در گفت‌وگو تفصیلی با برنا مطرح شد؛

سفیر مهربانی با اهدای کلیه شروع کرد/ کمک خیر بدون مرز، این بار از زبان کمیل نظافتی/ آزادی ۶۰ زندانی و کمک به درمان کودکان بیمار با مشارکت مردم

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۰۴:۰۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۳۴۲۳۲
سفیر مهربانی با اهدای کلیه شروع کرد/ کمک خیر بدون مرز، این بار از زبان کمیل نظافتی/ آزادی ۶۰ زندانی و کمک به درمان کودکان بیمار با مشارکت مردم
کمیل نظافتی مدیر عامل مرکز نیکوکاری سفیر مهربانی ایران است که در راستای اقدامات و کمک های خیر که انجام داده است به گفت‌وگو نشستیم.

به گزارش برنا؛ کمیل نظافتی مدیر عامل مرکز نیکوکاری سفیر مهربانی ایران فعال اجتماعی و جهادگر است که در قالب کار های خیرخواهانه دست نیازمند، نیازمندان را به گرمی می فشارد و سعی دارد با مهربانی کلید راهگشای مشکلات نیازمندان باشد. برگزاری کمپین های مشارکت برای رفع مشکلات مردم موضوعی است که او را در فضای مجازی به عنوان یکی از معتمدین کارهای خیرخوانه تبدیل کرده است ما در خبرگزاری برنا میزبان او بودیم و به او گفت‌وگو نشستیم.

برنا: سلام و عرض خوشامد خدمت شما؛ برای ما خودتان را معرفی کنید.

نظافتی: حوزه تحصیل کردم و در حال حاضر دانشجوی کارگرانی سینما در دانشگاه علمی کاربردی هستم. معاون مدرسه تیزهوشان بودم و زمانی که با پیوند کلیه من و سجاد عزیز مصادف شد از فضای آموزشی بیرون آمدم. سجاد هم پسری هشت ساله بود که 4 سال دیالیز می شد و پزشکان گفته بودند به دلیل عمل قلب باز و پیوند مثانه اگر عمل پیوند کلیه نشود، مرگش حتمی است. من خیلی اتفاقی با او آشنا شدم و از او پرسیدم:« آرزویت چیست؟ او هم در جواب گفت آرزو دارم که دیگر آمپول ها به دستم نرود.» در ادامه جویای او شدم و تمام مشخصاتی که اعلام می شد برای عمل پیوند شبیه فردی مثل من بود و در نهایت عمل پیوند کلیه با همه ی فراز و نشیب ها و تهمت هایی که داشت، انجام شد. این موضوع در خفا صورت گرفت و 4 روز بعد از پیوند کلیه پزشک جراح این موضوع را رسانه ای کرد و زمانی که رسانه ای شد اقبال عمومی شکل گرفت و رسانه ها دنبال مستندسازی و مصاحبه بودند. در ادامه مردم به دلیل اینکه فکر می کردند یک عقبه ی مالی زیادی دارم به سمت من می آمدند و از طرفی پولی نداشتم.

در ادامه خیرین به ما اعتماد کردند و من نیز از این فضا استفاده کردم و  به اهرمی بین قشر مستضعف و قوی تبدیل شدم.

برنا: آقای نظافتی اعتماد مردم به شما برای مشارکت در کار های خیر خواهانه از کجا نشأت می گیرد؟

نظافتی: اعتماد مردم را می توان در چند بخش تقسیم کرد. یکی از آن این است که من سعی کردم همیشه با مخاطبانم صادق باشم و هر چه اتفاق می افتد را به مخاطبم ارجاع می دهم. در برخی مواقع این صداقت ممکن است به ضرر من تمام شود اما چون اعتماد نباید از بین برود حتی  اگر به ضرر من هم تمام شود من بیان می کنم که اعتماد ما و مردم از بین نرود.

بعد از صداقت اصل مهم شفافیت سازی است؛ ما گزارش عملکرد را به مردم ارائه می دهیم چرا که همه ی اتفاقات خیرخواهانه با کمک مردم است و کار به صورت مردمی پیش می رود. بسیاری از افراد از جناح های مختلف آمدند و خواستند که ما زیر پرچم خود ببرند اما من اعتقاد داشتم که هر جا برویم، در نهایت مهره سوخته می شویم و لذت کار این است که کار مردمی شروع شود و مردمی نیز پیش رود. ما می خواهیم بازوی دولت و حکومت باشیم و نمی خواهیم در تضاد و مقابل  آن باشیم و می خواهیم کوله بار دولت را سبک تر کنیم. در راستای انجام کار های جهادی خوب وبد یا بی حجاب و باحجاب و یا پولدار و بی پول جدا نکردیم.  حتی در این میان به مخاطبان خود می گویم حتی اگر پول ندارید رسانه که دارید. می توانید با گذاشتن یک پست و استوری و یا به اشتراک گذاشتن پویش های ما در کار خیر شرکت کنید.

سعی کردیم  افراد را محدود نکنیم تا هر کسی به اندازه ی خودش به هر میزان که دوست دارد به ما کمک کند. بار ها برای من پیش آمده است که با خیرین از لحاظ اعتقادی و سیاسی هیچ سنخیتی نداشتم اما ما با هم رفیق هستیم و باعث شده است تبلیغ چهره به چهره در این زمینه صورت گیرد.

برنا: افرادی که شما به آن ها کمک می کنید چطور شناسایی می شوند؟

نظافتی: بسیاری از افرادی که به آن ها کمک می شود خودم در سفرهای استانی و مناطق محروم شناسایی می کنم و برخی از موارد را مخاطبین معرفی می کنند و یا حتی اقوام افراد نیازمند ما را به آن ها وصل می کنند. در این بین موضوع راستی آزمایی و تحقیقات اولیه نیز انجام می شود. در مواردی مشاهده شده است که بعد از تحقیق برخی از گزینه های معرفی شده از اساس دروغ بوده است.

حضور+«کمیل+نظافتی+»+در+خبرگزاری+برنا+

برنا: با نگاه کردن به صفحه ی شخصی شما در فضای مجازی، مشاهده می شود که کمک به کودکان گویا دراولویت کاریتان است. چرا کمک به کودکان را در اولویت دارید؟

نظافتی: من قائل به این هستم که باید به موضوع پیشگیری بیشتر از درمان توجه شود و زمانی که به پیشگیری بها داده شود دیگر نیازی نیز که افراد گردن کج کنند و دنبال دارو و درمان باشند. ضعفی که در بدنه ی مملکتی ما وجود دارد این است که دنبال درمان باشیم و دنبال این نیستیم که از بروز دردی جلوگیری شود. در عین حال که به بسیاری از افراد بزرگسال کمک می کنم اما اعتقادم بر این است که آدم بزرگ ها تحملشان بیشتر است و می توانند درد را تحمل کنند اما در مقابل کودکان آستانه ی درد کمتری دارد، زودتر درمان می شود و در آینده به سلامت بیشتری نیازمند است بنابراین ترجیح می دهم اگر قرار است اولویت بندی کنم، کودکان را در اولویت درمان قرار دهم.

برنا: تا کنون در زمینه پیشگیری و درمان کرونا در یک و سال اندی که از شیوع  آن می گذرد چه اقداماتی را انجام دادید؟

نظافتی: بالغ بر 200 هزار ماسک تاکنون توزیع شده است. همچنین 10 هزار بسته غذایی میان نیازمندان توزیع کردیم و بسته های بهداشتی نیز به نیازمندان اهدا شده است. از طرفی بالغ بر 80 تا100 کپسول اکسیژن امانی داریم که به مریض هایی که در حال حاضر در خانه بستری هستند تحویل دادیم. تقریبا 12 دستگاه اکسیژن ساز  برای مراکز خاص خریدیم. همچنین برای پرستاران و غسال هایی که متوفیان کرونایی را غسل می دهند کارت هدیه تهیه و ارسال شد.

برنا: تصاویری از شما در قالب کمک به حیوانات منتشر شده است. توضیح بدهید چگونه حامی حیوانات شدید؟

نظافتی: در برهه ای زمان دیدم حیوان آزاری و حیوان کشی به اسم دین صورت می گیرد. سگ کشی، سگ آزاری، تزریق اسید به آن ها بسیار دیده می شود بنابراین تصمیم گرفتم جلوی چنین حرکتی به نوعی گرفته شود و بهترین کار این بود که یک نفر که نماد اسلام و دین است کاری در این زمینه انجام دهد. 5-6 سالی که حمایت از حیوانات را آغاز کردیم و به حیوانات غذارسانی می کنیم. همچنین در پیک کرونا که جاده ها بسته بود به سگ هایی که غالبا از مردم و مسافران غذا می گرفتند؛ غذارسانی کردیم. مرکز نقاهتگاهی برای حمایت از حیوانات راه اندازی کردیم که 100 قلاده سگ، 6 گربه، یک عقاب، یک خرگوش نگهداری و درمان می شوند. همه این کار ها با کمک های مردمی است و بار ها پیش آمده است که به استان های مختلف سفر کنم تا از یک سگ و یا یک گربه دفاع کنم. به عنوان مثال برای خوشگزرانی گربه را گلدمال کرده بودند و من آن ها را شناسایی کردم و خواستم اعلام کنم که همان طور که انسان ها برای ما مهم هستند محیط زیست، حیات وحش و.. نیز مهم هستند. سعی کردم نقشی ایفا کنیم که حداقل اعتراض خود را به حیوان کشی و حیوان آزاری نشان دهیم.

حضور+«کمیل+نظافتی+»+در+خبرگزاری+برنا+

برنا: برنامه ها و ایده های جدید شما برای آینده به چه شکل است؟

نظافتی:  بالغ بر 60 زندانی در سال 99 آزاد کردیم و چند اعدامی را نجات دادیم و دیه آن ها را پرداخت کردیم. همچنین در موضوع اقتصاد مقاومتی از زنان تحت پوشش خواهش کردیم که غذاها، ترشیجات، میوه های خشک و... آماده کنند تا ما در قالب برند ماه باجی بازار فروش، مواد اولیه، بسته بندی را آماده کنیم تا به نفع این زنان به فروش برسد. سعی کردیم خانواده را دخیل کنیم تا حس نکنند که فقط به آن ها کمک می شود و ترحم باشد و بهتر است خودشان کار کنند و درآمد داشته باشند.

فضایی را به نام خانه مهربانی در شمال کشور ایجاد کردیم و تاکنون هزار و 200 کودک بی سرپست از سراسر کشور به مرکز آمدند و ما 4 روز اقامت و تغدیه آن ها را فراهم می کنیم تا برای تفریح به آن ها خوش بگذرد. در حال حاضر پروانه ساخت یک ساختمان دیگر را نیز دریافت کردیم و همین هفته استارت کار برای ساخت آن مرکز نیز زده خواهد شد. علاوه بر این از سال 80 پیاده روی کربلا را داشتیم و آن زمان چیزی به اسم مراسم باشکوه پیاده روی کربلا برای اربعین وجود نداشت و ما برای وحدت بین حوزه و دانشگاه تابستان ها 40 نفری از شهر آمل به کربلا می رفتیم. به طور میانگین در سال 7 میلیارد تومان ورود و خروج مشارکت های مردمی را داریم و از هیچ نهاد حکومتی و دولتی کمک نگرفتیم. همچنین رابطه ی خوبی با هلال احمر داریم و تمام مناطق محروم را با کمک آن ها بازدید می کنیم.

دوست داریم در آینده فضایی را ایجاد کنیم که مردم راحت برای درمان قدم بردارند. درحال حاضر ما یک مرکز تخصصی و فوق تحصصی سرطان داریم که ویزیت پزشک فوق تخصص 2 هزار و 800 تومان است و گران ترین ویزیت ها در آن مرکز 5 هزار تومان است. کار های شیمی درمانی در این مرکز انجام می شود. در حال رایزنی هستیم تا فضایی را ایجاد کنیم که بسیاری از افراد حاشیه نشین و کم برخودار تهران از آن مرکز استفاده کنند. جامعه هدف مورد نظر من این است که اگر خداکمک کرد چند هکتار زمین خریداری شود و در آنجا خانه هایی ساخته شود که کودکان بدسرپرست و بی سرپرست بتوانند زندگی و کار کنند و حتی تشکیل زندگی دهند واین محل تبدیل به دهکده ی مهربانی شود که هیچ کسی زیر منت کسی نباشند.

برنا: ارتباط شما با سلبریتی ها چگونه برقرار شده است؟

نظافتی: فضایی را ایجاد کردیم که افرادی که پول ندارد کنسرت موسیقی بروند و بتوانند در آن شرکت کنند. طرحی را به اسم رسم عاشقی پیاده کردم  که در هر برنامه 5 هزار نفر شرکت می کردند. خواننده هایی مثل حجت اشرف زاده، پویا بیاتی، امید جهان، علیرضا روزگار، رضا شیری، دکتر صابری و... به صورت رایگان کنسرت برگزار کردند و حال دل افرادی که شرکت می کردند خوب می شد و موسیقی هم اجرا می شد. حتی این برنامه به طوری برنامه ریزی شد که امام جمعه و خواننده در کنار هم تا انتهای مراسم حضور داشتند. همچنین با محسن چاووشی برای نجات فرد اعدامی به شیراز رفتم. ما برای کسی مرز نذاشتیم و به قول حاج قاسم گفتیم دختر بدون روسری هم دختر ماست.

انتهای پیام/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز