چرا باید قلعه الموت را ببینیم؟ + عکس

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۸:۳۶:۰۶
کد خبر: ۱۲۳۳۰۴۹
چرا باید قلعه الموت را ببینیم؟ + عکس
قلعه الموت یکی از مهمترین مقاصد گردشگری افرادی است که در مسافرت های خود به ماجراجویی و کشف بناهای شگفت انگیز علاقه دارند.

به گزارش برنا؛ قلعه الموت به عنوان یکی از بناهای تاریخی ایران دارای موقعیت جغرافیایی، تاریخچه، معماری و اطلاعات ویژه ای است که بهتر است قبل از مسافرت به این منطقه از آنها آگاه شوید. 
 

الموت

آشنایی با قلعه الموت قزوین

قلعه الموت که با عنوان آشیانه عقاب و یا قلعه حسن صباح نیز شناخته می شود یک دژ مستحکم جهت حفاظت از حسن صباح، خانواده و سپاهیانش بوده است. با توجه به جایگاه ساخت قلعه ها می توان به اهمیت کارکرد آنها پی برد؛ قلعه هایی که بر فراز کوهستان ها و در نقاط صعب العبور ساخته می شدند اغلب با اهداف نظامی و حفظ تمامیت ارضی همراه بودند. 
قلعه الموت قزوین نیز از جمله بناهای تاریخی است که بر فراز صخره ها و یکی از کوهستان های قزوین ساخته شده و کارکرد نظامی داشته است. این مهم علاوه بر تشخیص تاریخ نگاران، در متون تاریخی بازمانده از آن دوران نیز قابل مشاهده است. توضیحات تکمیلی در خصوص معماری و تاریخچه قلعه الموت قزوین را در مباحث بعدی ارائه می‌کنیم.

موقعیت جغرافیایی قلعه الموت 

قلعه الموت به عنوان یکی از مکان های تاریخی و بسیار معروف ایران در شمال شرقی روستای گازرخان قزوین قرار گرفته است. این قلعه با ارتفاع ۲۳۶۳ متر از سطح دریا و ۲۰۰ متر ارتفاع از کوهپایه ها و همچنین به علت بنا شدن در کنار پرتگاه های بسیار عمیق و غیر قابل نفوذ، تسخیر ناپذیر ترین قلعه تاریخی ایران نام دارد. 
اطراف این دژ در چهار طرف به پرتگاه های بسیار عمیق منتهی می شود و تنها راه ورود به قلعه از یک مسیر صعب العبور در ضلع شمال شرقی است. منطقه الموت قزوین یکی از زیباترین مناطق توریستی ایران است که با فضای سبز مناسب و صخره هایی به رنگ قرمز شناخته می شود. این صخره های سرخ رنگ در چهار طرف قلعه به چشم می خورند.

تاریخچه قلعه الموت پیش از حمله مغول

قلعه الموت در طی چهار صد سال اولیه خود فراز و نشیب های بسیاری را متحمل گردید. با توجه به کتاب نزهة القلوب حمدالله مستوفی، قلعه الموت در سال ۲۴۶ هجری قمری بنا شده است یعنی می توان بنای قلعه الموت را با آغاز خلافت متوکل عباسی همزمان دانست. در این کتاب فردی با عنوان حسن بن زید به عنوان سازنده‌ اصلی این بنا معرفی شده است. این قلعه در همان ابتدا نیز مبتنی بر اهداف نظامی-امنیتی بوده و به همین علت در سال ۴۸۳ هجری قمری توسط حسن صباح خریداری شد.
قلعه الموت توانست از سال ۴۸۳ تا ۶۵۴ هجری قمری در مقابل تمامی دست‌ اندازی ها مقاومت نموده و به عنوان یک دژ تسخیر ناپذیر معرفی گردد تا اینکه در سال ۶۵۴ هجری قمری این بنای منحصر به فرد نیز از حملات مغول ها در امان نماند و توسط هلاکو خان مغول به آتش کشیده شد.


تاریخچه قلعه الموت پس از حمله مغول تا کنون

 

سوختن هزاران جلد کتاب نفیس که در کتابخانه این قلعه موجود بودند در کنار کشته شدن بسیاری از سپاهیان سلسله‌ اسماعیلیان، تلخ ترین واقعه ای بود که پس از حمله مغول ها به قلعه الموت به وقوع پیوست. چارچوب و کالبد اصلی قلعه الموت تا سال ۱۰۰۶ هجری قمری سالم ماند.
حفاری هایی که در دوره‌ی قاجار و با هدف به دست آوردن گنج های نامعلوم در این منطقه صورت گرفت سبب ویرانی بخشی از قلعه شد. با این حال قلعه الموت همچنان جلوه و نمای شگفت انگیز خود را حفظ نموده و به عنوان یکی از ساختمان های مستحکم ایران شناخته می شود. برج های قلعه در بخش های شمالی، جنوبی و شرقی همچنان سالم بوده و نمای کلی قلعه را به گردشگران این منطقه ارائه می کنند.

ال

معماری قلعه الموت 

اگر بخواهیم بنای قلعه و معماری آن را به زبانی ساده بیان کنیم باید بگوییم که قلعه الموت از دو بخش شرقی و غربی به نامهای جورقلا و پیقلا تشکیل شده است. اتاق های مربوط به نگهبانی نیز در داخل صخره ها و با استفاده از کنده کاری های بسیار دشوار صورت گرفته که درون یکی از این اتاق ها چاله آبی وجود دارد که پس از تخلیه شدن، بدون دخالت انسان دوباره پر می شود. یک درخت تاک نیز در جنوب غرب قلعه قرار دارد که پس از گذشت چندین قرن همچنان سرسبز و شاداب است.
بخش شرقی قلعه با هدف سکونت سپاهیان و خانواده های آنها بنا شده است. در میان قلعه یک میدان وجود دارد که محوطه قلعه را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می کند. تنها راه ورودی قلعه الموت از تونلی در داخل یک تخته سنگ می گذرد و دارای یک ارتفاع ۲ متری و عرض ۶ متری است. پس از گذشت قرن ها از بنای قلعه الموت همچنان آب انبار هایی که در دل سنگ ها قرار گرفته اند و برای تامین آب مورد نیاز ساکنان قلعه به کار می‌رفتند قابل مشاهده هستند.

اطلاعات بازدید از قلعه الموت قزوین 

برای بازدید از قلعه الموت قزوین باید بلیت ورودی دریافت کنید. قلعه الموت از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر پذیرای مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی است. زمان اتمام بازدید در فصل تابستان و بهار یک ساعت دیرتر بوده و شما میتوانید تا ساعت ۷ عصر نیز در این منطقه به تفریح و گشت و گذار بپردازید. 
بهترین زمان بازدید از این منطقه نیز در فصل بهار و سپس فصل تابستان است. در فصل زمستان و با توجه به شرایط جوی ممکن است به صورت موقت امکان بازدید از قلعه غیر ممکن گردد. در برخی از تعطیلات سالانه همچون عاشورا، تاسوعا، رحلت امام خمینی، ۲۱ رمضان و رحلت پیغمبر اسلام نیز این قلعه تعطیل بوده و امکان بازدید از آن وجود ندارد.
آدرس قلعه الموت: استان قزوین، ۳۰ کیلومتری شهرستان معلم کلایه، به فاصله ۸ کیلومتری از دوراهی آتان، روستای گازرخان قزوین

موت

بازدید از قلعه الموت با تور طبیعت گردی قزوین 

تور طبیعت گردی قزوین بهترین گزینه ممکن جهت بازدید از منطقه و قلعه الموت است. این تور به شما امکان تفریح و گشت و گذار در منطقه الموت قزوین را می دهد. 
سفر با تورهای گردشگری اعم از تور داخلی و یا تور خارجی هزینه های مسافرت شما را به صورت کاملا محسوسی کاهش داده و باعث صرفه جویی در هزینه ها می گردد. تورهای گردشگری به علت آشنایی با نقاط مختلف ایران و حتی دیگر کشورهای جهان، به راحتی شرایط رفاهی و امکانات ضروری در یک مسافرت را فراهم نموده و رضایت شما را سفر به نقاط دیگر فراهم می کنند. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز