یک فعال کارگری خبرداد:

لزوم اولویت جذب نیروی کار ایرانی/ نزدیک به ۲ میلیون شغل در کشور تحت تصرف نیروهای خارجی/ بکارگیری نیروی کار افغانستانی انتقال دانش و تکنولوژی به همراه ندارد

۱۴۰۰/۰۶/۰۶ - ۰۴:۲۷:۰۳
کد خبر: ۱۲۲۵۲۲۰
لزوم اولویت جذب نیروی کار ایرانی/ نزدیک به ۲ میلیون شغل در کشور تحت تصرف نیروهای خارجی/ بکارگیری نیروی کار افغانستانی انتقال دانش و تکنولوژی به همراه ندارد
حمید حاج اسماعیلی گفت: زمانی که ما نرخ بیکاری دو رقمی داریم و بازار کار با مشکل جذب کارجویان مواجه است، وجود این تعداد نیروی کار خارجی به هیچ وجه به مصلحت نیست چرا که اولویت جذب نیروی کار ایرانی است.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار و فعال کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: متاسفانه اتفاقاتی که در روز های اخیر در کشور همسایه ما، افغانستان اتفاق افتاد نگرانی های زیادی را در خصوص بازار کار کشور ایجاد کرده است که حتما نیازمند توجه مسئولان است.

او با بیان اینکه سال های سال است که پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین افغانستانی هستیم که بخش زیادی از این افراد وارد بازار کار کشور شدند و در حال حاضر به صورت کاملا جدی و رسمی در ایران اشتغال دارند، افزود: برآورد می شود نزدیک به 2 میلیون از شغل های ما را نیروی های خارجی که عمدتا افغانی هستند در تصرف دارند.

حاج اسماعیلی ادامه داد: زمانی که ما نرخ بیکاری دو رقمی داریم و بازار کار با مشکل جذب کارجویان مواجه است، این تعداد نیروی کار خارجی به هیچ وجه به مصلحت نیست چرا که اولویت جذب  نیروی کار ایرانی است همچنین به دلیل اینکه بیکاری هزینه ها و نا هنجاری های بسیار زیاد اجتماعی و اقتصادی در کشور ایجاد می کند که هزینه آن برای دولت و حاکمیت بیش از این است که سود آن از محل ورود نیروی کار خارجی در بازار کار کشور باشد.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه البته  قانون کار و قانون اساسی منعی به صورن جدی برای ورود کار خارجی ندارد و قانون کار این اقدام را کاملا تسریع  و جدی مطرح کرده است، تصریح کرد:  در این چارچوب در حال حاضر حضور نیروی کار افغانستانی امکان فعالیت ندارند چرا که اکثر این افراد روادید سیاسی و پروانه کار  ندارند و بخش زیادی از بازار کار ما را اشغال کردند که لازم است نیروی کار ایرانی جایگزین آن ها شود.

او با اشاره به ضرر ها و آسیب های وجود نیروی کار خارجی در ایران گفت: زمانی که عدم توازن در بازار کار به لحاظ عرضه و تقاضا اتفاق می افتد حقوق کار تحت تأثیر قرار می گیرد و بسیاری از کارفرمایان به دلیل اینکه هزینه تمام شده ی تولیدات کالا و خدماتشان بتواند منطقی باشد و کاهش پیدا کند از جذب نیروی کار ایرانی اجتناب می کنند چرا که نیروی کار خارجی یا افغانی برای آن مزایای زیادی دارد. کارفرمایان این نیرو ها را بیمه نمی کنند، ساعات بیشتری از کار را در اختیار دارند، مزایا به آن ها پرداخت نمی شود و در عین حال رعایت مسائل عمده ای که قانون کار و قانون اساسی در خصوص نیروی کار ایرانی اجبار و الزام دارد؛ در خصوص نیروی کار خارجی به کار گرفته نمی شود.

 حاجی اسماعیلی ادامه داد: موارد گفته شده باعث شده است که جذب نیروی کار خارجی برای کارفرمایان ارجحیت داشته باشد و این امر قوانین کار کشور را تحت تأثیر قرار داده است و حقوق کار را متأثر کرده است و باعث مشکلات زیادی شده است که به هیچ وجه به نفع کشور نیست.

این فعال کارگری افزود: بر اساس آنچه که در قانون کار برای پذیرش نیرو های خارجی آمده است نیرو های خارجی خصوصا نیرو های افغانستانی، نه دانشی دارند که به بازار کار ما اضافه کند و نه همراه با دستگاه ها و تکنولوژی وارد کشور شدند که این موارد را به نیروی کار ایرانی آموزش می دهند؛ بنابراین ما باید بدانیم که نیروی کار ایرانی اولویت است و باید جذب بازار کار شوند.

او با بیان اینکه مشکلاتی که طی سال های گذشته در کشور داشتیم نشان می دهد که اگر نیروی خارجی در بازار کار نبود، تعداد بیکاران ما تا این حد افزایش پیدا نمی کرد، افزود:  کارگران افغانی بیشتر در بخش های شهرداری، کار های ساختمانی، دامپروری و کشاورزی جذب شدند و به هیچ وجه جذب بخش های صنعتی در کشور ما نشدند بنابراین این افراد مهارتی نیز نداشتند و عمده ی این افراد که در بخش ساختمانی فعال هستند، در ایران آموزش دیدند و زیر نظر نیروی کار ایرانی مهارت هایی را فراگرفتند و دلیلی ندارد که ما بتوانیم از حضور جدی این افراد دفاع کنیم.

حاج اسماعیلی گفت: بر اساس یک سری شرایط انسان دوستانه و بشر دوستانه به دلیل قرابت های فرهنگی، مذهبی و زبانی که با کشور های همسایه مثل افغانستان و پاکستان داشتیم تا این اندازه نیروی کار خارجی مورد استقبال قرار گرفته است همچنین مسائلی مانند جنگ که طی چند دهه ی گذشته در افغانستان حاکم بوده است باعث شده است که مسئولان کشور مجاب شوند که از این تعداد نیروی افغانستانی در کشور استقبال کنند.

او با بیان اینکه هشدار جدی به دلیل مشکلات اخیر افغانستان است و بیم آن وجود دارد که این مشکلات و ناامنی ها در این کشور ادامه پیدا کند و ما با موج جدیدی از مهاجرین افغانی  روبه رو باشیم که می تواند برای کشور خسارت داشته باشد، تصریح کرد: امیدواریم مسئولان به هشدار توجه کنند و تجربه ی گذشته که به بازار کار و نیروی کار ایرانی وارد شده است را تکرار نکنند.

این فعال کارگری در پایان گفت:  اگر قرار است اقداماتی در خصوص پذیرش نیروهای افغانی به دلیل وجود مرز گسترده، انجام شود امیدواریم مانند کشور های توسعه یافته اردوگاه، جایگاه و منطقه ی  خاصی  برای این افراد در نظر گرفته شود و آنجا اسکان داده شوند و به صورت رها وارد روستا ها وشهر های ما نشوند چرا که این اقدام می تواند آسیب های گسترده ای را به بازار کشور بزند و حتی مشکلات اجتماعی را ایجاد کند.

انتهای پیام/4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز