معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ :

خواب آلودگی یکی از مهم ترین علل وقوع تصادفات

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۰۹:۱۱:۳۶
کد خبر: ۱۲۴۲۱۴۲
سرهنگ همه خانی گفت: چرا وقتی خواب چشمانمان را فرا می گیرد باز هم اصرار بر ادامه دادن و فراهم کردن شرایط تصادف را داریم؟

به گزارش برنا؛ سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ضمن بیان این مطلب گفت : از جمله کارهایی که رانندگان نباید حین رانندگی آن را انجام دهند خوابیدن است. درست است ،  این جمله ای بسیار ساده و فرمولی است که همه ما آن را می دانیم و هر شخصی با شنیدن این نصیحت  ، آن را تصدیق می کند . پس چرا وقتی خواب چشمانمان را فرا می گیرد باز هم اصرار بر حرکت و ادامه دادن و درست کردن شرایط تصادف را داریم  ؟ 

او ادامه داد  : شاید این جمله را بسیار از زبان کارشناسان تصادفات شنیده باشید که علت تصادف را خستگی و خواب آلودگی راننده عنوان کرده اند چرا که این موضوع دقیقا ارتباط مستقیمی با لحظه به خواب رفتن شما در رانندگی دارد و دقیقا سهم تقصیر در تصادفات  از آن کسی  می شود که خواب چشمانش را سنگین کرده باشد .

او گفت: چرا وقتی می دانیم خسته و خواب آلوده ایم باز هم پشت فرمان نشسته و رانندگی می کنیم و با خستگی  و خواب آلودگی  ده ها کیلومتر رانندگی کرده غافل از اینکه بدانیم چه برما گذشته و چه خطراتی از کنارمان عبور کرده است . 

همه خانی گفت : رانندگان عزیز به این نکته مهم توجه داشته باشند که درصد زنده ماندن راننده و سرنشینان خودرویی که شما مسئولیت حفظ جان آنان را بر عهده گرفته اید ، بعد از خوابیدن شما در حین  رانندگی  ، دقیقا به شانس شما و شدت تصادف ، واژگونی  و سرعت دیگر وسایط نقلیه مقابل شما بستگی دارد و این یک واقعیت است  .

سرهنگ همه خانی افزود : کافی است در حین رانندگی  لحظاتی  چشمانمان روی هم برود و به خواب فرو رویم و چند صدم ثانیه از پدال و فرمان و ترمز  و آیینه و خودروهای عبوری و مسافران و عابرین و پرتگاه و غیره دست بکشیم آنگاه دیگر فرصتی برای جبران این چند دهم ثانیه نخواهیم داشت . 

او گفت : تا به حال برایتان پیش آمده لیوانی در دست داشته باشید ولی خواب چشمانتان را در بر بگیرد و با صدای شکسته شد و یا افتادن لیوان به خود بیایید حال بیاییم این حالت را در خودرو و در لحظه رانندگی در نظر بگیریم وقتی با سماجت در حالی که چشمانمان سنگین است رانندگی می کنیم و ناگاه به خواب فرو می رویم درصد زنده ماندن بعد از خواب در رانندگی دقیقا همان ساعاتی است که شما استراحت نکرده اید .

او به رانندگان توصیه کرد : حال قبل از حرکت حتما استراحت کافی داشته باشید و چنانچه در حین رانندگی خواب چشمانتان را در بر گرفت به یک محل ایمن رفته پس از توقف کامل استراحت نمایید و  به همراهانتان ، بگویید :  تا رفع خستگی  و برطرف شدن خواب آلودگی " شما را بیدار نکنند "

همه خانی گفت: میزان استراحت بعد از 2 ساعت و یا 160 کیلومتر رانندگی  حدود 20 تا 30 دقیقه می باشد ، این فرصت را از دست ندهید .

نظر شما