آمازون ایران در شمال کشور + عکس

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۱۵:۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۲۴۲۴۷۳
آمازون ایران در شمال کشور + عکس
تنگه دار یا تنگ دار کشکسرا یکی از مقاصد بکر طبیعت‌ گردی شمال کشور است. این تنگ در هشت کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر قرار دارد و به‌ دلیل نزدیکی به تهران، مورد استقبال گردشگران و طبیعت‌ دوستان زیادی قرار می‌گیرد.

به گزارش برنا؛ تنگ دار مکانی مناسب برای سپری کردن روزهای گرم سال و داشتن لحظاتی شاد و مفرح است. شنا و آب‌تنی، رودخانه نوردی، تنگ پیمایی و صخره‌نوردی از جمله تفریحات هیجان‌انگیز و مهیجی است که در این تنگ تجربه خواهید کرد.

تنگ دار یکی از جاهای دیدنی نوشهر در استان مازندران است که در ارتفاعات و دل جنگل‌های سرسبز و در نزدیکی روستای کوشکسرا قرار دارد. این روستا از نام‌های متعددی چون کشکسرا، خُشکه‌سرا، کوشک سرا و کِشکه‌سره برخوردار است. تنگ دار نیز به ‌نام‌های تنگ دار و دره کُرکُرود شناخته می‌شود. مردمان محلی نیز به آن نام تنگ‌کُشکِ‌سرا می‌گویند. علت نام‌گذاری این تنگ شاید وجود دار و درخت اطراف آن باشد.

عمق این رودخانه در طول مسیر متغیر است؛ به‌طوری که در ۴۰۰ متر ابتدایی، عمق آن زیاد نیست و تقریبا تا زانو در آب می‌روید؛ هرچند به‌تدریج دیوارهای تنگ به هم نزدیک‌تر شده و در نتیجه عمق آب بیشتر می‌شود، تا جایی که در نهایت آب حداقل به سینه شما می‌رسد. به همین دلیل بهتر است به‌صورت گروهی به این منطقه بروید و در بخش‌های عمیق از طناب استفاده کنید. عمق آب رودخانه در فصل‌های مختلف سال، متفاوت است و با توجه به آب‌شدن برف در بالادست در فصل بهار، میزان آب به بیشترین حد و در اواخر تابستان به کمترین سطح می‌رسد.

نکته جالب ماجرا اینجا است که در مسیر تنگ دار، حوضچه‌هایی وجود دارد که در صورت داشتن عمق کافی می‌توانید از یک شیرجه جانانه لذت ببرید. در واقع همین صدای دلنشین آب و شنا در حوضچه‌‌های زلال، از جمله ویژگی‌های به‌یادماندنی حضور در ‌تنگ دار به شمار می‌رود؛ به‌خصوص که صخره‌های آن پوشیده از خزه و پرسیاوشان هستند و شاخه‌های پیچک از اطراف‌شان آویزان شده‌ و منظره‌ای بی‌بدیل خلق کرده‌اند.

جنگل‌های این منطقه به حدی سرسبز و وسیع هستند که شاخه‌ی آن‌ها در مسیر تنگ گسترده شده‌اند؛ به‌طوری که در تمام طول راه در زیر سایه‌ی آن‌ها قرار می‌گیرید و نور آفتاب به‌سختی از لابه‌لای شاخ و برگ‌ها به کف تنگ می‌رسد. در طول این مسیر احتمالا با گونه‌های مختلف خزنده و دوزیست بی‌خطر مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک برخورد خواهید کرد که هیجان این ماجراجویی را دوچندان می‌کنند.

چطور به تنگ دار برسیم؟

اگر از جاده چالوس به‌سمت تنگ دار سفر می‌کنید، در دوراهی چالوس و نوشهر به‌سمت نوشهر بروید و وارد جاده کشکسرا شوید. این جاده باریک هشت کیلومتر قبل از نوشهر قرار دارد. بعد از کوشکسرا وارد یک جاده خاکی شوید و در دوراهی به‌سمت راست حرکت ‌کنید تا به پل رودخانه کرکو برسید. اینجا باید خودروی خود را پارک کنید و بقیه مسیر را پیاده بروید.

اگر هم از سمت آمل و جاده هراز به تنگ دار می‌روید باید بعد از رسیدن به نوشهر وارد جاده ساحلی ۲۲ سیاهکلرود شوید و در ادامه همین مسیر بالا را طی کنید.

برای رسیدن به تنگ دار باید در قلب جنگل‌های خانیکان نوشهر و رودخانه کرکرود جنگل‌پیمایی کنید. علاوه بر آن عبور از آب و رودخانه نیز پیش روی شما است. مسیر رودخانه نوردی در این دره، حدود یک و نیم کیلومتر است، بنابراین با مسیر رفت و برگشت سه تا چهار کیلومتر پیاده‌روی در آب خواهید داشت.

جاهای دیدنی و تفریحات تنگ دار

 

تنگ دار پر از شگفتی و زیبایی است. این تنگ افسانه‌ای با دیواره‌های بلند و اشکال عجیب و غریب، آدمی را مجذوب خود می‌کند. وجود درختان سرسبز در اطراف تنگ و پوشش گیاهی انبوه از جمله پرسیاوشان، خزه و سرخس بر دیواره‌های صخره‌ای ابهت و جلوه خاصی به این مکان بخشیده است. عبور رودخانه کرکرود نیز حیات و طراوت را به تنگ هدیه کرده است. این رودخانه از ارتفاعات این منطقه سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

تنگ دار مکانی عالی برای طبیعت‌دوستان، صخره‌نوردان و ورزشکاران است. در این تنگ همه چیز برای یک روز پر انرژی و مهیج آماده است و تفریحات متفاوتی را تجربه خواهید کرد. رودخانه‌نوردی، شنا کردن و شیرجه زدن در حوضچه‌های پر آب، صخره‌نوردی و جنگل‌پیمایی در قلب جنگل خانیکان، از تفریحات تنگ دار است.

نکات لازم و لوازم مورد نیاز برای سفر به تنگ دار

عکس تنگه دار

  • توصیه می‌کنیم به‌همراه راهنمایان حرفه‌ای و مجرب به تنگ دار سفر کنید.
  • سفر به تنگ دار ممکن است برای کودکان، افراد مسن یا فاقد آمادگی جسمی بالا مشکل باشد؛ چراکه عبور از تنگ نیازمند شنا کردن و صخره‌نوردی است.
  • سفر به تنگ دار و عبور از این دره نیازمند داشتن مهارت در شنا و صخره‌نوردی است. در برخی قمست‌ها عمق حوضچه‌های آب بیش از دو متر است.
  • وسایل و تجهیزات ضروری برای تنگ‌گردی مانند طناب و جلیقه نجات به‌همراه داشته باشید و از بردن وسایل غیرضروری خودداری کنید.

بهترین زمان سفر به تنگ دار

بهترین زمان سفر به تنگ دار، اواخر بهار و به‌ویژه تابستان است. در ابتدای فصل بهار به‌دلیل بارندگی زیاد، سطح آب دره بالا و تنگ‌نوردی با خطر همراه است. در پاییز و زمستان نیز به‌دلیل سرما و بارش برف و باران رفتن به این منطقه توصیه نمی‌شود؛ اما تابستان مناسب‌ترین فصل برای آب‌تنی در تنگ‌دار است.

در سفر به تنگ دار کجا اقامت کنیم؟

با اینکه تنگ دار در نزدیکی تهران است و پس از چند ساعت گشت‌وگذار می‌توان به‌راحتی به پایتخت برگشت؛ اما اگر از شهر دیگری برای دیدن تنگ دار رفته‌اید یا قصد اقامت در این منطقه را دارید، می‌توانید روی خانه مردم محلی کوشک‌سرا حساب کنید یا به نوشهر بروید و با اقامت در ویلاها و هتل‌های نوشهر، تجربه‌ای به‌یادماندنی برای خود رقم بزنید.

دیدنی‌های اطراف تنگ دار

موزه مردم‌شناسی کوشکسرا

پیشنهاد می‌کنیم تنگ‌گردی در دار را با گشت‌و گذار در روستای کوشکسرا کامل کنید. کشکسرا دارای دو امامزاده به نام‌های حمزه رضا و خاتون رضا، بافت و معماری قدیمی و موزه مردم‌شناسی است. این خانه موزه در سال ۱۳۸۳ توسط بانوی مجسمه‌ساز و کارآفرین خانم راه‌اندازی شد. در این موزه لباس‌های محلی اقوام مختلف، وسایل و ابزارهای محلی مازندران، سنگ قبرهای قدیمی و تاریخی روستا به نمایش گذاشته شده است.

جنگل‌نوردی در خانیکان نیز می‌تواند بخشی از برنامه سفرتان به تنگ دار باشد. این پارک جنگلی در نزدیکی روستای کوشکسرا واقع است و مکانی دنج برای تفریح، گردش و برپایی پیک‌نیک‌های خانوداگی محسوب می‌شود. بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی خانیکان، در فصل بهار با شکوفه‌های زیبا و پاییز با برگ‌های هزار رنگ درختان ممرز است. برای کمپ زدن در این جنگل باید حدود پنج کیلومتر بالا بروید تا بتوانید جای مناسبی را پیدا کنید؛ چراکه شیب جاده بسیار زیاد است. البته برای کمپ در این منطقه با نگهبانی جنگل هماهنگ کنید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز