مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش؛

شناسنامه مدارس شاهد «هویت مستقل مدارس شاهد» در قالب مدرسه صاحب سبک است

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۱۱:۳۹:۴۵
کد خبر: ۱۲۲۹۷۹۸
شناسنامه مدارس شاهد «هویت مستقل مدارس شاهد» در قالب مدرسه صاحب سبک است
رزاقی گفت: شناسنامه مدارس شاهد مشخص می‌کند هر فعالیتی که در مدرسه انجام می‌گیرد کدام یک از ساحت‌های تربیتی را هدف گذاری و محقق خواهد کرد.

به گزارش برنا؛ محمدرضا رزاقی، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص موضوع «استاندارد سازی مدارس شاهد» اظهار کرد: در راستای شفاف سازی موضوع «استاندارد سازی مدارس شاهد» باید به اساسنامه طرح شاهد و ایثارگران (مدارس شاهد) برگردیم.

وی با اشاره به ابلاغ اساسنامه «طرح شاهد و ایثارگران» در سال ۹۶ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: «برمبنای این اساسنامه که به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد، این وزارت به صورت عام و اداره کل امور شاهد و ایثارگران به صورت خاص، موظف شدند دو مأموریت: «استاندارد سازی مدارس شاهد به منظور ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و تربیتی این مدارس» و «اولویت قراردادن مدارس شاهد در تأمین نیازهای علمی، آموزشی و اداری» را به سرانجام برسانند.

رزاقی با بیان اینکه برای تحقق بند «الف» وظایف خاص اساسنامه اداره کل شاهد و ایثارگران، ۳ اقدام اساسی را پیش بینی و عملیاتی کرد، خاطرنشان کرد: «تبیین و تشریح محتوای اساسنامه مدارس شاهد برای مدیران ستادی و استانی»، «تدوین شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد به عنوان ابزاری برای تحقق استاندارد سازی» و «برگزاری «کارگاه‌های آموزشی» به صورت حضوری برای تمام استان‌ها تا اسفندماه ۱۳۹۸ و بعد آن، همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا به صورت مجازی یا نیمه حضوری از سوی مدیر کل، از جمله اقدامات اساسی در این راستا است.

وی اضافه کرد: «در این کارگاه‌های آموزشی برای هر کدام از مدیران مدارس شاهد سراسر کشور، رؤسا و کارشناسان ادارات شاهد استان‌ها و مناطق، حداقل ۲ یا ۳ جلسه کارگاهی برای تبیین محتوای و اهداف شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد برگزار شد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص تدوین و تبیین «شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد» اظهار کرد: با توجه به پیام حضرت امام (ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی فرزندان شهدا و ایثارگران، لازم بود تا این خواسته در قالبی واقعی و منطبق با ساختار و قوانین و مقررات نظام تعلیم و تربیت کشور محقق شود، لذا تصمیم گرفتیم تا با ایجاد یک چارچوب با محوریت تحقق اهداف ایجاد این مدارس و مأموریت‌های آن، یکپارچگی فعالیت‌های مدارس شاهد را نیز دنبال کنیم.

وی ادامه داد: با مشارکت مدیران مدارس، کارشناسان مناطق و رؤسای ادارات شاهد استان‌ها، شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد را طراحی و تدوین کردیم تا به عنوان نقشه راه مدارس، ایفای نقش کند.

رزاقی ادامه داد: «موضوع اجرای شناسنامه مدارس شاهد، سال سوم خود را تجربه می‌کند و همزمان کارگاه‌های تعاملی نیز با حضور مدیران مدارس شاهد استان‌ها برگزار می‌شود تا اجرای آن به صورت کاملاً واقعی و مدرسه محور محقق شود اما ویروس منحوس کرونا همچنان که بر تمامی برنامه‌ها، ایده‌ها و مناسبات جهانی از هر لحاظ، اعم از فرهنگی، آموزشی و اقتصادی از جهاتی تأثیر ناخوشایند گذاشت و اجرای کامل و دقیق شناسنامه مدارس شاهد را تا حدودی دچار فراز و نشیب‌هایی کرد.

وی در خصوص ویژگی و رسالت شناسنامه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس شاهد، گفت: «مهمترین ویژگی و یا به عبارتی رسالت شناسنامه مدارس شاهد، تمهید مقدماتی است که مدارس شاهد را به «استاندارد و کیفیت مطلوب فعالیت‌های آموزشی و پرورشی» می‌رساند اما می‌توان به نکات شفاف دیگری نیز در این خصوص اشاره کرد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران ادامه داد: «شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد، چارچوب فعالیت‌های مدارس شاهد را به صورت یکسان تعریف می‌کند تا هر مدرسه با توجه به مقتضیات خود (فرهنگ، بوم، جغرافیا و …) فعالیت‌هایی را برای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی در نظر گیرد..

وی با بیان اینکه شناسنامه مدارس شاهد آسیب‌های مدرسه را به مدیر و مجموعه مدیریتی نشان داده و آنها را برای اصلاح یا تقویت فعالیت‌ها آماده می‌کند افزود: ساختار حاکم بر شناسنامه، مبتنی بر خودارزیابی مدیران از برنامه‌ها و عملکرد خود است و اینگونه تلاش برای بهسازی فعالیت‌ها، ریشه دارتر و ماندگارتر خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه شناسنامه مدارس شاهد مشخص می‌کند هر فعالیتی که در مدرسه انجام می‌گیرد کدام یک از ساحت‌های تربیتی را هدف گذاری و محقق خواهد کرد عنوان کرد: «شناسنامه مدارس شاهد «هویت مستقل مدارس شاهد» در قالب مدرسه صاحب سبک است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز