مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد:

لزوم آمادگی نظام سلامت برای زلزله احتمالی تهران

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۲:۵۶:۵۵
کد خبر: ۱۲۴۵۲۲۱
مطلق مدیریت کاهش خطر بلایا بر ایجاد آمادگی در نظام سلامت پیش از وقوع زلزله در تهران به عنوان یک الزام اجتناب‌ناپذیر تاکید کرد.

به گزارش برنا؛ محمد اسماعیل مطلق،  مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در وبینار «زلزله احتمالی تهران؛ راهکارها و چالش ها» که در آستانه روز جهانی کاهش خطر بلایا (۲۱ مهر مصادف با ۱۳ اکتبر) در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با اشاره به وقوع زلزله در کشورهای مختلف افزود: زلزله ۶.۸ ریشتری واشنگتن در سال ۲۰۰۱ یک کشته و ۴۰۷ مصدوم، زلزله ۶.۷ ریشتری ۱۹۹۴ در کالیفرنیا ۵۷ کشته و ۱۵۰۰ مصدوم، زلزله ۶.۸ ریشتری ۱۹۸۸ ارمنستان ۲۵ هزار کشته و ۱۳۰ هزار مجروح و زلزله ۶.۶ ریشتری سال ۲۰۰۳ بم ۲۶ هزار و ۲۰۰ کشته و ۳۰ هزار مصدوم  برجای گذاشت. این زلزله‌ها نشان از پیامدهای متفاوتی دارد که علت این موضوع قابل بررسی است و نیاز به تهیه شواهد و پیرو آن انجام اقدامات مبتنی بر شواهد دارد.

او ادامه داد: کمبود منابع مالی پایدار، لزوم آموزش نیروی انسانی، درک خطر پایین جامعه، نبود رویکرد پیش فعال (پیشگیرانه) در حوزه مدیریت خطر بلایا که موجب تاب آوری نظام سلامت می‌شود، توجه گذرای مسئولان به مدیریت خطر بلایا فقط در زمان وقوع حادثه، عدم وجود یا عدم حمایت از برنامه‌های جامعه محور در حوزه مدیریت خطر بلایا و کم‌توجهی به درس آموخته‌های مخاطرات رخ داده در ایران و سایر کشورها از جمله چالش‌ها و کمبودهای این عرصه است.

مطلق اظهار کرد: استراتژی‌های آمادگی در دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت در دو محورِ اصلی «تاب آوری نظام سلامت در برابر بلایا و حوادث» و «تاب آوری جامعه در برابر بلایا و حوادث» پیگیری می‌شود.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا گفت: اجرای برنامه ارزیابی ایمنی و خطر واحدهای بهداشتی، اجرای برنامه نظام مراقبت وقوع و ثبت پیامدهای بلایا، برنامه پاسخ نظام سلامت به حوادث و بلایا و الزام بیمه واحدهای بهداشتی در برابر بلایا در حیطه تاب آوری نظام سلامت در برابر بلایا و حوادث اجرایی شده است.

او اضافه کرد: برنامه ارزیابی و آموزش آمادگی خانوار، پیش‌بینی برنامه‌های مشارکتی جامعه محور در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی، انجام پژوهش های کاربردی در راستای مدیریت مبتنی بر شواهد خطر بلایا نیز در حیطه تاب‌آوری جامعه در برابر بلایا و حوادث در دستور کار قرار دارد.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا افزود: در اسناد بالادستی و الزامات قانونی متقن در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون اساسی، بسته اجرایی وزارت بهداشت، نقشه تحول نظام سلامت، قانون برنامه توسعه پنجم و ششم و نقشه علمی سلامت، برنامه های آمادگی و پیشگیری در حوزه مدیریت خطر بلایا وجود دارد.

او گفت: سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطر ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه ابلاغی مقام معظم رهبری، از سال ۱۳۸۴ و حتی قبل از سندی که در سال ۲۰۱۵ تدوین شده بود، ابلاغ شد در حالی که بخش عمده‌ای از آن عملیاتی نشده است.

مطلق تصریح کرد: در این حوزه با انبوهی از سیاست‌ها و قوانین اجرا نشده مواجه هستیم که اولویت سیاستگذاران و مدیران ارشد نبوده و تغییرات سریع مدیریتی همواره موجب ابتر ماندن این قوانین شده است.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا اظهارداشت: ماده ۳۴ آیین نامه سازمان مدیریت بحران دستگاه های ذیربط را موظف به تدوین برنامه‌های سالانه، پنج ساله و افق چشم اندازه وظایف خود در ابعاد و اقدامات ایمنی در چهار مرحله مدیریت بحران کرده است.

او اضافه کرد: متخصصان ارزشمند این حوزه در این وبینار به خطرات محتمل در صورت وقوع زلزله در تهران خواهند پرداخت و هدف از این نشست، حساس سازی مدیران و یادآوری تکالیف قانونی آنها در این حوزه، شبکه سازی، ایجاد و تقویت مشارکت بین بخشی برای پاسخ به زلزله احتمالی در تهران، اطلاع از ظرفیت سایر سازمان ها، پیش بینی شرح وظایف مشخص برای پاسخ به زلزله احتمالی تهران در دانشگاه های علوم پزشکی معین تهران است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز