مهدی چمران در دیدار با سفیر فرانسه مطرح کرد:

آرزو داریم روابط دیرینه با فرانسه خیلی بهتر از این باشد

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۳:۵۸:۴۰
کد خبر: ۱۲۴۵۲۸۱
آرزو داریم روابط دیرینه با فرانسه خیلی بهتر از این باشد
رییس شورای شهر تهران گفت: آرزو داریم روابط دیرینه با فرانسه خیلی بهتر از این باشد و انتظار داریم فرانسه مستقل از امریکا بتواند تصمیم بگیرد.

به گزارش برنا؛ مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران صبح امروز با فیلیپ تیه بو سفیر فرانسه دیدار و گفت و گو کرد.

مهدی چمران در ابتدای این دیدار قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی را به ملت ایران و نیز قهرمانی تیم ملی فوتبال فرانسه در لیگ ملت های اروپا را به سفیر این کشور تبریک گفت و اظهار داشت:  ارتباطات بین ایران و فرانسه و نیز تهران و پاریس بسیار قدیمی و دیرینه بوده است اما در ظرف چند سال گذشته به تدریج این ارتباطات کم رنگ و کمرنگ تر شده که در شرایط کنونی می تواند گفت این ارتباطات در سطح خوبی نیست.

چمران افزود: ادبیات ما در قدیم بعد از فارسی و عرب به ادبیات فرانسه گره خورده بود و تقریبا همه کسانی که مدرسه می رفتند  کتاب بینوایان ویکتور هوگو را می خواندند و در مدارس ما فرانسه تدریس می شد و حتی وقتی من در دانشکده معماری که شبیه بوزار پاریس بود، درس می خواندم زبان اصلی ما فرانسه بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این ارتباطات اوج گرفت تا زمان حضور حضرت امام خمینی (ره) در پاریس که آنجا علاقه شدید و ارتباطی خوب بین دو ملت ایران و فرانسه ایجاد شد. حضور حضرت امام در نوفل لوشاتو و سیل عاشقان ایشان برای زیارتشان که حتی خود من نیز برای زیارت ایشان به نوفل لوشاتو آمدم سبب شد که در تهران خیابانی به نام نوفل لوشاتو نام گذاری شود.

چمران ادامه داد: متاسفانه بعد از این رویدادها به تدریج ارتباطات بین دو کشور کمتر شد و با اینکه ما از فرانسه به عنوان مهد تمدن و آزادی انتظار داشتیم که این ارتباطات گسترش یابد ولی به تدریج کمتر شد و در بحث برجام و بعد از آن هم مجدد شاهد کمرنگ شدن ارتباطات دو کشور ایران و فرانسه بودیم.

چمران افزود: این در حالی است که شهر تهران همواره ارتباط خوبی با فرهنگ و ملت فرانسه داشته که نمونه آن طراحی متروی تهران است که یک شرکت فرانسوی انجام داد، حتی یادم هست که برنامه آمایش سرزمین که قبل از انقلاب شروع شده بود قرار بود توسط یک شرکت فرانسوی ایرانی انجام شود که البته رها شد و ما از این رها شدگی ها کم نداشتیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما از نظر شهرسازی نیز مشترکاتی با پاریس داشتیم و ما حتی برای تهران یک هیات ژوری دائمی طراحی کرده بودیم که نمونه این کار فقط در شهر پاریس بود، این هماهنگی فکری قابل گسترش بود و هنوز هم هست، وقتی من رییس دانشکده هنرهای زیبا بودم بهترین مجله معماری که ما از آن استفاده می کردیم یک مجله فرانسوی بود که البته اکنون متوقف شده است.

چمران در ادامه خاطر نشان ساخت: با همه این موضوعات و مشترکات ما همچنان امیدواریم این ارتباطات شهری گسترش یابد چرا که ارتباطات شهری باید فارق از ارتباطات سیاسی باشد، در ارتباطات سیاسی نوسان زیاد است، ولی ارتباطات شهری می تواند برقرار باشد و ما استقبال می کنیم.

چمران یاد آور شد: البته در مسائل سیاسی آن چه  که ما از کشور فرانسه و جامعه اروپا انتظار داشتیم به ویژه بعد از خروج امریکا از برجام در خصوص پایبندی به تعهد ها صورت نگرفت. ما امیدواریم مسائل سیاسی با روشن بینی دولت ها حل شود چرا که ملت ها با هم اختلافی ندارند و به ویژه شهرها که به دور از مسایل سیاسی هستند و امیدواریم زمینه هایی فراهم شود تا شهرها همکاری هایی برای پیشبرد اهداف خود داشته باشند.

چمران در ادامه گفت: ما آرزو داریم روابط دیرینه با فرانسه خیلی بهتر از این باشد و انتظار داریم فرانسه مستقل از امریکا بتواند تصمیم بگیرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امریکا از نظر ما کشور قابل اعتمادی نیست ادامه داد: این مهم نیز برای فرانسه آشکار است چرا که قرار داد هایی که فرانسه با استرالیا داشت را از بین بردند و فقط به دنبال منافع شخصی خود بودند و همین مسئله را به خوبی در مورد ایران دیدیم و تجربه کردیم. بنابراین از نظر سیاسی انتظار ما این است کشوری که همیشه افتخار می کرده به آزادی خواهی به عنوان یک کشور مستقل از امریکا و یک کشور قوی اروپایی کار و فکر کند و ما چیزی جز روابط سالم بین المللی انتظار نداریم .

چمران افزود: ولی این انتظار هم نیست وقتی امریکا خود را کنار می کشد و فرانسه معتقد است بایستی موضوع برجام و پایبندی به تعهدات را  ادامه دهد. حتی یکی از 11 موردی که بر عهده فرانسه گذاشته شده بود، محقق نشود. از دیدگاه ملت ما همه این جزییات کاملا قابل دیدن است و دیدگاه ملت ما به فرانسه با همین معیار ها سنجیده می شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما در حوزه مسائل شهری می توانستیم در زمینه اقتصاد شهری و تکنولوژی هایی که هر دو شهر نیاز دارند کار کنیم ولی راه همه بسته شده و مرتبا سال به سال ارتبالطات کمتر شده است.

وی اظهار داشت: ما امیدواریم با دولت جدید و تفکر جدیدی که بر کشور حاکم است و روی توانمندی داخلی خودمان تاکید فراوان داریم و موفق هم شدیم، با این تفکر آماده ارتباط بهتری هم با فرانسه و هم با سایر کشورهای دیگر هستیم. ما می دانیم در دنیای امروز هیچ کشوری نمیتواند تنها زندگی کند، ولی ارتباطات باید معقول و قابل قبول طرفین باشد. بنابراین امیدواریم ارتباطات شهری ما تنها معطوف و محدود به داشتن چند مجله و خانه فرهنگ نباشد و با دولت جدید ایران این ارتباطات بهتر و گسترده تر باشد.

 چمران یادآورشد: همه مردم ما و ملت ما نسبت به کشور فرانسه به خاطر ارتباطات دیرینه دیدگاه مناسبی دارند و انتظار داریم این دیدگاه با پاسخ مناسب تر مواجه شود.

وی در ادامه از سفیر فرانسه پرسید که چند سال است در ایران هستند که وی پاسخ داد دو سال.

چمران در ادامه گفت: امیدواریم در این دوسال خاطرات خوشی از ایران داشته باشید و علاوه بر تهران شهرهای دیگر نظیر  اصفهان، شیراز و مشهد را هم دیده باشید ایران یک فرهنگ قدیمی چند هزار ساله ی باستانی و فرهنگ بسیار قابل مطالعه دارد.

مهدی چمران افزود: همانطور که شما هم گفتید در دانشگاه های خاصی که در این زمینه کار می کنند روی ایران مطالعه زیاد شده و باستان شناسان زیادی داشتیم که از فرانسه به ایران آمدند و سالها کار کردند. در خود تهران طراح دانشکده معماری و موزه ملی ایران باستان نیز یک فرانسوی بوده است. این ها همه بیانگر ارتباطات دیرینه دو فرهنگ و ملت ایران و فرانسه بوده است، اما به واسطه پیروی از سیاست های امریکا این ارتباطات ضربه خورده است. و ما امیدواریم این ارتباط ترمیم پیدا کند و بهتر شود، ما در انتطار روزهای بهتری هستیم.

نظر شما