رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا:

قاچاق مواد مخدر با قاچاق انسان رابطه تنگاتنگ دارد

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۱۲:۰۶:۲۷
کد خبر: ۱۲۳۸۲۳۷
سردار "مجید کریمی" در نشست فوق العاده روسای پلیس و آژانس های مبارزه با مواد مخدر آسیا و اقیانوسیه بر لزوم مقابله جدی کشورها با قاچاق مواد مخدر به عنوان تهدیدی بین المللی تاکید کرد.

به گزارش برنا؛ سردار "مجید کریمی"، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در نشست فوق العاده روسای پلیس و آژانس های مبارزه با مواد مخدر آسیا و اقیانوسیه (ویدئو کنفرانس) ضمن تشریح اقدامات مقابله ای جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با قاچاق مواد مخدر به بررسی پیامد این بلای خانمان سوز در سطح جهان پرداخت و گفت: از آنجایی که تولید و قاچاق مواد مخدر در سراسر جهان به تجارتی پرسود تبدیل شده و حاکمیت دولت ها را در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... خدشه دار ساخته، لازم است به پدیده شوم  قاچاق مواد مخدر به عنوان تهدیدی فرا ملی و بین المللی پرداخته شود و همه جانبه با آن مقابله گردد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ادامه به معضل مواد مخدر به عنوان عامل تهدید کننده سلامت نسل جوان در جوامع بشری اشاره و تصریح کرد: تولید و قاچاق مواد مخدر از جمله جرایم سازمان یافته ای تلقی می شود که با سایر جرایم از قبیل قاچاق اسلحه، قاچاق انسان، پولشویی و تروریسم رابطه تنگاتنگ دارد و علیرغم تلاش دولت­ ها و جوامع بین ­المللی، متاسفانه در حال حاضر شاهد افزایش روز افزون تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان هستیم.

سردار کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر در کشور افغانستان و نگرانی های کشورهای همسایه در این رابطه اشاره و خاطر نشان کرد: امروزه مواد مخدر به تهدیدی بزرگ برای کشورها به ­ویژه کشورهای منطقه تبدیل شده است و گروهک های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر بخش عمده ای از منابع مالی خود را از این طریق تامین می کنند.

او در ادامه به تشریح میزان کشفیات مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران در سال 2020 میلادی اشاره کرد و افزود:  جمهوری اسلامی ایران علیرغم وجود محدودیت های پاندومی ویروس کرونا و نیز اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی برخی کشورها، با تلاش و مجاهدت های خالصانه نیروهای مقابله ای، موفق به ثبت رکورد بی سابقه کشف بیش از 1140 تن انواع مواد مخدر در سال 2020 میلادی گردید که این مقدار در مقایسه با سال 2019 نشان دهنده رشد 41 درصدی کشفیات است.

او تصریح کرد: تلاش جمهوری اسلامی همواره بر این است که از ورود مواد مخدر از مرزهای شرقی  و قاچاق آن به سایر کشورها جلوگیری کند و در این راه، متحمل هزینه های مادی و معنوی بسیاری شده است.

این مقام ارشد انتظامی  به شرایط پیچیده مقابله با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر اشاره و تاکید کرد: علیرغم وجود برخی مشکلات از جمله عدم همکاری برخی کشورها در حوزه مبارزه با مواد مخدر به دلایل و بهانه های سیاسی و نیز محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، پلیس مبارزه با مواد جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست های کلی نظام و نیز اعتقادات دینی و بشر دوستانه خود در این حوزه، هیچ گاه به امر مبارزه با مواد مخدر از دید سیاسی ننگریسته است.

سردار کریمی همچنین به آمادگی جمهوری اسلامی ایران بر ارتقاء سطح همکاری ها با سایر کشور ها پرداخت و افزود: افزایش سطح تعاملات و همکاری ها در زمینه هایی نظیر تبادل بر خط اطلاعات مرتبط با  سرشبکه های اصلی قاچاق مواد مخدر، تجربیات پلیسی، دانش مربوط به تجهیزات نوین کشف و شناسایی و ... با هدف شناسایی اموال قاچاقچیان وضربه زدن به بنیان های مالی و اقتصادیشان، تا حد زیادی می تواند به کنترل قاچاق در سطح بین الملل و منطقه کمک کند.

گفتنی است نشست فوق العاده روسای پلیس و آژانس های مبارزه با مواد مخدر آسیا و اقیانوسیه با حضور نمایندگان بیش از 70 کشور جهان، به صورت ویدئو کنفرانس و طی دو روز در مقر سازمان ملل در "وین" اتریش با محوریت موضوعات اساسی نظیر افزایش ارتباط بین قاچاق مواد مخدر و دیگر اشکال جرایم سازمان یافته، کووید 19 و سوء استفاده از فناوری اطلاعات در انجام فعالیت های غیر قانونی و جرایم مرتبط با افزایش پولشویی ناشی از قاچاق مواد مخدر،  برگزار شد.

 

نظر شما