بهشت گمشده آذربایجان + عکس

۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۱۱:۰۴:۰۵
کد خبر: ۱۲۴۳۶۵۲
بهشت گمشده آذربایجان + عکس
ارسباران نام منطقه‌ای وسیع، کوهستانی و جنگلی در شمال آذربایجان شرقی است.

به گزارش برنا؛ ارسباران مرز مشخصی ندارد؛ در کل می‌توان گفت ارسباران منطقه‌‌ای بین شهرستان کلیبر تا سیه‌رود و از شهرستان اهر در جنوب تا رود ارس در شمال است. کوهستان ارسباران شامل کل این منطقه می‌شود اما جنگل های ارسباران که همان منطقه حفاظت شده است شامل منطقه کوچکتری می‌‌‌شود. در ادامه سری می‌زنیم به دل جنگل های ارسباران تا ببینیم چه جاهای دیدنی دارد.

در واقع نصف منطقه کوهستان ارسباران در غرب آن شامل منطقه حفاظت شده دیزمار می‌شود که بعد از پارک ملی کنتال قرار دارد. مرز این دو منطقه حفاظت شده رودی به نام «ایلنگه چای» است. شرق این رود منطقه حفاظت شده ارسباران و غرب آن دیزمار است.

جنگل های ارسباران از نظر اقلیمی بسیار شبیه منطقه قفقاز است و البته تنها مرز آن با کوهستان قفقاز رود ارس است.

کوه‌های پر از درخت که در میانشان مراتع پراکنده دارد و روستاهایی دور از هم که مردمشان همگی دامدار هستند زیست بوم ارسباران را می‌سازد. اکثر این مراتع محل زندگی عشایر دامدار منطقه است.

بارش باران در جنگل های ارسباران بیش از میانگین بارش سالانه در سایر مناطق شمال غربی ایران است. بارندگی بیشتر و جاری بودن چندین چشمه و رودخانه باعث شده تا ارسباران نام‌های مثل «قره‌داغ» بگویند چون جنگل انبوه باعث سیاه دیده شدن کوه‌ها می‌شود.

 

راه های دسترسی به ارسباران

رسیدن به ارسباران آسان است. می‌توان از سمت استان اردبیل یا آذربایجان شرقی به جنگل‌های ارسباران رسید.

جاده مرزی جلفا-پارس‌آباد از شمال ارسباران می‌گذرد و جاده کلیبر عاشقلو از بخش شرقی جنگل رد می‌شود. با توجه به این که ارسباران یک تفرجگاه مناسب برای کوهپیمایی و کمپینگ است، مسیر اصلی عبور اتوبوس یا تاکسی‌های بین‌شهری نیست.

همانطور که گفتیم ارسباران منطقه بزرگی است اما اگر کسی بخواهد در یک سفر کوتاه بخش‌هایی جالبش را ببیند، سفر از جاده مرزی و سپس جاده عاشقلو به کلیبر توصیه می‌شود. 

 

 

جنگل

 

بهترین زمان سفر به جنگل های ارسباران

منطقه ارسباران کوهستان و خشک و سرد است و سفر در در پاییز و زمستان توصیه نمی‌شود. در فصل بهار با این که هوا گرم‌تر می‌شود و زمین‌ها و سبز و درختان پربرگ هستند اما وزش باد شدید در نواحی مرتفع، گردش و تفریح را سخت می‌کند.

بهترین زمان برای سفر به ارسباران فصل تابستان است.

بهترین مسیر برای سفر به دل جنگل های ارسباران

بهترین مسیر برای مسافرانی که می‌خواهند با خودرو سفر کنند، هما جاده کلیبر به عاشقلو است که در نهایت به جاده مرزی و رود ارس می‌رسد.

سایر راه‌ها در منطقه ارسباران جاده‌های بین‌ روستایی هستند که بیشتر خاکی و فاقد ایمنی لازم هستند.

گروه‌های کوهپیمایی محلی در فصل تابستان مسیرهایی در همان راستای جاده آینالو را انتخاب می‌کنند. در هر صورت ارسباران منطقه کوچکی نیست و بیشتر مناطق آن خالی از سکنه است پس بهتر است مسیرهایی انتخاب شود که دردسر کمتر و جاهای دیدنی بیشتری دارند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز