در گفت‌وگو با برنا مطرح شد:

واکسنی مناسب برای کودکان زیر ۱۳ سال تولید نشده است/ تزریق واکسن کرونا هیچ ربطی به بیماری آنفولانزا ندارد/ واکسن برکت ۸۴ درصد ایمنی زایی دارد

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۰۴:۴۴:۴۶
کد خبر: ۱۲۳۲۲۹۰
واکسنی مناسب برای کودکان زیر ۱۳ سال تولید نشده است/ تزریق واکسن کرونا هیچ ربطی به بیماری آنفولانزا ندارد/ واکسن برکت ۸۴ درصد ایمنی زایی دارد
حمید سوری در خصوص واکسیناسیون کودکان گفت: کشورهایی که مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن برای کودکان صورت می گیرد، مطالعات برای گروه سنی بالای 13 سال انجام می شود و افراد زیر این گروه سنی شامل تزریق واکسن نشدند.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و رئیس گروه واکنش سریع کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: طبعیت این است که ما به دنبال بازگشت به زندگی عادی از جمله بازگشایی مدارس باشیم.

او با بیان اینکه  همه ما وافق هستیم طبعات محرومیت کودکان از تحصیل کم نیست اما باید دید که آیا شرایط برای تحصیل کودکان محیا است و یا خطری کودکان و جامعه را تهدید می کند یا خیر، افزود: ما هنوز پیک پنجم را پشت سرنگذاشته ایم و در شرایطی هستیم که بخش های زیادی از کشور به خصوص بخش های شمال غرب و غرب کشور آلوده است و هنوز دارای مرگ و میر های سه رقمی است.

سوری ادامه داد: شرایط در حال حاضر را نمی توان خیلی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و ایجاد شرایط عادی محیا دانست.

 رئیس گروه واکنش سریع کرونا با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید توجه داشته باشد که تمهیدات لازم برای حضور کودکان در مدارس باید محیا شود، تأکید کرد: تیم های واکنش سریع باید ترتیب داده شود که به محض اینکه علائم و نشانه هایی از طغیان بیماری در هر منطقه و محله ای ایجاد شد بلافاصله مدرسه را تعطیل کنیم.

اطلاعات درباره تأثیرات اپیدمی بر کودکان زیاد نیست

او بیان کرد: باید دید که آیا شرایط فیزیکی مدراس کاملا برای بازگشایی محیا است یا خیر؟  همچنین باید همه ارکان مدرسه از معلمان، سرایدار، و... آگاهی لازم را برای اینکه چطور با شرایط اپیدمی رفتار کنند را داشته باشند.

سوری افزود: در حال حاضر به واکسیناسیون معلمان و اولیای مدرسه دلخوش کردیم و این در حالی است که اطلاعاتمان درباره تأثیرات اپیدمی بر کودکان زیاد نیست و کودکان  به ویژه در مناطقی که یک چهارم بزرگسالان هنوز واکسینه نشدند، می توانند انتقال دهنده ی بیماری باشند و بیماری را شعله ور کنند.

واکسنی مناسب برای کودکان زیر 13 سال تولید نشده است

او با اشاره به اینکه هنوز واکسن های مناسب کودکان وارد نشده است و واکسن هایی که در کشور ما موجود است هنوز مجوز استفاده از کودکان ندارند، گفت: همچنین در کشورهایی که مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن برای کودکان صورت می گیرد، مطالعات برای گروه سنی بالای 13 سال انجام می شود و افراد زیر این گروه سنی شامل تزریق واکسن نشدند.

رئیس گروه واکنش سریع کرونا ادامه داد: کودکانی وجود دارند که ممکن است مبتلا به بیماری های التهابی شوند و این افراد به شدت در مقابل کرونا آسیب پذیر می شوند و باید غربالگری ای برای این کودکان انجام شود که به محض اینکه کودکان دچار چنین بیماری هایی شدند بلافاصله از ورودشان در مدارس جلوگیری شود.

سوری افزود: مشکل دیگری که برای بازگشایی مدارس وجود دارد، ایجاد واریانت های جدید بیماری است و مرتبا در حال شیوع هستند.

بازگشایی مدارس نیازمند درس گرفتن از تجربیات بین المللی است

او با بیان اینکه  باید سیستم هشدار دهنده ای برای واریانت های ایجاد شده داشته باشیم چرا که نمی دانیم این سویه های جدید تا چه اندازه بر روی کودکان تأثیر سو دارد، گفت: متاسفانه یکی از فرضیات قوی ای که درباره کرونا وجود دارد این است که ابتدا در بزرگسالان رخ می دهد و کم کم تبدیل به بیماری می شود که در دوران کودکی به وجود می آید.

رئیس گروه واکنش سریع کرونا ادامه داد: برای بازگشایی مدارس در چنین وضعیتی نیازمند مطالعات بومی و درس گرفتن از اقدامات بین المللی است و کار ساده ای نیست؛ چرا که چند هفته پیش آمریکایی ها به دلیل بازگشایی مدارس کودکان مبتلا به کرونا داشتند و مجبور شدند مدارس را در برخی مناطق تعطیل کنند.

محیا کردن ذهن خانواده ها برای بازگشایی مدارس الزامی است

او با بیان اینکه محیا کردن ذهن جامعه برای بازگشایی مدارس نیز امری مهم است چرا که خانواده ها حساسیت های خاص خود را دارند، افزود:  طبیعی است که اگر زمینه سازی برای خانواده ها و جامعه ایجاد نشود ممکن است ما مثل سال گذشته مدارس را باز کنیم اما با عدم استقبال مردم مواجه شویم و دوباره مجبور کردیم مدارس را تعطیل کنیم و این امر پسندیده ی یک وزارت خانه نیست.

سوری تصریح کرد:  60 میلیون نفر از تصمیم بازگشایی مدارس متأثر هستند و تصمیمات بزرگ گرفتن بدون مستندات علمی می تواند بسیار خطرناک باشد.

واکسن آنفولانزا از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی کند

او درباره ضرورت واکسیناسیون بیماری آنفولانزا و توجه ویژه به این بیماری با توجه به نزدیکی به فصل پاییز ادامه داد: به دلیل رعایت موازین بهداشتی مثل زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی سال گذشته ما بیماری آنفولانزا زیاد نداشتیم .

رئیس گروه واکنش سریع کرونا گفت: تزریق واکسن کرونا هیچ ربطی به بیماری آنفولانزا ندارد و واکسن آنفولانزا نیز از ابتلا جلوگیری نمی کند بلکه از شدت بیماری جلوگیری می کند. برای تزریق واکسن آنفولانزا باید ارزیابی خطر صورت گیرد و براساس مطالعه باید نتیجه آن برای اولویت افرادی که لازم به تزریق واکسن آنفولانزا دارند، تصمیماتی گرفته شود.

علت تأخیر در اعلام نتایج فاز سوم واکسن کووایران برکت چیست؟

او درباره علت تأخیر اعلام نتایج مطالعه فاز سوم واکسن کووایران برکت گفت: متاسفانه این امر یکی از ضعف هایی است که برای تولید کنندگان واکسن های داخلی دارند و به خوبی نتایج مطالعه منتشر نمی شود.

سوری با بیان اینکه  تاجایی که مطالعه اولیه نشان داده است این است که اثربخشی واکسن برکت چیزی حدود 84 درصد است، گفت: نتایج مطالعه واکسن باید در مجلات معتبر ارزیابی و داوری شود و در نهایت به چاپ برسد که بتوانیم به استناد آن درباره این واکسن صحبت کنیم.

او بیان کرد:  الزما نتایج تولید همه واکسن ها نیاز به تأیید سازمان جهانی بهداشت ندارد و بسیاری از واکسن ها هستند که این سازمان هنوز آن ها را تأیید نکرده است و در رابطه با این واکسن نیز باید بگوییم هنوز سازمان جهانی بهداشت آن را تأیید نکرده است.

انتهای پیام/4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز