گام بلند مجلس در حمایت از مدیریت شهری و روستایی

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۰۸:۵۵:۰۲
کد خبر: ۱۲۴۲۱۲۸
گام بلند مجلس در حمایت از مدیریت شهری و روستایی
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، اصلاح لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری‌ ها توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جهت تامین نظر شورای نگهبان را گام بلندی در زمینه حمایت از مدیریت شهری و روستایی خواند.

به گزارش برنا؛ مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اصلاح لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مجلس شورای اسلامی درجلسه روز گذشته، ابرازامیدواری کرد که این لایحه، که پس از گذشت ۳۸ سال در راستای کاهش مسایل و مشکلات مالی شهرداری‌ها توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور تهیه و تدوین شده، بزودی در قالب قانون ابلاغ شود و شاهد تقویت خدمات شهرداری ها و دهیاری ها به هموطنان عزیز و اداره بهتر شهرها و روستاها باشیم.

 او ضمن اشاره به شرایط ویژه اقتصادی کشور و نیاز شهرداری ها و دهیاری ها به ایجاد درآمدهای پایدار برای اجرای پروژه های فنی و عمرانی و تقویت زیرساخت های شهرها و روستاها، گفت: در این لایحه با هدف افزایش درآمد شهرداری ها با اتخاذ راهبردهایی نظیر ساماندهی وضع عوارض توسط شوراهای اسلامی شهرها، اصلاح نرخ عوارض نوسازی و افزایش ضمانت وصول آن، تعیین تکلیف مطالبات شهرداری‌ها، تعریف مدل‌ های مشارکت و سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌های قانونی لازم برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در شهرها، معرفی منابع درآمدی که منشاء قانونی داشته ولی از کارآمدی لازم برخوردار نیستند و همچنین اصلاح مکانیزم پرداخت درآمدهای قانونی شهرداری‌ها به حساب آنان و شفافیت بخشی به امور هزینه‌ای آنان چاره‌اندیشی شده‌است.

جمالی نژاد افزود: با اجرایی شدن لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها و توجه و پیگیری های لازم و کارشناسی دست اندرکاران مدیریت شهری و روستایی کشور به آن، قطعا بخش های زیادی از  مشکلات و کاستی های موجود در حوزه نظام مالی و درآمدی شهرداری ها رفع شده و شاهد افزایش درآمدهای سالانه شهرداری ها خواهیم بود.

 او اضافه کرد: با اجرایی شدن اصولی این لایحه، شاهد عدم اتکای شهرداری ها به منابع مالی ناپایدار نظیر درآمدهای حاصل از فروش تراکم، تغییر کاربری و جرایم ساختمانی خواهیم بود.

 نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه ۱۱ مهرماه سال جاری مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری‌ها اعاده شده از شورای نگهبان با ماده ۱۵ آن با ۱۷۲ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ادامه نمایندگان با اصلاح ماده ۲۲ این لایحه نیز با ۱۶۳ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

همچنین نمایندگان با حذف ماده ۲۳ لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری‌ها نیز با ۱۵۰ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز