دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با برنا:

عوارض واکسن برای دانش آموزان جدی نیست/ واکسیناسیون دانش آموزان از والدین و اطرافیان نیز محافظت می کند/تزریق دُز یادآور برای افرادی مبتلا شدند و واکسن تزریق کردند فعلا توصیه نمی شود

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۰۵:۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۲۳۶۲۷۶
عوارض واکسن برای دانش آموزان جدی نیست/ واکسیناسیون دانش آموزان از والدین و اطرافیان نیز محافظت می کند/تزریق دُز یادآور برای افرادی مبتلا شدند و واکسن تزریق کردند فعلا توصیه نمی شود
حمیدرضا جماعتی گفت: مطالعات گذشته نیز نشان می دهد واکسیناسیون برای دانش آموزان هیچ گونه عارضه ی جدی ندارد و والدین نباید نگران نباشند.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: واکسیناسیون دانش آموزان در وهله اول بین سنین 12 تا 18 سال صورت خواهد گرفت.

او با بیان اینکه در کشور های پیشرفته و آسیایی مطالعات گسترده ای در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان انجام شده است، افزود: مطالعات  گذشته نیز نشان می دهد واکسیناسیون برای دانش آموزان هیچ گونه عارضه ی جدی ندارد و والدین نباید نگران نباشند.

عوارض واکسن برای دانش آموزان جدی نیست

جماعتی ادامه داد: ممکن است بعد از تزریق واکسن برای این گروه سنی عوارض بسیار محدودی مانند درد محل تزریق، تب و لرز خفیف، سر درد و.. مشاهده شود همچنین واکسیناسیون علاوه بر ایمنی همه دانش آموزان برای نوجوانانی که دارای بیماری های قلبی و عروقی، آسم و... هستند موثر است چرا که از بیماری این افراد جلوگیری می کند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: واکسیناسیون این گروه سنی موجب جلوگیری از عفونت اطرافیان، والدین، پدر بزرگ  و مادر بزرگ و... می شود و تا حدودی از انتقال بیماری جلوگیری می کند.

واکسیناسیون ابتلا و مرگ و میر کودکان و نوجوانان را کاهش می دهد

او با بیان اینکه با واکسیناسیون این گروه سنی، اگر این افراد در معرض بیماری قرار گیرند، ابتلا آن ها خفیف خواهد بود و کاهش شدت بیماری و بستری این افراد نیز کم می شود، افزود: بدین ترتیب علائم بیماری در حد یک بیماری سرماخوردگی بروز می کند. در حالت کلی کودکان و نوجوانان کمتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند.

جماعتی گفت: واکسن گروه سنی 12 تا 18 سال مانند واکسن بزرگسالان است و باید در دو دُز این واکسن تزریق شود. همچنین درباره واکسیناسیون افراد زیر 12 سال مطالعاتی انجام شده است اما شاید هنوز اطلاعات کافی نباشد. از طرفی در برخی از کشور ها کودکان بالای 3 سال واکسیناسیون را انجام دادند.

مطالعات انجام شده درباره واکسیناسیون افراد زیر 12 سال قابل اعتماد است

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به اینکه به مطالعات انجام شده در حوزه واکسیناسیون افراد زیر 12 سال می توان اعتماد کرد چرا که در مجلات معتبر علمی چاپ شده است، تصریح کرد: هیچ فرقی بین واکسن هایی که قرار است به کودکان و نوجوانان تزریق شود وجود ندارد و هر واکسنی که توسط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت تأیید شده باشد می توان برای این افراد استفاده کرد چرا که کارا هستند و عوارض ناچیزی دارند.

جماعتی درباره واکسیناسیون مجدد کادر درمان گفت: به طور کلی در بسیاری از مجامع علمی به نتیجه رسیده اند که اگر کسی به کرونا مبتلا شده باشد و دو  دُز واکسن را تزریق کرده باشد شاید نیازی به تزریق دُز خاطره و یادآور نباشد.

اطلاعات کافی برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای همه افراد موجود نیست

او با اشاره به اینکه در مطالعات نشان داده شده است که تزریق دُز خاطره برای کسانی لازم است که بیماری کرونا را قبلا نگرفته اند و یا کسانی که مبتلا شده اند اما بیماری های زمینه ای مانند دیابت، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی دارند، افزود: اطلاعات هنوز کافی نیست که آیا لازم است همه ی افراد دُز یادآور را تزریق کنند یا خیر. ممکن است در ماه آینده به نتایجی برسیم که باید دُز خاطره به همه افراد تزریق شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره انتشار نتایج فاز سوم مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن برکت گفت: گزارشات مطالعات انجام شده برای این واکسن به وزارت بهداشت ارسال شده است و در سازمان غذا و دارو مورد ارزیابی قرار گرفته است. اگر واکسن ها مشکلی داشتند سازمان غذا و دارو آن ها را تأیید نمی کرد، بنابراین این تأیید نشان می دهد که می توان از این واکسن استفاده کرد.

انتهای پیام/4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز