریخی وضعیت مناسب ندارند/ تبدیل خانه‌های تاریخی به کافه

۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۰۶:۵۵:۱۳
کد خبر: ۱۲۲۲۶۴۰
خانه‌های تاریخی وضعیت مناسب ندارند/ تبدیل خانه‌های تاریخی به کافه
اکبر رضوانیان با اشاره به اینکه بسیاری از خانه‌های تاریخی به کافه، اقامتگاه و رستوران تبدیل شده است. گفت: خانه‌های تاریخی در وضعیت مناسب برای بهره‌برداری نیستند. در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از اماکن و تاسیسات تعطیل شده است.

به گزارش برنا؛ خانه‌های تاریخی و میراثی کشور یکی از سرمایه‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر اقدامات متعدد برای صیانت از خانه‌های تاریخی و گردشگری انجام شده است.

اکبر رضوانیان، نایب رییس جامعه بومگردی کشور و رییس جامعه بوم گردی استان اصفهان درباره آخرین وضعیت خانه‌های تاریخی در بافت فرسوده کاشان به خبرنگار برنا گفت: بنده به کلمه‌ای با عنوان بافت فرسوده باور ندارم. بافت به مجموعه به هم پیوسته اطلاق می‌شود. اگر بافت است پس فرسوده نیست و بنای فرسوده بافت محسوب نمی‌شود.

او درباره آخرین وضعیت خانه‌های تاریخی شهرهایی همچون کاشان، اصفهان، نایین، یزد و ... تاکید کرد: بافت کهن و تاریخی در این شهرها وجود دارد. بخش فرسوده به جایی گفته می‌شود که پیوستگی نداشته و شاخص‌های قدیمی و کهن را ندارد. در سالیان گذشته در بافت تاریخی کاشان اتفاقات مناسب رخ داده است.

نایب رییس جامعه بومگردی کشور ادامه داد: بخشی از فضاهای ارزشمند به ویژه خانه‌ها، کارگاه‌های رنگرزی، کارگاه‌های هنرهای سنتی، به گونه‌های مختلف احیا شد و به گونه‌های مختلف کاربری آن تغییر کرده است. برای مثال  وضو خانه و کتابخانه احیا شده است.

رضوانیان تصریح کرد: بسیاری از خانه‌های تاریخی به کافه، اقامتگاه و رستوران تبدیل شده است. این بناها، بخش‌ها و معماری  با اقتصاد گردشگری پیوند خورده است.

 او گفت: تاکنون هیچ گونه برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری در ایام کرونا انجام نشده است. این در حالی است که کرونا برای بخش گردشگری از اهمیت برخوردار است همچنین جان و روح انسان‌ها اهمیت دارد و برای سلامتی جان و روح انسان‌ها باید تلاش کرد.

به گفته نایب رییس جامعه بومگردی کشور در طول دو سال اخیر بخش گردشگری اولویت قرار داده نشده است.

 رضوانیان با بیان اینکه اگر امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز مورد توجه قرار بگیرد شامل تمامی بخش‌ها می‌شود، افزود: در بخش گردشگری هم فضای باز مورد توجه قرار گرفته می‌شود. بسیاری از فضاهای تاریخی شامل خانه‌های تاریخی، باغ‌های تاریخی و ... می‌شود و امکان فروش اینترنتی، ظرفیت‌بندی، با رعایت نکات مربوط به پذیرش مورد توجه قرار می‌گیرد. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بخش گردشگری می‌توانست به زندگی خود ادامه دهد.

نایب رییس جامعه بومگردی کشور با بیان اینکه بخش خصوصی برای احیای بافت فرسوده زحمات متعدد را متحمل شده است، تاکید کرد: بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده و باید از بخش خصوصی در زمینه کرونا و تعطیلی‌ها هم نظر خواهی کرد و بعد تصمیم‌گیری می‌شد.

او ادامه داد: وضعیت مناسبی در حوزه گردشگری نداریم همچنین در وضعیت مناسب بهره‌برداری از خانه‌های تاریخی نیستیم و بخش قابل توجهی از اماکن و تاسیسات تعطیل شده است. با این تفاسیر فعالیت چندانی این تاسیسات نمی‌توانند انجام داد.

رضوانیان درباره آخرین وضعیت خانه‌های تاریخی ثبت شده در کاشان افزود: بخش خصوصی به شکل فعال وارد عمل شده و از این خانه‌ها صیانت کرده است. بخش خصوصی فعال شده تا بتواند از این طریق دستاورد داشته باشد. اگر این سرمایه‌گذاری در بافت‌های تاریخی بیش از این راکد بماند سرانجام مناسبی پیش بینی نمی‌شود. اغلب این خانه‌ها در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا تعطیل هستند.

او تصریح کرد: این خانه‌ها مرمت شدند اما اگر خالی باشند به سمت تخریب پیش می‌روند. هرچند هم اکنون به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح این بافت‌ها به سمت تخریب پیش می‌روند.

نایب رییس جامعه بومگردی کشور ادامه داد:  شاهد سفرهای مردم در روزهای تعطیل هستیم. این سفرها فاقد برنامه‌ریزی بهداشتی است. در حالی که اگر مسافر به گردشگر تبدیل می‌شد، برای گردشگر برنامه‌ریزی انجام می‌شد. برای مثال در کشورهای اطراف اقدامات در زمینه گردشگری با برنامه‌ریزی‌های دقیق و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. این اقدامات باعث شکل‌گیری سفرهای هدفمند در کشور می‌شود در غیر این صورت  بناهای تاریخی به سمت تخریب پیش می‌رود.

رضوانیان درباره بناهای تاریخی در کاشان تاکید کرد: این بناها از سوی بخش خصوصی تملک شده است. اغلب این بناها رها شده یا تملک آن توسط بخش خصوصی انجام شده است. 

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز