متخصص آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری:

قارچ سیاه همیشه در آی سی یو ها وجود داشته است/ تکذیب ابتلا همه بیماران کرونایی به قارچ سیاه/ لزوم استفاده از تجربیات به روز کشور های دیگر برای کنترل بیماری کرونا

۱۴۰۰/۰۶/۰۵ - ۰۴:۵۵:۴۸
کد خبر: ۱۲۲۴۴۳۷
قارچ سیاه همیشه در آی سی یو ها وجود داشته است/ تکذیب ابتلا همه بیماران کرونایی به قارچ سیاه/ لزوم استفاده از تجربیات به روز کشور های دیگر برای کنترل بیماری کرونا
محمدرضا هاشمیان گفت: بیماری هایی مانند موکورمایکوزیس در آی سی یو ها قبلا نیز وجود داشته است اما در حال حاضر به دلیل تعداد زیاد بیماران این موضوع بیشتر به چشم می آید.

محمدرضا هاشمیان، متخصص آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: متاسفانه در کشور ما، همه کرونا را در یک وضعیت می دانند و فکر می کنند فردی که با علائم خفیف بیماری در خانه است با فرد بیماری که در آی سی یو بستری است، شرایط یکسانی دارد و این مورد یکی از اساسی ترین مشکلات ما در مسئله ی کرونا است.

او با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که مطرح می شود این است که اعلام می کنند، بیماران کرونایی که به بیمارستان می روند، در نهایت می میرند و قاعدتا قرار نیست مرگ و میر در منازل رخ دهد، افزود: قرار بر این است که بیشتر بیماران کرونایی خوب شوند و در همین راستا قرار نیست همه کرونایی ها عوارض تنفسی داشته باشند افرادی که دارای عوارض تنفسی هستند در بخش های آی سی یو داروهایی دریافت می کنند که این عوارض را بهبود بخشند.

هاشمیان ادامه داد: عوارض تنفسی در بسیاری از بیماران کرونایی وجود دارد یا به دلیل شدت بیماری، این عوارض ایجاد می شود. یک سری از بیماران عوامل خطری دارند که زمانی که ایجاد می شود بیماری برای آن ها خطرناک تر می شود که از جمله ی این بیماری ها، بیماری دیابت است.

متخصص آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری  با اشاره به اینکه بیماری دیابت عوارض کلیوی و عوارض های دیگر را دارد و همچنین این بیمار ها شانس وجود عفونت های بیشتری را نیز دارند، گفت: از جمله عفونت هایی که افراد دیابتی را تهدید می کند عفونت های قارچی است؛ لذا بیماری هایی مثل  موکورمایکوزیس ( قارچ سیاه) از جمله ی این بیماری ها هستند.

هاشمیان تصریح کرد: قارچ سیاه در بیماران بستری شده در آی سی یو شمار بیشتری را دارد و این بیماری فقط مختص به بیماران کرونایی بستری شده در بخش آی سی یو نیست.

او با بیان اینکه تزریق کورتن ها خطرناک است و عفونت ها را زیادی را ایجاد می کند، همچنین در حال حاضر دادن این دارو ها به بیمار کرونایی حاضر در بخش آی سی یو ( خصوصا بیماران دیابتی) علاوه بر بهبودی می تواند عوارضی را نیز برای آن ها داشته باشد که یکی از این عوارض بیماری موکورمایکوزیس است، گفت: قارچ سیاه مرگ و میر بالایی دارد و 50 درصد از این بیماران شانس بیشتری برای این موضوع دارند.

هاشمیان افزود: آن چیزی که در سطح کشور مشاهده می کنیم این است بسیاری از درصد های اعلام شده برای درگیری ریه غلط است و موضوع بیماری موکورمایکوزیس از نظر روحی بسیاری را به هم ریخته است و نیازمند بحث های علمی است که مطرح کردن چنین بحث هایی در میان مردم ضرورتی ندارد.

او تصریح کرد: بیماری هایی مانند موکورمایکوزیس در آی سی یو ها قبلا نیز وجود داشته است اما در حال حاضر به دلیل تعداد زیاد بیماران این موضوع بیشتر به چشم می آید. همچنین این ادعا که هر کسی در خانه کرونا می گیرد حتما به قارچ سیاه هم مبتلا می شود، اصلا صحیح نیست. طرح چنین موضوعاتی در جامعه جز اینکه اخبار ناقص در جامعه پخش می شود روحیه افراد زیادی خدشه دار می شود همچنین باعث می شود بسیاری از افراد برای دریافت کورتن ها ترس داشته باشند و حتی به بیمارستان ها مراجعه کنند.

متخصص بخش آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: هماهنگی های یکپارچه ای درخصوص بخش های آی سی یو در کشور وجود ندارد و هر کسی درباره مشکلات آی سی یو ها صحبت هایی را می کند و این صحبت ها می تواند انگیزه های درمانی سایر پزشکان را خراب کند.

او با بیان اینکه متاسفانه به جای اینکه روش درمان هند را در کشور عملیاتی کنیم صحبت های مختلفی درخصوص دارو های مختلف انجام می شود، افزود: نگرش علمی را باید این روزها فراتر ببریم و باید برای کنترل دلتا نگاهمان به هندوستان باشد چرا که این کشور عوارض و مرگ و میر کمتری دارد.

هاشمیان گفت: ما باید حرکت کشور های موجه در زمینه کنترل کرونا را جدی بگیریم و کشور هند در خصوص کنترل دلتا برای من کشور مرجع است اما متاسفانه کشور ما این مرجعیت را مورد توجه قرار نداده است.

متخصص بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: کشوری هستیم که همیشه منبع سویه های مختلف کرونا بودیم و بهتر است دیگر آزمون و خطا نداشته باشیم و از تجربیات پزشک های کشور های دیگر برای کنترل بیماری استفاده کنیم.

او بیان کرد: در کمیته علمی قبلی منتظر مقالات کشور های دیگر ماندیم تا ببینیم در نهایت چه اتفاقی می افتند و بعد از تحلیل آن ها،  موارد مطرح شده را عملیاتی کنیم که در نتیجه دیدیم که در آخرین روز وزارت بهداشت 702 نفر در  آمار رسمی و بیشتر از این رقم را به صورت آمار غیر رسمی از دست دادیم و این امر نتیجه ی عدم استفاده از تجربیات به روز دنیاست اما ما همچنان از تجربه گذشته دنیا استفاده می کنیم همچنین امیدوارم این موضوع قطع شود و ما مرجع رسمی خودمان و بقیه کشور های دنیا باشیم.

انتهای پیام/4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز