فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان:

ایجاد حریق از طریق سودجویان و فرصت طلبان برای تصرف اراضی ملی

۱۴۰۰/۰۶/۱۰ - ۰۵:۴۸:۴۵
کد خبر: ۱۲۲۷۳۱۵
ایجاد حریق از طریق سودجویان و فرصت طلبان برای تصرف اراضی ملی
ساسان اکبری پور درباره آخرین وضعیت وجود حریق در تالاب انزلی گفت: این گونه حریق‌ها توسط افراد سودجو وفرصت طلب برای تصرف اراضی ملی است که با توجه به اهمیت موضوع و هماهنگی انجام تحت رسیدگی قرار می‌گیرد.

به گزارش برنا؛ بروز حریق در گوشه  و کنار جنگل‌ها  و مراتع کشور مقوله جدیدی نیست. در شش ماهه نخست سال  اغلب اراضی و مراتع کشور مستعد حریق هستند. در این شرایط انتظار می‌رود تا مسئولان امر بیش از پیش نسبت به مهار حریق اقدام کنند از سوی دیگر باید اقدامات فرهنگی برای ارتقای جایگاه اجتماعی مردم در زمینه چگونگی رفتار با طبیعت در اولویت قرار بگیرد. در این شرایط لازم است تا مردم  به ویژه مردم محلی در هر خطه بیش از پیش نسبت به ثروت‌های ملی اقدام کنند. این در حالی است که در دوران متعدد دسترسی به بالگرد حریق برای مهار آن از چالش‌های جدی محسوب شده است.

 بر اساس بررسی‌های انجام شده وقوع حدود ۲۵۰ فقره آتش سوزی کوچک و بزرگ در طول ۱۰ ماهه نخست 99 و در پهنه استان‌های سه گانه گیلان، گلستان و مازندران از ابتدای سال زنگ خطری برای خط سبز شمالی کشورمان که می‌تواند فاجعه‌ای ملی را به دنبال داشته باشد. بر اساس آمار در استان چهار محال بختیاری ۷۴۰ هزار هکتار وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد. البته این اعداد مشتی نمونه خروار در آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع کشور است که بیش از 90 درصد آن هم منشا انسانی دارد.

حریق90 درصد اراضی ملی را تصرف کرده است

ساسان اکبری پور، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان درباره آخرین وضعیت وجود حریق در تالاب انزلی به خبرنگار برنا گفت: امکان بهره‌وری مردم بومی و محلی در برخی از اراضی فراهم شده است. این آتش در دوره‌های گذشته بیش از 90 درصد تصرف اراضی ملی را به دنبال داشته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان درباره چرایی بروز حریق افزود: نیزارهای تالاب انزلی را به دلیل تغییر کاربری آتش می‌زنند البته این روند تخریب ادامه‌دار است، چون زمین برای کار کشاورزی، پرورش ماهی و ... از اهمیت برخوردار است.

 اکبری پور ادامه داد: طی دو تا سه هفته اخیر آتش سوزی‌های عمدی اتفاق افتاده است بر اساس وظایف موجود با همکاری نیروهای مدیریت بحران، منابع طبیعی و ... پای کار هستیم. در چند روز اخیر انرژی ما را این آتش سوزی‌ها به خود اختصاص داده است.

او افزود:  آتش سوزی‌ها در دو روز اخیر مهار شده است. هم اکنون چند لکه  آتش مشاهده می شود.

مهار حریق در تالاب‌ها دشوار است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان اظهار کرد: مهار حریق در تالاب‌ها دشوار است چون  منطقه باتلاقی است و در روزهای اخیر 4 دستگاه خودروی آتش نشانی نتوانستند وارد شوند.

اکبری پور درباره وضعیت شیوع حریق افزود: این حریق عمدتا عمدی و در عمق تالاب، امکان دسترسی کشاورزان  و مردم محلی برایشان فراهم شده که اقدام به این کار می‌کنند.

او گفت: نیزارها خشک و آتش بر اثر وزش باد حرکت کرده و تشدید می‌شود. تمامی عوامل در مهار آتش تاثیر دارد.  وسعت حریق 7 هکتار آتش سوزی را شاهد هستیم. مسئولان استانی و دستگاه‌های قضائی با عوامل محیط زیستی برخورد کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان درباره امکانات موجود برای اطفا حریق نیز بیان کرد: با این حریق حدود ۱۲ هکتار از نیزارهای اطراف تالاب به طور کامل در آتش سوخت و آتش سوزی به مقدار بسیار زیادی مهار شده و آتش فروکش کرده و از آنجایی که راه دسترسی به تمامی مناطق وجود ندارد بالگرد اعزامی در اختیار بود.

ایجاد حریق از طریق سودجویان  و فرصت طلبان برای تصرف اراضی ملی

او تاکید کرد: این گونه حریق‌ها توسط افراد سودجو وفرصت طلب  برای تصرف اراضی ملی است که با توجه به اهمیت موضوع و هماهنگی انجام تحت رسیدگی قرار می‌گیرد.  البته دستورات لازم برای پیگیری و شناسایی متخلفان به ضابطان قضائی مستقر در محل صادر شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان درباره نارسایی‌های در تجهیزات برای اطفای حریق گفت: تمامی تجهیزات از جمله بالگرد برای مهار حریق در اختیار است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز