تنها جزیره ایرانی دریای خزر

۱۴۰۰/۰۶/۲۵ - ۱۰:۲۹:۱۶
کد خبر: ۱۲۳۴۲۵۲
تنها جزیره ایرانی دریای خزر
بندر ترکمن یکی از بنادر شمالی ایران است که در استان گلستان قرار دارد و می توان گفت از معروف ترین بنادر سواحل شرقی دریای خزر محسوب می شود.

به گزارش برنا؛ یک جاذبه جذاب و دیدنی در این منطقه بندری وجود دارد که می تواند در واقع در تمام استان های شمالی حاشیه دریای خزر یک و تنهاست. این جاذبه دیدنی جزیره آشوراده است که در واقع تنها جزیره ایرانی دریای خزر است و برای دسترسی به آن حتما باید به سمت بندر ترکمن بروید. 

جزیره آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندر ترکمن قرار دارد و تنها جزیره ایرانی در حاشیه دریای خزر محسوب می شود. متاسفانه این جزیره در سده های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود جدا افتاده و در سال ۱۳۵۴ جز نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

  • در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است.
  • نکته قابل توجه و با ارزش جزیره آشوراده در گلستان این است که حدود ۴۰% خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می آید.
  • این جزیره به لحاظ تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در برهه های زمانی مختلف نقش مهمی را در تاریخ ایران و منطقه بازی کرده و در حال حاضر هم به عنوان یکی جاذبه ی گردشگری مهم و دیدنی در شمال ایران در حال ایفای نقش است.
  • جزیره آشوراده در میان کاله بندر ترکمن قرار گرفته و با بندر ترکمن حدود ۱۰ کیلومتر و تا گرگان حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.
  • سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در نوروز و فصل بهار به سمت این جزیره دیدنی در استان گلستان سفر می کنند.

 

جزیره1

 

فلسفه نامگذاری آشوراده

شاید برایتان سوال پیش بیاید که دلیل نامگذاری جزیره آشوراده در گلستان چه چیزی بوده است، از همین رو باید بگوییم که لفظ «آشوراده» در زبان ترکمنی به معنای «جزیرهٔ آشور» است، و دارای دو بخش آشیر (آشور) و آدا (جزیره) است. ترکمن ‌ها به این جزیره «مال آشیر» هم می ‌گویند زیرا در زمان های گذشته از ساحل بندر ترکمن دام های خود را جهت تعلیف به جزیره می ‌رساندند و در این لفظ «مال» به معنای «دام» و «آشیر» به معنای مصدری «رساندن» است.

در سال ۱۸۳۷ این جزیره با وجود اعتراض ایران به دست نیروهای روسیه اشغال شد. پس از این اشغال، نیروهای روسی تا چندین دهه یک پاسگاه نظامی در آن داشتند.

 

 

مختصری از تاریخ جزیره آشوراده در گلستان

به طور مختصر اگر بخواهیم درباره جزیره آشوراده در گلستان بگوییم این طور بیان می شود که این جزیره در مقاطعی از گذشته مرکز معاملات تجاری و فعالیت های مختلف اقتصادی بوده و در سال ۱۲۱۵ هجری شمسی که برابر با ۱۸۳۶ میلادی جزیره به اشغال روسی ها درآمد و محلی برای رقابت های استعماری روسیه تزاری و بریتانیا بوده است. در زمان حکومت ناصر الدین شاه میرزا تقی خان امیرکبیر در صدد پس از گرفتن آشوراده برآمد و سرانجام پس از سقوط تزاریسم بموجب عهدنامه مودت بین ایران و روسیه که در سال ۱۹۲۱ منعقد شد در مسکو نیز چنین مقرر گرشت. بواسطه عدم تمایل دولت شوروی نسبت به استفاده از ثمره غاصبانه دولت تزاری از جزیره آشوراده و همچنین خرید فیروز آباد با اراضی آن مطابق قرارداد ۲۸ می ۱۸۹۲ از طرف ایران به روسیه انتقال داده شده بود به ایران مسترد گردید.

این جزیره تا پایان جنگ جهانی دوم در دست روسها بوده است. روسها در این جزیره چندین بیمارستان، ساختمان مسکونی، قلعه و یک کلیسای چوبی ساختند که اکنون از کلیسای چوبی اثری در دست نیست اما یک قلعه مثلثی که در شمال این جزیره پابرجا مانده است به عنوان یادگار اشغال روسها به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.

 

پوشش گیاهی و حیوانی در جزیره آشوراده

در جزیره آشوراده در گلستان دیدنی گیاهانی که می توانید مشاهده کنید نیز شامل بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش می باشد.

از جمله حیواناتی هم که زیستگاهشان در این جزیره است نیز عبارتند از شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره یافت می‌شوند. ۴۰٪ خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

 اقامت در جزیره آشوراده

اگر تمایل داشتید که در جزیره آشوراده بمانید و اقامت داشته باشید پیشنهاد می کنیم به سمت گرگان حرکت کنید. اما اگر خواستید در خود جزیره بمانید یا در خانه اهالی اقدام به اقامت کنید یا به صورت کمپ زدن در این جزیره شب را به صبح برسانید که البته ریسک های خودش را هم می تواند داشته باشد. گرگان هتل‌های خوب ۳ و ۴ ستاره‌ای دارد که امکانات و قیمت متفاوتی دارند. هزینه اقامت در هتل های گرگان حدودا از ۱۰۰ تومن شروع می شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز