سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با برنا:

کنترل خرید و فروش پایان‌نامه در جهت جمع‌آوری و برخورد جواب نداده است/ روزانه هزاران پایان‌نامه جعلی وارد سیستم آموزشی می‌شود

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۵:۵۸:۲۱
کد خبر: ۱۲۴۳۷۶۸
کنترل خرید و فروش پایان‌نامه در جهت جمع‌آوری و برخورد جواب نداده است/ روزانه هزاران پایان‌نامه جعلی وارد سیستم آموزشی می‌شود
احمد حسین فلاحی گفت: کنترل خرید و فروش پایان‌نامه در جهت جمع‌آوری و برخورد جواب نداده و در ادامه نیز جواب نخواهد داد؛ بنابراین باید به سمت تغییر روش ارزیابی و امتیاز دهی حرکت کنیم.

احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا ضمن اشاره به آخرین وضعیت فروش پایان‌نامه در کشور گفت: فروش پایان‌نامه امری جدید نیست و متاسفانه سال‌هاست کشور با چنین معضلی مواجه است.

او با بیان اینکه خرید و فروش پایان‌نامه‌ها اعتبار هر پایان‌نامه‌ای را زیر سوال می‌برد، افزود:  برای بسیاری از پایان‌نامه‌ها زحمت کشیده شده است و از طرفی عده‌ای متاسفانه از خرید و فروش پایان‌نامه سود می‌برند.

فلاحی ادامه داد: کنترل خرید و فروش پایان‌نامه در جهت جمع‌آوری و برخورد، جواب نداده و در ادامه نیز جواب نخواهد داد بنابراین باید به سمت تغییر روش ارزیابی و امتیازدهی حرکت کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: تا زمانی که دفاعیه برگزار می‌شود و از دانشجو پایان‌نامه اخذ می‌کنیم، این روند همچنان ادامه دارد ولی اگر توانمندی و ارزیابی دانشجو مسیر درستی را طی کند قطعا وجود چنین پایان‌نامه‌های منسوخ خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی از مقاطع و دانشگاه‌ها، آموزش محور بودن ملاک قرار گرفته که البته این روش نیز روش کاملی نیست، افزود: آموزش محور بودن دانشجو اشکالاتی دارد که نیازمند ملاک‌های قوی‌تری است.

فلاحی گفت: باید روش‌های جایگزین را برای دفاعیه دانشجویان در نظر بگیریم تا از چنین آسیب‌هایی رها شویم وگرنه خرید و فروش پایان‌نامه آسیب به جامعه علمی کشور وارد می‌کند و هم افراد سودجو و فرصت‌طلب از این بازار بهره‌مند می‌شوند همچنین افراد علمی کشور با این روش زیر سوال می‌روند.

او با بیان اینکه در حال حاضر ما دارای رتبه 15 علمی جهان هستیم و نباید با چنین کارهایی به رتبه علمی کشور ضربه بزنیم، ادامه داد:  وزارت علوم باید یک روش و یک طرح جایگزین برای ارائه پایان‌نامه طراحی کند که از این وضعیت نجات پیدا کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: اگر طرحی برای خروج از ارائه پایان‌نامه طراحی شود طولی نمی‌کشد که این امر به قانون تبدیل شود و به همه دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

او با بیان اینکه هر روزه هزاران پایان‌نامه جعلی وارد سیستم آموزشی می‌شود که می‌توان با آن‌ها نمره‌های عالی گرفت، ادامه داد: متاسفانه دفاعیه‌هایی که برگزار می‌شود، اعتبار علمی را به شدت پایان می‌آورد و من این درخواست را دارم که اساتید برای ارزیابی علمی رساله‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند تا جایگاه علمی کشور پائین نیاید.

انتهای پیام/ 3

نظر شما
پرونده ویژه