چرا واکسن فایزر به ایران وارد نشد؟

پرفسور کرمی: واکسن‌های با پلتفرم ویروس کشته شده امتحان خود را پس داده‌اند/ دانش‌آموزان بدون نگرانی واکسن کرونا بزنند

۱۴۰۰/۰۷/۰۸ - ۰۵:۲۵:۴۶
کد خبر: ۱۲۳۹۹۶۹
پرفسور کرمی: واکسن‌های با پلتفرم ویروس کشته شده امتحان خود را پس داده‌اند/ دانش‌آموزان بدون نگرانی واکسن کرونا بزنند
پروفسور علی کرمی گفت: واکسن فایزر یک واکسن نسل 4 و ژنی است که ما به آن mRNA می گوییم. در مقابل واکسن های برکت، فخرا، سینوفارم نسل اولی هستند که 50- 60 سال است که سابقه ی استفاده دارند بنابراین واکسنی شبیه واکسن فایزر قبل از کرونا در جمعیتی نزده شده است و برای اولین بار است که چنین واکسنی مورد استفاده قرار می گیرد.

پروفسور علی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر قرار است زنان باردار و نوجوانان 12 تا 18 سال واکسن سینوفارم تزریق کنند.

او افزود: نشر اطلاعاتی مبنی بر اینکه زمان تزریق واکسن به دانش‌آموزان از والدین رضایت‌نامه گرفته می‌شود کذب است اما شاید در مواردی و در پایگاهی فردی به اشتباه چنین کاری کرده باشد و این دلیل نمی‌شود که قرار است والدین برای تزریق واکسن به فرزندان‌شان رضایت دهند چراکه چنین موضوعی ابلاغ نشده و دانش آموزان به راحتی می‌توانند واکسن بزنند.

رضایت گرفتن از والدین دانش آموزان برای تزریق واکسن کذب است

پروفسور کرمی ادامه داد: در برخی از موارد شنیده می‌شود افرادی اعلام می‌کنند والدین دانش آموزان رضایت دهند که اگر واکسن برای این افراد دارای عارضه بود، مسئولیت آن با ما نیست. تنها برای عمل‌های جراحی از افراد درجه یک رضایت‌نامه گرفته می‌شود و آن هم به دلیل این است که نمی‌توان چنین مواردی را پیش بینی کرد.

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک درباره علت تزریق واکسن سینوفارم به زنان باردار و دانش آموزان تصریح کرد: کشور چین به دلیل اینکه جمعیت عظیمی در اختیار دارد و در چندین کشور دنیا واکسن سینوفارم تزریق می‌شود؛ بنابراین این واکسن در فازهای بالینی روی افراد 12 تا 18 سال، زنان باردار و زنان شیرده مطالعه شده و وضعیت تزریق بر گروه‌های سنی محتلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تزریق آن مشکلی ایجاد نکرده است.

تولید 14 میلیون دُز واکسن برکت در کشور

او ادامه داد: رسما اعلام شد که واکسن فایزر برای تزریق به زنان باردار به ایران نخواهد آمد.

پرفسور کرمی گفت: تاکنون 14 میلیون دُز واکسن برکت تولید شده که 6 میلیون دُز آن تحویل و توزیع وزارت بهداشت شده است، همچنین 8 میلیون دُز این واکسن در مراحل کنترل کیفی و برچسب زنی است که به زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

واکسن هایی مثل فایزر ژنی و از نسل 4 هستند

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک با اشاره به اینکه  با خیال راحت و بدون هیچ‌گونه جانبداری اعلام می‌کنم ثابت شده واکسن سینوفارم برای زنان باردار و نوجوانان 12 تا 18 سال عارضه جدی ای ایجاد نمی‌کند، گفت: برخی افراد در فضای مجازی با نشر اطلاعات اشتباه مردم را نگران می‌کنند.

پرفسور کرمی درباره علت عدم واردات واکسن فایزر به کشور گفت: واکسن فایرز یک واکسن نسل 4 و ژنی است که ما به آن mRNA می‌گوئیم. در مقابل واکسن‌های برکت، فخرا، سینوفارم نسل اولی هستند که 50- 60 سال است که سابقه استفاده دارند. بنابراین واکسنی شبیه واکسن فایزر قبل از کرونا در جمعیتی زده نشده و برای اولین بار است که چنین واکسنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه رهبری با جمله معروف خود واردات هر گونه واکسن آمریکایی و اروپایی را ممنوع کرد، ادامه داد: واکسن‌های ژنی تزریق DNA و RNA  به بدن است و این واکسن‌ها برای درمان سرطان ساخته شده بودند؛ سازندگان واکسن فایزر در راستای ترس و هراس جامعه برای‌شان فرصتی ایجاد شد و این واکسن را در جامعه عمومی کردند. واکسن‌های ویروس کشته شده که در حال حاضر ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، امتحان خود را پس داده‌اند و کسی نمی‌تواند بگوید این واکسن‌ها عوارض دراز مدت دارند چراکه افراد سن بالا و نوزادان یک روزه هم چنین واکسن‌هایی را تزریق کرده‌اند.

درست نیست که زنان باردار واکسن های ژنی تزریق کنند

پرفسور کرمی گفت: بنابراین یک انسان بالغ و خرمند واکسنی که عوارض آن مشخص نیست را به زنی که جنینی در شکم او وجود دارد را تزریق نمی‌کند چراکه جنین او نسل آینده ماست.

او ادامه داد: واکسن فایزر اولا به دستور رهبری، که کاملا علمی بود، وارد نشد و در ادامه باید بدانید کمپانی فایزر در آمریکا فاز مطالعاتی را راه‌اندازی کرد که زنان باردار داوطلبانه واکسن را تزریق کنند، تعداد داوطلبان زن باردار آنقدر پائین بود که چنین کارآزمایی بالینی ای کنسل شد.

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک تصریح کرد: کنسل شدن این کارآزمایی باعث شد هراسی ایجاد شود که می‌خواهند واکسن فایزر را روی زنان باردار ایرانی تست کنند.

واکسیناسیون باعث ریشه کنی کرونا نمی شود

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک ادامه داد: لازم است واکسیناسیون دانش‌آموزان به دلیل بازگشایی مدارس و تشکیل کلاس‌های درس انجام شود چراکه کنترل این افراد در فضای مدرسه سخت است آن‌ها با یکدیگر بازی می کنند و مانند بزرگسالان نیستند.

او افزود: بسیاری گمان می‌کنند هدف از واکسیناسیون ریشه کنی کرونا است که باید گفت این اشتباه محض است و واکسیناسیون به کنترل اپیدمی کمک می‌کند. اگر می‌خواهیم که پاندمی تمام شود باید همه بخش‌های جامعه و مردم همکاری کنند.

تزریق دو دُز واکسن، ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ و میر را کاهش می دهد

پرفسور کرمی تصریح کرد: ثابت شده افرادی که دو دُز واکسن تزریق کردند و 15 روز از  تزریق دُز دوم‌شان گذشته است، اکثرا دچار کرونا شدید نشدند، همچنین آمار بیمارستانها نشان می دهد اکثر کسانی که بستری شدند، افرادی هستند که یا واکسن نزدند، یا یک دُز را تزریق کردند و یا مسائل بهداشتی را رعایت نکردند.

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک تصریح کرد:  6 ماه قبل در جامعه پزشکی حدود 440 شهید دادیم که در حال حاضر چنین موضوعی در جامعه پزشکی دیده نمی شود.

واکسن هراسی در کشور وجود دارد

او درباره هراس از تزریق واکسن گفت: شنیده‌ام در استان قم تنها 30 درصد واکسن تزریق کردند و استاندار قم اعلام کرده مردم در واکسیناسیون مشارکت نمی‌کنند و سالن‌های تزریق واکسن خالی است. مردم از بیماری خسته شده‌اند و لازم است جو کشور از لحاظ اپیدمی بیماری آرام شود.

پرفسور کرمی درخصوص شایعات مطرح شده واکسن برکت گفت: اینکه اعلام شد واکسن برکت عوارض شدید دارد، موجب عقیم سازی و اتفاقات ژنی در بدن می شود کاملا کذب است.

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک افزود: چون مقالات مطالعه بالینی  واکسن برکت چاپ نشده است، پس این واکسن معتبر نیست از اساس اشتباه است و این واکسن از تمام مراحل چهارگانه فاز تحقیقاتی عبور کرده است، و تحت کنترل شدید کمیته اخلاق مجوز دریافت کرده است.

واکسن برکت از ایمنی ترین واکسن‌هاست

او گفت: شرکت برکت صنعت واکسن سازی جدیدی راه اندازی کرده است، انستیتو رازی و انستیتو پاستور  آن را ندارد و می‌توان گفت در حد صنعت هسته ای مورد اهمیت است.  و این کارخانه از خاک به چنین امکاناتی رسیده است که در حال حاضر دشمنان ایران آن را تخریب می‌کنند چراکه نمی‌خواهند قبول کنند ایران به چنین پیشرفت علمی رسیده است. کمپانی‌های مختلف نمی خواهند نتایج و مقالات واکسن برکت منتشر شود و از طرفی ظرف یک ماه مقالات واکسن هایی چون فایزر و مدرنا تائید می شود و به چاپ می رسد.

پرفسور کرمی گفت: واکسن برکت یکی از ایمن ترین و سالم ترین واکسن هاست چرا که تمام آدم های کره زمین واکسن های کشته شده را تزریق کردند و هیچ عارضه ای برای هیچ فردی ایجاد نشده است.

او در پایان افزود: واکسن انستیتو رازی و واکسن پاستور نیز مورد اطمینان است چرا که از پروتئین نو ترکیب ساخته شده اند و حتی این شرکت ها واکسن هپاتیت را ساخته‌اند همه افراد تزریق کردند و هیچ مشکلی نداشتند

انتهای پیام/ 6

نظر شما