تالاب حله کجاست؟

۱۴۰۰/۰۶/۲۰ - ۲۲:۵۳:۲۶
کد خبر: ۱۲۳۲۱۳۹
تالاب حله کجاست؟
تالاب حله در محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور در منطقه حله تیکی از تالاب های مشهور جنوب ایران محسوب می شود و یکی از زیباترین مناظر طبیعی سواحل جنوبی کشور است.

به گزارش برنا؛ تالاب حله در منطقه حفاظت شده حله در استان بوشهر قرار دارد. مساحت این تالاب ۴۲۶۰۰ هکتار است و تشکیل آن  به  سال  1343 برمی گردد که بر اثر طغیان رودخانه و تغییر مسیر دادن این تالاب با نفوذ مسیر سابق در زمین‌های مجاور تشکیل شده‌است و از آن سال به بعد به عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده زیر نظر محیط زیست استان بوشهر قرار گرفت. آب این تالاب از سرریز جریان رودخانه دالکی و شاپور، بارندگی زمستانه و تا حدودی جزر و مد خلیج فارس تامین می شود.

در این تالاب هزاران پرنده آبزی مهاجر زندگی می‌کنند,  از مهم‌ترین جذابیت‌های تالاب حله می‌توان به تنوع گیاهی و وجود رودخانه اشاره کرد. نزدیک بودنِ سواحل این تالاب به زیستگاه غنی حیات وحش از دیگر ویژگی‌های این تالاب به شمار می‌رود که این منطقه را به حیات وحش تبدیل کرده است.

گیاهان آبزی تالاب زیستگاه پرندگان آبزی و کنارآبزی است و  پوشش گیاهی آن شامل بوته‌های شور پسند، گیاهان علوفه‌ای، درختان گز، گردو،  اشک  و گیاهان تالابی نخل مردابی، نی،  بزواش،  پیازین و گزنه پالویی می‌باشد. این منطقه زیستگاه جانورانی چون گراز،  شغال،  گرگ،  روباه معمولی و خرگوش است و پرندگانی چون دراج، کوکر، قمری،  کبوتر چاهی، چکاوک،  کاکلی،  حواصیل خاکستری،  درنا،  غاز خاکستری،  فلامینگو، مرغ سقا،  پاخاکستری، بوتیمار،  اردک کله تیر،  اردک نوک پهن، هوبره و انواع باز در آن بسر می برند.

آب در تالاب حله از خردادماه تا مهرماه هر سال کاهش پیدا می کند طوریکه به علت خشکسالی ها در 10 سال اخیر تابستان هر سال گاهاٌ خشک می شود اما با با بارندگی فصل پاییز و زمستان آبگیری می شود. ایجاد سد رئیسعلی دلواری، آبیاری نخیلات وباغ ها توسط کشاورزان در آن منطقه به روشهای غرقابی از دلایل نرسیدن آب به تالاب حله در برخی از فصول سال است.

در مطالعاتی که درباره هیدرولوژی تالاب حله انجام گرفته است مشخص شده قسمتی از دلایل کاهش سطح آب تالاب رسوب گذاری شکل گرفته در سال های اخیر می باشد که باعث شده که شیب مصب ها و رودخانه ها معکوس شود و بخشی از آب ورودی به تالاب وارد محدوده مدنظر نمی شد و در این ارتباط با وزارت نیرو مکاتبات لازم صورت گرفته تا با لایروبی دهانه تالاب آب موردنیاز به سطح تالاب حله منتقل شود.

بارندگی های اخیر پاییزی سبب افزایش ارتفاع آب منطقه حله استان بوشهر گردیده است و شادابی و طراوت خاصی به  منطقه حله و اطراف این منطقه  بخشیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این رابطه گفته است: به لطف بارش‌ها و نازل رحمت‌های الهی طی چند روز اخیر احیا و آب این تالاب به دریا متصل شد. فرهاد قلی‌نژاد ادامه داده است: منطقه حفاظت شده حله را پناهگاه مناسب و امن برای پرندگان مهاجر و زمستان‌گذر دانست و گفت: منطقه حله محل زیست و زادآوری  پرندگانی همچون مرغابی، غاز، پرستوی دریایی و دیگر پرندگان نادر است که احیا این تالاب در نتیجه انجام اقدامات حفاظتی بوده که با بارندگی‌های اخیر پاییزی به آبگیری و احیا کامل رسیده است.

احیای تالاب حله فرصتی برای علاقمندان به طبیعت و پرنده‌نگاران فراهم ساخته تا از زیبایی‌های این طبیعت استفاده کرده و از نزدیک شاهد طبیعت خاص این منطقه باشند. گردشگران در بازدید از تالاب حله می‌توانند گیاهان آبزی را مشاهده کنند زیرا این تالاب محل زندگی مهمی برای جانوران و پرندگان آبزی محسوب می‌شود.

جالب است بدانید انواع پرندگان شکاری و عقاب‌ها که در کمتر جایی دیده می‌شوند، در منطقه حفاظت شده و هم در منطقه تالاب حله نمایان است و این جاذبه طبیعی استان بوشهر فرصت پنهان گردگشری است که در صورت فراهم شدن امکانات مناسب مثل تورهای گردشگری، تور لیدرها آشنا می تواند از سراسر کشور علاقمندان به حیات وحش کشور را به خود جذب کند.

نظر شما