یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با برنا:

«هر شغلی افراد بی دغدغه دارد»؛ پرستاران فقط مختص این جمله نیستند

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۰۵:۴۵:۲۱
کد خبر: ۱۲۳۶۸۰۱
همایون سامه‌یح نجف‌آبادی درباره بی‌مسئولیتی‌های برخی از پرستاران در بخش‌های مختلف درمانی گفت: در هر شغل و صنفی افرادی پیدا می‌شوند که آن‌چنان دغدغه کاری ندارند و مقداری مسائل موجود را سخت‌تر می‌گیرند.

به گزارش برنا؛ پرستاران یکی از ارکان‌های اصلی پاندمی کرونا بودند و هستند. همان‌هایی که همان اول بسم‌الله کمر همت بستند و به میدان جنگ با کرونا آمدند. حتی اگر می‌توانستند به خانه بروند و استراحت کنند، حاضر نشدند این میدان را ترک کنند و دوستان‌شان را تنها بگذارند. اما این روزها خبرها و تصاویری به گوش می‌رسد که شاید برای مخاطبان چندان خوش آیند نباشد. عدم توجه به بیماران کرونایی، این روزها تبدیل به دغدغه‌ای شده که حتی وزیر بهداشت هم به آن گوش زد کرد و بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا را به دلیل عدم توجه و رسیدگی به بیماران دانست. این بی‌توجهی‌ها به بیماران در برخی از مراکز بهداشتی یا به صورت عدم مسئولیت‌پذیر بودن کادر درمان و یا در قالب رفتارهایی دیده می‌شود که جایگاه‌ها در محیط‌های بهداشت و سلامت نیست چراکه بیماری در هر شرایطی که باشد خود فرد بیمار و خانوادهاش را حساس می‌کند و لازم است امدادگران سفید پوش مراکز درمانی نگاه ویژه‌تری به بیماران داشته باشند تا هم بیمار و هم خانواده‌اش شرایط بهتری برای بهبودی داشته باشند.

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: افرادی در هر شغل و صنفی پیدا می‌شوند که آن‌چنان دغدغه کاری ندارند و مقداری مسائل موجود را سخت‌تر می‌گیرند.

او با بیان اینکه کادر درمان  از جمله پرستاران در دوران کرونا از جمله افرادی بودند که جان‌شان را کف دست‌شان گذاشتند و همان ابتدا کرونا که ویروس کاملا شناخته نشده بود و نحوه انتقال آن مشخص بود، همین گروه با کمال میل به بیماران رسیدگی کردند و بسیاری از افراد را از مرگ حتمی نجات دادند، گفت: کادر پرستاری نسبت به جمعیت بیماران و تخت‌ها، جمعیت کمتری دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوران کرونا تمام بیمارستانها پر شد و این میزان تا حدی بود که راهروها، حیاط‌ها، بخش‌های آی سی یو و... تعداد تخت‌هایش چندبرابر شد اما تعداد پرستاران افزایش پیدا نکرد، افزود: هر شغلی که کارمند و کارکنانش خسته شوند، به تبع تمرکز کافی برای انجام فعالیت ایجاد نخواهد شد و کادر درمان ما نیز در حال حاضر در چنین شرایطی هستند.

سامه‌یح نجف‌آبادی ادامه داد: اگر دیده می‌شود برخی از افراد کادر درمان آنچه که شایسته است فعالیت نمی‌کنند به دلیل این است که ظرفیت بیمارستان‌ها زیاد و در مقابل تعداد پرستاران کم است، فشار کاری پرستاران بسیار زیاد است و میزان وقتی که پرستاران باید برای هر بیمار صرف کنند، به نسبت کمتر می‌شود.

او با اشاره به اینکه ما در مجلس برای کمک به پرستاران با نظام پرستاری جلساتی برگزار کردیم، گفت: درباره افزایش حق و حقوق پرستاران و تعداد آن‌ها صحبت‌هایی شده است. حدود 30 هزار پرستار جدید قرار است جذب بیمارستان‌ها شوند اما باز هم می‌دانیم که این تعداد هنوز هم کم است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد و درصدی از مرگ‌های بیمارستانی در تمام کشور به دلیل اشتباه پزشک است و این موضوع تنها در ایران نیست و در پیشرفته‌ترین کشورها نیز چنین مسئله‌ای رخ می‌دهد.

علاوه بر کم کاری برخی پرستاران در بخش‌های بیمارستانی، گاهی خبرهایی می‌رسد که این قشر برای انجام وظیفه خود و خدمت به بیماران مبالغی از خانواده‌های بیماران و خود بیمار دریافت می‌کنند تا به قولی هوای بیمار را بیشتر داشته باشند که زارعیان، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری، درباره دریافت پول توسط پرستاران برای انجام امور پرستاری بیماران در بیمارستان‌ها به خبرنگار برنا گفت: هر مددجویی می‌تواند پرستاری را به استخدام خود دربیاورد که این امر در تمام دنیا مرسوم است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما اگر پرستاری در حین شیفت خود، پولی خارج است عرف از بیمار و خانواده او دریافت کند، خلاف اخلاق حرفه‌ای است و با او برخورد می‌شود.

انتهای پیام/3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز