چرا پنجره های هواپیما بیضی شکل هستند؟

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۱۷:۴۲:۰۵
کد خبر: ۱۲۳۷۵۳۵
چرا پنجره های هواپیما بیضی شکل هستند؟
سوالات هستند که همیشه سوژه هایی برای حرف زدن و پرسشگری را در ذهن انسان دامن می زنند و کاری می کنند که آگاهی انسان افزایش پیدا کند. یکی از همین پرسش ها در زمانی که از وسیله نقلیه ای به نام هواپیما استفاده می کنیم در ذهن مان تداعی می شوند.

به گزارش برنا؛ این پرسش که چرا پنجره هواپیما همیشه بیضی شکل هستند از دسته همین سوالات هستند که برای مطرح شدنش کمی نیاز به ریز بینی و دقت موشکافانه دارد. بی شک دلایلی در پشت این ساختار شیشه ای در هواپیما نهفته است.

پنجره های بیضی شکل هواپیما بر حسب عادت یا استدلال؟

خیلی از مواقع برای این که سریع به پاسخ مقابل سوالی که برای مان پیش آمده می گوییم:

«خوب! حتما برای زیباتر شدن این کار را انجام دادند!» اما گاهی مبحث برای مان حساس تر می شود و می خواهیم بیش تر در مورد آن بدانیم.

در مورد پنجره های بیضی شکل هواپیما، عده ای از مسافران می گویند که بر حسب سلیقه و عادت است و بعضی هم در همان فرصت کم به دنبال سوال کردن از خدمه هواپیما و حتی اگر دست شان برسد، از خلبان هم این دست سوالات را می پرسند.

در یکی از قوانین فیزیک در صده های پیشین این سوال مطرح شد که چرا اجسام به وجود آمده در ابعاد بزرگ مانند کره زمین و سیارات و حتی در ابعاد کوچک تر مانند میوه های درختان گرد و یا بیضی شکل هستند؟ آیا دلیلی وجود دارد که این اَشکال به این شکل درآمده اند؟ در جواب به این سوال، پاسخ بسیار بحث برانگیزی فضای علمی را پر کرد مبنی بر این که دلیل گرد بودن و یا بیضی شکل بودن اجسام در جهان به این خاطر است که بهترین نوع نگهداری و حفظ انرژی، نگه داشتن آن ها در ظرفی بیضی شکل و یا گرد است.

بدون زاویه بودن قالب ها می تواند با ایجاد توالی و پخش نیرو در ظرفیت خود این امکان را فراهم کنند که انرژی مازاد نتواند خود را از ظرف خارج کند و سرانجام موجب انفجار شود. تا به این جا بحث مطمئن شده ایم که شکل پنجره های بیضی شکل هواپیما بی دلیل نیست و می توان با اطمینان گفت که قوانین فیزیک در این میان دخیل است.

 

نمایی از آسمان و زمین از قاب بیضی شکل

زمانی که سوار بر هواپیما شده اید و چرخ های هواپیما از زمین جدا شده است، چه دوست داشته باشید در کنار پنجره بنشینید و یا این که ترجیح دهید تا از پنجره فاصله بگیرید تا فراموش کنید که در بدن یک پرنده آهنی غول پیکر در فاصله چند هزار متری از زمین قرار دارید، باز هم نمی توانید پنجره های بیضی شکل هواپیما را نادیده بگیرید.

اما چرا؟ آیا واقعا این شکل از پنجره می تواند به هواپیما کمک کند که در میان زمین و هوا معلق بماند؟ آیا جداره های فرم دار و بدون زاویه این پنجره های بیضی شکل هواپیما به خاطر به وجود آمدن نوعی زیبایی شناسی است؟ البته اگر از مسافران و طرفداران هواپیما باشید و کمی مو سفید کرده باشید، این حرف ذهن تان را پر می کند که اصلا پنجره های هواپیما در قدیم مستطیلی شکل بوده است! پس چرا همگی به شکل بیضی درآمده اند؟! دقیقا درست است! این موضوع بر می گردد به زمانی که پنجره های هواپیما مستطیلی شکل بوده است. جالب است بدانید در آن زمان هواپیماها آرام تر و در ارتفاعی کم تر پرواز می کرده اند.

پنجره های بیضی شکل هواپیما

 

قصه پنجره های ناجی بیضی شکل

قصه از جایی شروع شد که پرواز با هواپیما دیگر تنها برای قشر خاصی نبود و هواپیما نیز مانند دیگر وسایل نقلیه به مجمع دستگاه حمل و نقل پرطرفدار شد.

پیرو این اتفاق، ایرلاین ها تصمیم گرفتن تا با پرواز در ارتفاعات بالاتر از هزینه ها بکاهد. بر خلاف آن چه که تصور می شد، حرکت هواپیما در ارتفاع کم نه تنها فشار هوای بیش تری را تحمل می کند بلکه سوخت بیش تری برای حرکت مصرف می شود.

پرواز در ارتفاعات باعث شد تا کم کمف پنجره های مستطیلی شکل اعتبار خود را از دست بدهند و جای شان را به پنجره های بیضی شکل بدهند که می توانند فشار هوا را در ارتفاع از دوش هواپیما تا حد قابل توجه ای کاهش دهند.

قضیه از آن جا جدی تر شد که دلیل متلاشی شدن دو هواپیما را در میان زمین و هوا، متمرکز شدن گوشه های زاویه دار پنجره های مستطیلی شکل هواپیما، دلیل اصلی آن بود. نتیجه تحلیل های پرونده متلاشی شدن دو هواپیما دلیل اصلی طراحی و به وجود آمدن پنجره های بیضی شد که امروز در پروازهای تان می بینید. در واقع، پنجره های بیضی شکل هواپیما باعث می شوند تا فشار هوا، هر چه قدر هم که زیاد باشد، از روی لبه های گرد شده پنجره ها به سرعت لیز بخورد و بدون اعمال فشار، راه شان را بگیرند و بروند.

 

نظر شما