هواشناسی هشدار داد؛

احتمال آبگرفتگی معابر در گیلان و مازندران

۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ۱۷:۳۰:۰۹
کد خبر: ۱۲۲۹۵۴۰
احتمال آبگرفتگی معابر در گیلان و مازندران
سازمان هواشناسی در هشدار سطح نارنجی، از بارندگی شدید در استان‌های گیلان و مازندران برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خبر داده است.

به گزارش برنا؛ بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، زمان فعالیت سامانه بارشی روز(سه‌شنبه) ۱۶ شهریور و زمان پایان آن روز (چهارشنبه) است و در چنین شرایطی آب گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه به‌ویژه در مناطق کوهستانی و خسارت ناشی از تندباد لحظه‌ای مورد انتظار است.

در ادامه این هشدار نسبت به اجتناب از تردد و اتراق در اطراف رودخانه‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، آمادگی و اقدامات دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها و … برای پیشگیری از آب گرفتگی معابر، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، انتقال شلتوک به مکان‌های مسقف، خودداری از آتش زدن کاه کلش توصیه می‌کند.

کارخانجات شالی‌کوبی اقدام لازم را جهت پوشش و ایمن‌سازی شلتوک‌های جمع آوری شده به عمل آورند. توقف عملیات سم‌پاشی، محلول پاشی و کود دهی در باغات و مزارع، انتقال محصول بادام زمینی به مکان‌های مسقف خودداری عشایر و دامداران برای عدم چرای دام در ارتفاعات نیز توصیه شده است.

سازمان هواشناسی در هشدار نارنجی رنگ دیگری آورده است: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر در ساحل و تا ۳ متر در فراساحل دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان طی سه‌شنبه و چهارشنبه دور از انتظار نیست.

در چنین شرایطی غرق شدن شناگران، آسیب دیدن قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، احتمال خسارت وارد شدن به قایق و شناورها وجود دارد بنابراین ممانعت از شنا، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع انجام فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارات احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشداری زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی در نوار شمالی و رشد ابرهای همرفتی در جنوب کشور خبر داده است. در این هشدار آمده است: امروز رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در جنوب فارس و غرب هرمزگان و فردا در جنوب کرمان، جنوب شرق فارس و شمال و غرب هرمزگان رخ می‌دهد.

فعالیت این سامانه بارشی روز سه‌شنبه در استان‌های اردبیل، گلستان، شمال آذربایجان شرقی، نیمه شرقی مازندران و چهارشنبه در استان‌های گلستان، شمال آذربایجان شرقی، شمال و شرق اردبیل و شمال خراسان شمالی ادامه خواهد یافت همچنین تداوم این شرایط جوی در گیلان، مازندران و گلستان تا پنج‌شنبه پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی نسبت به احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آب گرفتگی موقت، وزش تند باد موقت، خیزش گرد و خاک هشدار داده و به احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی توصیه کرده است.

در ادامه این هشدار فعالیت سامانه جوی دیگری از امروز توصیف شده و آمده است: وزش باد و در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک در خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی و غرب خوزستان طی امروز و در شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال شرق سیستان و بلوچستان، قم، قزوین، نیمه جنوبی استان‌های تهران، البرز و سمنان طی فردا پیش‌بینی می‌شود.

تداوم فعالیت این سامانه جوی روز سه‌شنبه در شرق خراسان جنوبی، شرق خراسان رضوی و جنوب سمنان و طی چهارشنبه و پنجشنبه علاوه‌بر مناطق ذکر شده در شمال سیستان و بلوچستان، غرب خوزستان، جنوب غرب ایلام و شرق کرمان مورد انتظار است.

کاهش دید و کیفیت هوا، وزش باد شدید و احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال خسارت به سازه‌های موقت در چنین شرایطی امکان پذیر است بنابراین محکم کردن سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره توصیه می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز