کارشناس ارشد میراث فرهنگی اصفهان مطرح کرد:

تنش‌های آبی تاثیرگذار بر روی بناهای تاریخی و گردشگری

۱۴۰۰/۰۶/۰۹ - ۰۵:۴۹:۵۷
کد خبر: ۱۲۲۶۸۴۹
تنش‌های آبی تاثیرگذار بر روی بناهای تاریخی و گردشگری
شهرام امیری درباره گزارشات اخیر ترک در پل خواجو گفت: تمامی این تصاویر خطرناک قدیمی است اما پدیده فرونشست زمین اقدامی گریز ناپذیر در تمامی نقاط کشور است. در این زمینه باید اقدامات ملی برای جبران کاهش آب‌های زیر زمینی در دستور کار تمامی نهادها قرار بگیرد.

به گزارش برنا؛ فرونشست زمین در استان اصفهان آثار تاریخی و میراثی را تحت تاثیر قرار داده و خطر از بین رفتن این آثار مشاهده می‌شود. برای مثال پل خواجو، یکی از پنج پل تاریخی شهر اصفهان، نشست نامتقارن دارد؛ یعنی فرونشستِ یک سمت رودخانه با فرونشستِ سمت دیگر  یکسان نیست و این خطرش زیادتر است یا ترکی که در پل خواجو ایجاد شده است. مربوط به فرونشست‌های ۲ طرف پل محسوب می‌شود. پل خواجو نشست‌های نامقارن کرده است. این مسئله می‌تواند زنگ خطری برای آثار تاریخی و میراث استان اصفهان باشد.

شهرام امیری، کارشناس ارشد میراث فرهنگی اصفهان درباره خطرات فرونشست زمین و تاثیرات آن بر آثار تاریخی و میراثی استان اصفهان به خبرنگار برنا گفت: فرونشست زمین در تمامی نقاط کشور مشاهده می‌شود. استان اصفهان از سال آبی گذشته تاکنون یکی از پرتنش‌ترین سال‌های آبی خود را پشت سر گذاشته است.

او افزود: کم آبی 15 سال اخیر در استان اصفهان بی‌سابقه بوده است. شهر اصفهان پیشینه تاریخی و قدمت مناسب دارد و از چندین هزار سال قبل تاکنون منبع آبی خود را از زاینده رود تامین ‌کرده است. این محدوده کم بارش بوده و در طول ادوار مختلف منابع آبی متعدد مشاهده می‌شود. این در حالی است که در ادوار تاریخی متعدد 10 نهر آبی وجود داشته که آبرسانی قابل توجهی را شاهد هستیم.

به گفته این کارشناس برخی از اقدامات باستان شناسی راه آبه‌ها در محدوده‌های حفر مترو کشف شده که نشان از شبکه آبرسانی فعال در زیر شهر اصفهان دارد.

امیری گفت: سفره‌های آب‌های زیر زمینی دشت بزرگ اصفهان و زاینده رود را تامین می‌کند. این قطع و وصل شدن مکرر آب زاینده‌رود باعث می‌شود تا بافت اصلی تامین آب‌های زیر زمینی با چالش مواجه شود. بهره‌برداری از آب‌های زیر زمینی باعث خالی شدن سفره‌های زیر زمینی می‌شود.

این کارشناس ارشد میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان تاکید کرد: پدیده فرونشست زمین در اصفهان و دیگر نقاط کشور مشاهده می‌شود در این شرایط کارشناسان در وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاروزی و ... هشدارها مبنی‌بر فرونشست زمین را ارائه می‌دهند.

 امیری تصریح کرد: حیات اجتماعی و روزمرگی مردم به آب بستگی دارد. در دل بافت شهر و جمعیتی مردم را تهدید می‌کند. برای مثال در میدان نقش جهان یا میدان امام خمینی(ره) در بازارهای تاریخی اصفهان هزاران نفر روزانه تردد می‌کنند.

او درباره گزارشات اخیر ترک پل چوبی ادامه داد: تمامی این تصاویر خطرناک قدیمی است اما پدیده فرونشست زمین اقدامی گریز ناپذیر در تمامی نقاط کشور است. در این زمینه باید اقدامات ملی برای جبران کاهش آب‌های زیر زمینی در دستور کار تمامی نهادها قرار گیرد.

این کارشناس ارشد میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: فرونشست زمین تمامی حیات زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تصاویر منتشر شده قدیمی و این مقوله شمشیر دو لبه است. فرونشست یک واقعیت اجتناب ناپذیر است.

 او با اشاره به اقدامات برای مهار تخریب بناهای تاریخی و میراثی بیان کرد: جلوگیری از کشاورزی و حفر چاه‌های بی‌رویه نشست زمین را به دنبال دارد. زلزله در این محدوده به دلیل پوکی زمین می‌تواند آسیب‌زا باشد.

نظر شما