برنا بررسی می‌کند؛

زنانی که قربانی همسرآزاری می‌شوند/ سرانجام لایحه «حمایت از زنان در برابر خشونت» چه شد؟

۱۴۰۰/۰۶/۱۳ - ۱۱:۲۱:۵۵
کد خبر: ۱۲۲۷۳۵۹
زنانی که قربانی همسرآزاری می‌شوند/ سرانجام لایحه «حمایت از زنان در برابر خشونت» چه شد؟
براساس آمار منتشره مرکز آمار ایران، زنان مدعی همسرآزاری جسمی، ۹۶ درصد از کل معاینات مربوط به مدعیان همسرآزاری جسمانی پزشکی قانونی طی سال ۹۹ را به خود اختصاص داده‌اند که افزایش محسوس این آمار بیش از همیشه جای خالی یک قانون در حمایت از زنان را نشان می‌دهد.

به گزارش برنا؛ بنابر آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران، مجموع موارد معاینات مدعیان همسرآزاری جسمی در بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۹۹ حاکی از آن است که طی سال گذشته تعداد ۸۰ هزار و ۱۸۷ مورد معاینه جسمانی در این خصوص توسط پزشکی قانونی انجام شده است که سهم زنان مدعی همسر آزاری جسمی از این معاینات ۷۷ هزار و ۹۶ مورد معاینه و سهم مردان مدعی همسرآزاری جسمی ۲۹۹۱ مورد معاینه بوده است در واقع زنان مدعی همسرآزاری جسمی، ۹۶ درصد و مردان مدعی همسرآزاری جسمی، چهار درصد از کل معاینات مربوط به مدعیان همسرآزاری جسمانی پزشکی قانونی طی سال ۹۹ را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین با توجه به آمار منتشره، در مجموع ۵۸۵ هزار و ۳۷۴ مورد معاینه مربوط به نزاع جسمانی طی سال گذشته در پزشکی قانونی انجام شده است که ۱۳.۶ درصد از این معاینات به مدعیان همسرآزاری جسمانی معطوف می‌شود. به طور کلی اگرچه موارد معاینه نزاع جسمانی طی سال ۹۹ در قیاس با سال ۹۸ با تعداد ۵۸۲ هزار و ۵۶۷ مورد معاینه، روند افزایشی داشته است اما در عین حال موارد معاینات مربوط به مدعیان همسرآزاری جسمانی طی سال ۹۹ در قیاس با آمار سال ۹۸ (تعداد ۸۵ هزار و ۳۵۷ مورد معاینه) کاهش داشته است. این روند کاهشی هم در موارد معاینه زنان مدعی همسرآزاری جسمی و هم در موارد معاینه مردان مدعی همسرآزاری جسمی دیده می‌شود.

اکنون جهان این واقعیت‌ها را آشکارا فریاد می‌کشد که یک سوم زنان و دختران در طول زندگی خود خشونت جسمی یا جنسی را تجربه می‌کنند و نیمی از زنانی که در سرااسر جهان کشته شده‌اند به‌وسیله شریک زندگی یا خانواده خود به قتل رسیده‌اند. این میزان شیوع خشونت علیه زنان به معنای آن است که هر زنی در اطراف ما می‌تواند قربانی خشونت باشد؛ مادر، خواهر، دختر، همسایه، همکار، دوست یا حتی خودتان ممکن است این سوءرفتار را تجربه کرده باشید اما الگوها و پیامدهای خشونت برای زنان و دختران در گروه‌های مختلف جمعیت متفاوت است به علاوه در مناطق مختلف تغییرات مهمی در نوع خشونت دیده می‌شود. از این رو، تلاش جدی برای جلوگیری و پایان دادن به خشونت علیه زنان در سطح جهانی، منطقه‌ای و ملی نشان‌دهنده دغدغه‌مندی مسوولان برای خاتمه دادن به ظلمی آشکار است؛ همانطور که آن هنگام که قرآن زنده به گور کردن دختران را نهی می‌کند خشونت علیه زنان و دختران نیز در اسلام نهی می‌شود.

اعتیاد و بیکاری دوعامل اصلی همسر آزاری است/  زنان درمعرض خشونت حتما با 123 تماس بگیرند/ لزوم تصویب سریع‌تر لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت در مجلس

نیره محمدی، فعال حقوق زنان در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به مصادیق خشونت علیه زنان گفت: خشونت علیه زنان عبارت است از هر گونه اقدام به خشونت مبتنی بر جنسیت که منجر به تهدید، اجبار یا محرومیت و محدودیت خودسرانه در آزادی در زندگی عمومی یا زندگی شخصی و خصوصی زنان می‌شود به عبارت دیگر هر گونه آزار روانی، عاطفی، کلامی و همچنین آزار اجتماعی و اقتصادی یا ایجاد محدودیت در روابط اجتماعی یا سخت‌گیری اقتصادی، نادیده گرفتن ظرفیت و توانایی زنان، آزار جسمی و در نهایت آزار جنسی همگی مصادیقی از خشونت علیه زنان است که باید با آنها مقابله کرد.

او افزود: همانگونه که گفته شد خشونت علیه زنان در اشکال مختلف فیزیکی، جنسی، روانی، کلامی و احساسی بروز می‌کند. خشونت فیزیکی به شکل ضرب و شتم تا قتل و هر نوع رفتار تهاجمی است. خشونت و آزار و اذیت جنسی شامل تجاوز جنسی، آزار و اذیت خیابانی، آزار و اذیت سایبری، ختنه کردن زنان و قاچاق آنها به منظور برده‌داری و استثمار جنسی است. نمونه خشونت روانی به صورت بدرفتاری روانی دیده می‌شود، خشونت روانشناختی یکی از لایه‌های پنهان خشونت علیه زنان است. خشونت کلامی به شکل فریاد، قلدری، تحقیر و توهین ظهور و بروز پیدا می‌کند. از جدیدترین اشکال خشونت، خشونت از طریق رسانه‌های اجتماعی است؛ یکی از ساده‌ترین انواع خشونت رسانه‌های اجتماعی به اظهارنظرهایی مربوط می‌شود که نسبت به نوشته‌های زنان در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌شود. حدود ۸۲ درصد اظهارنظرها، تهدیدات، خشونت‌های کلامی و اظهارات جنسی هستند و اثری از آثار حتی یک مخالفت عالمانه در آنها دیده نمی‌شود؛ چه برسد به موافقت دوستانه.

این فعال حقوق زنان تصریح کرد: خشونت علیه زنان عواقب و پیامدهای جدی برای سلامتی و رفاه آنها به همراه دارد که وخیم‌ترین نتیجه و شکل آن «مرگ» است. هر چند خشونت با طیف وسیعی از مشکلات سلامت جسمی، روانی، جنسی و باروری کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت برای قربانیان همراه است اما خشونت علیه زنان بر سلامت روح، روان و جسم فرزندان آنها نیز تأثیر می‌گذارد. خشونت می‌تواند خطر مصرف سیگار، الکل و موادمخدر را افزایش دهد و موجب شیوع بیماری‌های روانی تا مرز خودکشی یا حتی خودکشی، بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان، بیماری‌های عفونی مانند ایدز و مشکلات اجتماعی مانند جرم و خشونت بیشتر شود. پیامدها و عوارض جانبی روانی، جنسی و بهداشتی ناشی از خشونت علیه زنان در تمام مراحل زندگی آنها اثرگذاری خود را حفظ می‌کند.

محمدی در ادامه درخصوص انواع همسرآزاری گفت: همسرآزاری جسمی شامل آزار و اذیت جسمی است برای مثال فرد همسر خود را مورد ضرب و جرح قرار دهد و یا به اجبار طرف مقابل را به رابطه زناشویی وادار کند، در همسرآزاری کلامی، فرد به همسر خود فحاشی کرده و او را تحقیر می‌کند، در همسرآزاری روانی نیز یکی از زوجین طرف مقابل را به شدت ترسانده و به اشکال مختلف او را تهدید می‌کند و حتی خانواده طرف مقابل را تحت فشار قرار می‌دهد.

او ادامه داد: همسرآزاری اقتصادی نیز به شکل محدودیت‌های شدید مالی رخ می‌دهد و یکی از انواع همسرآزاری‌های اقتصادی است، حتی دیده شده که یکی از زوجین به اجبار از طرف مقابل بهره‌کشی کرده و به زور منافع مالی جمع‌آوری می‌کند.

این فعال حقوق زنان تصریح کرد: بهتر است تا در زمان همسرآزاری، انگیزه طرف مقابل برای این کار را شناسایی کنیم، ممکن است فرد متوجه اختلال روانی طرف مقابل شود و پس از درمان اختلال وی، دست به چنین اعمالی نزند. در مرحله بعد مشورت با یک فرد مطمئن و مطرح کردن موضوع پیشنهاد می‌شود تا از او کمک فکری گرفته شود، سومین راه‌حل کمک گرفتن از مشاوران و اورژانس اجتماعی با شماره خط ۱۲۳ است البته افراد آسیب‌دیده از همسرآزاری می‌توانند با مراجعه به پزشکی قانونی، همسرآزاری خود را ثبت کنند، زیرا وجود مستندات می‌تواند عاملی برای کاهش اقدامات باشد.

محمدی با اشاره به بیشترین علل مربوط گفت: اعتیاد مهم‌ترین عامل در همسرآزاری است و دومین عامل نیز مربوط به بیکاری است زیرا افرادی که درآمد و شغل مناسبی ندارند، دست به همسرآزاری زده و خشم وعصبانیت خود را بر سر همسر خود خالی می‌کنند. تندخویی و ویژگی‌های پرخاشگرانه در بحث همسرآزاری تاثیر دارد زیرا این افراد به محض کوچک‌ترین مشکل، اقدام به آزار و اذیت همسر خود می‌کنند، بخش دیگری علل روانی بوده که فرد تاب‌آوری کمی دارد.

او درباره راهکار برون رفت از این وضعیت گفت: نقطه شروع برای این تغییر «پیشگیری» است. هرچند که باید برنامه‌های جامع، سیستمی و پیشگیرانه در سطح ملی اجرا شود اما هر کدام از ما به عنوان شهروند برای کاهش خشونت علیه زنان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ اول و مهم‌تر از همه، نباید خشونت را تحمل کنیم. باید از هرگونه خشونت در خانواده‌ها، در میان دوستان و در جامعه خود جلوگیری کنیم درواقع خشونت علیه زنان قابل تحمل نیست و باید تغییر کند بنابراین لازم است آگاهی بیشتری در جامعه ایجاد شود تا فرهنگ تحمل صفر در برابر خشونت شکل گیرد ضمن اینکه لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت که به خوبی به این موضوع پرداخته است باید سریعا تصویب شود تا حمایت قانونی از زنان داشته باشیم.

«لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در کمیته آسیب‌های اجتماعی است/ لایحه درحال کارشناسی‌ست

علی بابایی کارنامی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به آخرین وضعیت لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» گفت: این لایحه در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در نشستی که به همراه نمایندگان برگزار شد، کلیات لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» مورد تصویب قرار گرفت.

او افزود: در حال حاضر این لایحه به کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی رفته است تا جزییات آن مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه آن در قالب گزارش در جلسه کمیسیون ارائه شود.

بابایی تصریح کرد: مدت زمان رسیدگی به این لایحه در کمیته آسیب‌های اجتماعی مشخص نیست و نمی‌توان زمانی را برای آن تعیین کرد چرا که درنظر داریم لایحه را با دقت مورد کارشناسی قرار دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس تصمیم به تغییر در جزئیات این لایحه دارد یا خیر؟ گفت: تغییرات عمده‌ای در جزئیات و کلیات این لایحه ایجاد نمی‌شود و حتما شاکله آن را حفظ خواهیم کرد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز