عین اللهی:

تمامی داروهایی که در درمان کرونا موثر است، در داخل کشور تولید می شود

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۹:۴۸:۱۵
کد خبر: ۱۲۴۵۴۱۸
تمامی داروهایی که در درمان کرونا موثر است، در داخل کشور تولید می شود
وزیر بهداشت گفت: امروز ششمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما افتتاح شد و توانمندی های صنعت داروسازی کشور، به نمایش درآمده است. پیشرفت های خیلی خوبی را در حوزه دارویی داشته ایم و حدود ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور، توسط شرکت های داخلی تامین می شود.
به گزارش برنا؛ بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم شرکت هایی دارویی در حوزه داروهای بیماران کووید۱۹ بوده است. این بیماری داروی مشخصی نداشته اما امروز تمامی داروهایی که در درمان کرونا موثر است، در داخل کشور تولید می شود و کمبودی نداریم. 
 
وی افزود: همیشه به پزشکان توصیه می کنیم که تجویز دارو را منطقی کنند البته برخی بیماری ها شاید بدون دارو درمان شود و باید حداقل دارو برای بیماران تجویز شود چون متوسط مصرف دارو در ایران، بالاتر از مصرف جهانی است اما خوشبختانه کیفیت داروهای ایرانی، بسیار قابل قبول است و برخی کشورهای همجوار از ما درخواست دارو دارند و عنوان می کنند که کیفیت داروهای ایرانی، بسیار خوب است.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: با توجه به بیماری های مختلف، سازمان غذا و دارو پیش بینی می کند که کدام دارو و چه مقدار تولید شود. برخی اوقات ممکن است وضعیت خاصی ایجاد شود و یک بیماری تغییر شکل پیدا کند و مصرف برخی اقلام دارویی بالا برود. مثلا مصرف داروی بیماری قارچ سیاه افزایش یافت و در مقطعی شاهد کمبود بودیم اما با تمهیدات سازمان غذا و دارو، کمبودها برطرف شده است.
 
عین اللهی یادآور شد: مدتی مصرف سرم ها در کشور بالا رفته بود و از شرکت های دارویی که فعالیت شبانه روزی برای تولید سرم داشتند، تشکر می کنیم و در حال حاضر، سرم به مقدار کافی و حتی بیشتر از نیاز، سرم در اختیار داریم. در مورد داروهای رایج نیز کمبودی نداریم اما برخی اوقات پزشکان، داروهای کمیاب را تجویز می کنند که توصیه ما، تجویز داروهای داخلی با کیفیت است. 
 
وی تاکید کرد: سیاست وزارت بهداشت توجه به تعارض منافع در حوزه دارویی است و از پزشکان نیز تقاضا داریم که دارو را به صورت منطقی تجویز کنند. با توجه به برآورد نیازها، دارو را تامین می کنیم. مصرف انسولین به دلیل وجود تعداد بالای بیماران نیازمند انسولین در کشور بالا است و تا کنون نیز انسولین مورد نیاز، تامین می شد اما با برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم تا پایان امسال، حجم تولید انسولین قلمی در کشور افزایش پیدا کرده و به خودکفایی برسیم.
 
گفتنی است وزیر بهداشت به همراه دکتر شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو و مدیران ارشد این سازمان از غرفه های ششمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران بازدید کرد. این نمایشگاه تا ۲۱ مهر برپا و پذیرای علاقه مندان صنعت داروسازی کشور است.
نظر شما