معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد:

ارسال قانون تسهیل ازدواج به قوه قضائیه به دلیل عدم اجرای آن/ لزوم تغییر در قانون تسهیل ازدواج/ طرح عدم دریافت وام ازدواج افراد بالای ۴۰ سال پذیرفته نشد

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۰۵:۳۱:۰۵
کد خبر: ۱۲۳۲۷۹۱
ارسال قانون تسهیل ازدواج به قوه قضائیه به دلیل عدم اجرای آن/ لزوم تغییر در قانون تسهیل ازدواج/ طرح عدم دریافت وام ازدواج افراد بالای ۴۰ سال پذیرفته نشد
محمد مهدی تندگویان گفت: مجلس به دلیل عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج لایحه ی آن را به قوه قضائیه ارسال کرده است و من فکر می کنم آن قانون با آن شکلی که داشت تقریبا پاسخگوی مشکلات و موضوعات موجود نیست چرا که این قانون 15-16 سال است که اجرا نشده است و بسیاری از زیرساخت های خود را از دست داده است.

محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درگفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: وظیفه و اختیاری در قانون تسهیل ازدواج به معاونت جوانان داده نشده است.

او با بیان اینکه  ماده 13 قانون تسهیل ازدواج سه وزارت خانه برای پاسخگویی مشخص کرده است و طی این چند سال این امر محقق نشد، افزود: اوایل ورود بنده به معاونت جوانان ما قانون تسهیل ازدواج را در مجلس پیگیری کردیم و این قانون در کمیسیون فرهنگی مطرح بود.

تندگویان ادامه داد: مجلس به دلیل عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج لایحه ی آن را به قوه قضائیه ارسال کرده است و من فکر می کنم آن قانون با آن شکلی که داشت تقریبا پاسخگوی مشکلات و موضوعات موجود نیست چرا که این قانون 15-16 سال است که اجرا نشده است و بسیاری از زیرساخت های خود را از دست داده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: بحث اولیه قانونی که برای تسهیل امر ازدواج محقق نشد صندوق اندوخته جوانان است که اگر آن زمان که دولت در بالاترین درآمدهای نفتی بود، شکل می گرفت درحال حاضر ما می توانستیم آن را پیگیری کنیم.

او با اشاره به اینکه در یک سال گذشته در وزارت اقتصاد و دارایی موضوع صندوق اندوخته ی جوانان مورد بررسی قرار گرفت و ما نیز در جلسات آن شرکت کردیم، بیان کرد: تا جایی مطلع هستم لایحه ی ایجاد این صندوق به دولت رفته است و به طور کلی بحث اولیه این است که این صندوق شکل گیرد.

تندگویان ادامه  داد: شاید با شرایط فعلی و اوضاع فعلی راه دیگری مطرح شد و دولت به جمع بندی دیگری در این موضوع رسید چرا که لازم است منابع این صندوق از محلی تأمین شود و ما نیز عملا وزارت خانه ی درآمدزایی نیستیم و محل تأمین اعتبار این صندوق باید نهادهایی باشند که درآمدزا هستند.

او با اشاره به اینکه بعد از تشکیل صندوق باید شرح وظایف دولت مشخص شود حتی ممکن است نیازمند به تدوین یک قانون جدید باشیم، افزود: یکی از مشکلات اساسی قانون فعلی تسهیل امر ازدواج این است که به طور کلی دولت را مکلف کرده است و نمی توان تشخیص داد که در بسیاری از رویکرد ها منظور از دولت دقیقا کجاست و باید برای مدیریت آن بند به سراغ کدام قسمت دولت رفت.

تندگویان بیان کرد: به نظر من قانون تسهیل ازدواج یا باید به طور کامل تغییر کند و تکلیف تأمین منابع آن مشخص شود و یا راه جدیدی برای مشکلات فعلی پیش رو اندیشیده شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در قانون تسهیل ازدواج به دنبال این هستیم که موضوع ازدواج جوانان و تشکیل خانواده در کشور رونق پیدا کند این مورد به دو موضوع کاملا مشخص وابسته است که آن دو موضوع اشتغال و مسکن است.

او با اشاره به اینکه  اگر دولت در سیاست های کلی اشتغال خود طرحی داشته باشد که در اقدامی فوری و مشخص اشتغال کشور ، رونق پیدا کند، جامعه جوان هم به عنوان بخشی از آن لایحه ی کلی مشکلش حل خواهد شد و نیاز به اتفاق خاص و جدیدی نیست، گفت: با توجه به تعداد جوانان و نرخ بیکاری، دستگاهی که در حال حاضر متولی اصلی اشتغال کشور است بهتر است سیاست های کلی خود را شرح دهد و بگوید طرح ویژه اش برای این موضوع چیست چرا که اگر به موضوع اشتغال جوانان پاسخ داده شود بخشی از مشکل ازدواج جوانان حل خواهد شد.

تندگویان گفت: اگر در طرح های ساخت مسکن نیز مشخصا تکلیف حوزه جوانان مشخص شود دیگر تقریبا مشکلی برای ازدواج جوانان نیست و بقیه موضوعات مانند، وام ازدواج و... فرعی است و اگر جوان اشتغال و مسکن درست داشته باشد شاید بسیاری از جوانان دیگر درخواست دریافت وام ازدواج را نداشته باشند.

او با بیان اینکه در حال حاضر اعتبارات مربوط به اشتغال و مسکن در دو وزارتخانه و چند نهاد دیگر توزیع  می شود و تنها لازم است آن ها طرح ویژه داشته باشند، گفت:  اولین موضوع اولین ستاد ملی ساماندهی امور جوانان را در دولت جدید اشتغال جوانان گذاشته ایم که با حضور وزارت کار، بانک ها و صندوق های اشتغال  تشکیل خواهیم داد و مکاتبات آن را با امضای وزیر جوانان انجام دادیم.

او ادامه داد: دستگاه های مربوط در ابتدا باید گزارش مشخصی در لایحه جوانان ارائه دهند تا تکلیف ما در این حوزه معلوم شود.

تندگویان افزود: طرح ویژه ای خودمان در حوزه جوانان آماده کرده ایم و بسته ای تحت عنوان موضوع مهارتی اشتغال جوانان را در دستور کار داریم و امیدوارم با این کار یک سند جامع اجرایی اشتغال را به دستگاه ها ابلاغ کنیم و بعد از آن سند همه دستگاه ها گزارش عملکرد اشتغال ارائه کنند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه بعد از موضوع اشتغال جلسه بعدی ستاد ساماندهی امور جوانان را به موضوع مسکن آن ها اختصاص خواهیم داد، تصریح کرد: اگر حتی قانون تسهیل ازدواج به نتیجه نرسید بهتر است خودمان پای کار بیایم و با تدوین چندین سند درحوزه های مورد نیاز جوانان دستگاه های مختلف را مکلف به عملکرد در حوزه جوانان کنیم و گزارش های لازم را ارائه دهند.

او درباره عملکرد دستگاه های مختلف در راستای فعالیت های جوانان بیان کرد: دو گزارش در ستاد ساماندهی امور جوانان آماده می کنیم و در اختیار همه ی نهاد ها قرار می دهیم همچنین در ستاد ها موارد کمی و کیفی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت با جدولی که ارائه می شود، مشخص است که کدام استان ها دغدغه تشکیل جلسات ما را داشته اند.

تندگویان افزود: به ترتیب معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و بهزیستی دستگاه هایی بوده اند که بیشترین همراهی را با ما داشته اند به طوری که معاونت زنان حضور 70 درصدی در جلسات داشت.

او ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی که متولی اصلی اشتغال است در جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان چه در موضوع حضور و چه در موضوع تولید مصوبات جز دستگاه های هفتم و هشتم است که این امر نشان می دهد که ضعف ما در حوزه اشتغال کجاست.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره آخرین وضعیت دریافت وام ازدواج برای افراد 40 سال به بالا افزود: همه افراد در همه ی گروه های سنی برای ازدواج اول می توانند وام ازدواج دریافت کنند و موضوعی که افراد بالای 40 سال دیگر نتوانند وام ازدواج را دریافت کنند، مطرح شد اما پذیرفته نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما