مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور برگزار شد

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۳:۴۲:۵۱
کد خبر: ۱۲۴۵۲۶۵
مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور برگزار شد
مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با حضور رییس جمهور و وزاری بهداشت و علوم در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش برنا؛ در این مراسم که با حضور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و تنی چند از روسای دانشگاه ها در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

براساس این گزارش در ابتدای مراسم نمایندگان دانشگاه مسائل و مشکلات موجود را مطرح و درخواست های خود را از دولت سیزدهم با رییس جمهور درمیان گذاشتند.

دانشگاه تهران با رویکرد کارآفرینی مسائل کشور را حل می‌کند

در ادامه، محمد مقیمی سرپرست دانشگاه تهران ضمن خیرمقدم به رئیس جمهور برای حضور در این مراسم گفت: در دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران با سکانداری جناب آقای دکتر زلفی گل، چشم انداز جدیدی را برای دانشگاه ترسیم کرده ایم که مهم ترین گزاره جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی خواهد بود.

 مقیمی با بیان اینکه دانشگاه کارآفرین یعنی اینکه همه منابع ورودی، فرآیند‌های اداری، آموزشی، پژوهشی و همچنین فعالیت‌هایی که به خروجی کارآفرینان دانشگاه معطوف می شود را بازنگری کنیم، تصریح کرد: بر همین اساس تمام تلاش ما این خواهد بود که فرآیند ها را از مرحله جذب هیات علمی تا جذب کارکنان بهبود ببخشیم.

سرپرست دانشگاه تهران ادامه داد: از آنجایی که همواره بحث اشتغال فارغ التحصیلان و قبل از آن توانایی آنها از برنامه‌های رییس جمهور و وزارت علوم بوده است، بنابراین در ابتدا تلاش خواهیم کرد تا دانشگاه تهران بر مسئولیت پذیری متمرکز شود. آنچه که مقام معظم رهبری از آن به عنوان علم نافع یاد می کنند به همین موضوع معطوف است، دانشجویانی را پرورش دهیم که در خدمت جامعه باشند و بتوانند بخشی از مسائل جامعه را رفع کنند.

او تصریح کرد: در عین حال بدنه هیات علمی ما هم باید مسائل و مشکلات جامعه را رصد کرده و برای پاسخگویی به آنها چاره اندیشی کنند.

 مقیمی با اشاره به اینکه به هرحال کشور ما با ابرچالش‌های متعددی مواجه است اما بحث مربوط به آب و کشاورزی و زیست محیطی، چابک سازی دولت، تامین منابع مالی برای دولت، نظام مالیاتی و دیگر چالش هایی که کشور با آنها مواجه است، به عزم ملی نیاز دارد، گفت: دانشگاه تهران با رویکرد جدید آمادگی پاسخ به این ابر چالش‌ها را دارد.

سرپرست دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: در دانشگاه تهران دغدغه حل مسائل کشور را داریم و با آمادگی کامل حتما مسائل و مشکلات کشور را طبق برنامه‌های رییس جمهور پیش می ‌بریم.

دانشمندان ایرانی، پایه گذار طب بودند

همچنین در ادامه دکتر حسین قناعتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه خلا معنوی مشکل اصلی بشر است، گفت: امروزه از نظر ارائه خدمات سلامت در عالی‌ترین درجه هستیم اما در زمینه توزیع عادلانه آنها، مسائل مالی و پرداخت از جیب هنوز موفق نشده ایم و ان شاءالله همانطور که در برنامه های دکتر عین اللهی به آن اشاره شده است، این مهم را حتما پیگیری خواهیم کرد تا با نازل ترین قیمت با کیفیت ترین خدمات ارائه شود.

 قناعتی در ادامه با تاکید بر اینکه پشتوانه کشور ما فرهنگ اسلامی است، توضیح داد: تلاقی اسلام با ایران شکوفایی ایجاد کرد که نمونه آن مولانا است که در خطابه ای یونسکو ایشان را به عنوان بزرگترین تولید کننده معارف بشری در زمینه علوم اجتماعی معرفی کرده است؛ در تمام شاخه‌های طب، دانشمندان ایرانی پایه‌گذار بوده اند  که این افتخارات برای ما احترام دارد.


او تصریح کرد: دانشگاه تهران در سال 1230 در دارالفنون با همت امیرکبیر شروع به کار کرد و متاسفانه در ادامه ما با چالش هایی مواجه شدیم، کسانی که گفتند ما باید سرتاپا غربی شویم تا بتوانیم موفق شویم عامل توقف سیر خوبی که با آن مواجه بودیم شدند. ما در کشوری زندگی می کنیم که امام خمینی (ره) این باور را به ما دادند که "ما می توانیم". متاسفانه در قسمت هایی از جریان بعد از انقلاب فرهنگ مادی گری غرب در برخی از مسئولان جلوه گری کرد که این موضوع مانعی برای رشد کشور می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد: امروزه دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه تولید تجهیزات پزشکی، ربات های جراح و آزمایشگاه پیش بالینی رشد بسیاری کرده است.

قناعتی در پایان با تاکید بر اینکه تولید، 20 درصد اقتصاد دنیا بوده و 80 درصد آن با خدمات است، گفت: ما در زمینه آموزش، صندلی های خالی فراوانی داریم؛ کشور برادر ما عراق و جبهه مقاومت حدود 100 هزار مطالعه گر آموزش داده است که می توانیم آنها را در کشور خود آموزش دهیم چرا که هم ارزآوری داشته و هم پشتوانه های فرهنگی و حتی امنیتی ایجاد خواهد کرد.

گفتنی است در پایان این مراسم، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور پس از ایراد سخنرانی از برگزیدگان کنکور سراسری با اهدای لوح، تجلیل کرد./208

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز