این مردان نابارور هستند

۱۴۰۰/۰۷/۲۲ - ۲۱:۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۲۴۶۶۷۹
این مردان نابارور هستند
تا واژه ناباروری را می شنوید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند، ناباروری در بانوان است. گویی در اغلب مواقع این بانوان هستند که غم این اتفاق را به دوش می کشند.

به گزارش برنا؛ شاید جالب باشد که بدانید از کل این آمار سهم مردان در ناتوانی از بارور کردن زنی که دارای توانایی فرزند آوری است، 40 تا 50 درصد است. این یعنی سهم مساوی در ناباروری.

عوامل موثر بر ناباروری مردان

ناباروری زمانی مشخص می شود که زوجین با داشتن روابط جنسی بدون مراقبت پس از یک ماه علائم بارداری را مشاهده نکنند.

زمانی که زوجین با مشکلت ناباروری به پزشک مراجعه می کنند، وی ضمن بررسی سبک زندگی آن ها و سوابق پزشکی و خانودگی شان انجام آزمایشات مختلفی را تجویز خواهد کرد.

از عواملی که می تواند بر ناباروری مردان تاثر گذار باشد، می توان موارد زیر را نام برد:

    استعمال دخانیات

    مصرف برخی دارو ها مثل استروئیدهای آنابوتیک

    مصرف دارو هایی که حاوی استروژن هستند

    ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان

    ابتلا به تیروئید

    سبک زندگی نا مناسب

    چاقی بیش از حد

    ابتلا به عارضه بیضه نهفته

    ابتلا به بیماری فتق بیضه

اگر از داشتن یکی از علائم بالا اطمینان دارید برای تسریع بهبودی به پزشک اطلاع دهید.

علت ناباروری در مردان

در بالا بیان کردیم که چه عواملی می تواند شانس ابتلا  به ناباروری در مردان را افزایش دهد، در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که خود علت ناباروری هستند. این علل عبارت اند از؟

ابتلا به واریکوسل

از جمله علت های شایع در ناباروری مردان واریکوسل است. این بیماری به علت تورم سیاهرگ های داخل بیضه ایجاد ی شود که به آن واریکوسل گفته می شود.

اما اینکه این بیماری چگونه موجب ناباروری می شود، به این صورت که با ابتلا به واریکوسل دمای بیضه افزایش یافته که می تواند بر تولید اسپرم اثر منفی داشته باشد. اغلب مردان با داشتن این بیماری در ناحیه بیضه احساس درد می کنند، اما به طور کلی این بیماری با درد و نشانه های مشخصی همراه نیست.

برای درمان این بیماری پزشک با معاینه و بررسی پاسخ سونوگرافی بیضه ها میزان شدت واریکوسل را بررسی خواهد و در صورت لزوم جراحی را برای آن تجویز می کند.

اختلالت انزال در مردان

از دیگر علل ناباروری در مردان اختلالات در انزال آن هاست.

این اختلال به معنای انسداد مجرای انتقال اسپرم است که موجب عبور ناموفق اسپرم از مجاری اسپرم خواهد شد که در نهایت تولید مایه منی فاقد اسپرم را پی خواهد داشت.

علاوه بر اختلال انسداد مجاری عبور اسپرم ممکن است مردان دچار انزال پس گرد باشند، به این معنا که در زمان انزال به جای اینکه مایع منی خارج شود وارد مثانه می شود.

این اختلال می تواند به علل مختلفی نظیر : ابتلابه عفونت، دیابت، اختلالت نورولوژیک، نقص های مادرزادی و یا وازکتومی باشد.

باید بدانید که این علل در ناباروری مردان عموما دارای علامت و نشانه نبوده، اما در صورتی که به انزال پس گرد مبتلا باشند گاها ادرار کدر و یا عدم خروج منی پس از ارگاسم را مشاهده خواهندکرد.

برای درمان این اختلال نیز غالبا پزشکان جراحی را توصیه می کنند و برای درمان بدون جراحی استفاده از روش های باروری به کمک ivf  و یا  iui  را پیشنهاد می کند.

وجود مشکل در تعداد و کفیت اسپرم ها

این مورد نیز می تواند در ناباروری مردان تاثرگذار باشد. عواملی نظیر استعمال دخانیات، آسیب به بیضه ها، اختلالت هورمونی ، مشکلات زنتیکی می تواند بر تعداد و کیفیت اسپرم ها اثر منفی گذارد. مردان می توانند با انجام آزمایش آنالیز اسپرم در مورد سلامت و کیفیت اسپرم ها و همچنین تعداد مناسب آن ها اطمینان حاصل کنند.

اگر علت ناباروری در مرد به علت این موارد باشد، ابتدا پزشک برای تقویت تعداد و کیفیت اسپرم ها از دارودرمانی استفاده می کند، اما اگر با وجود مصرف دارو ها باروری رخ ندهد در صورت داشتن اسپرم با کیفیت، علی رغم تعداد کم به زوجین پیشنهاد می دهد تا از طریق روش های iui  و یا ivf  اقدام به بارداری کنند.

وجود پادتن های ضد اسپرم

زمانی که در تولید اسپرم ها و همچنین کیفیت آن ها خللی وجود نداشته باشد، آزمایشاتی برای بررسی وضعیت عمومی بدن تجویز خواهد شد که در آن وجود پادتن های ضد اسپرم بررسی می شود. گاها با وجود عدم اختلال در تولید اسپرم، این بدن فرد است که با تولید پادتن هایی که بر ضد فعالیت های اسپرم تولید می شوند موجب ناباروی آن ها خواهد شد. این اختلال اغلب در مردانی رخ می دهند که یا از وازکتومی استفاده کرده اند و یا با انسداد لوله عبور اسپرم مواجه هستند.

برای درمان این مورد نیز پزشک علاوه بر استفاده از رو شivf  دارو های استروئیدی را جهت سرکوب پادتن سازی بدن تجویز خواهد کرد.

سخن پایانی

نابارواری پدیده ای است که در صورت ابتلا به آن هر دو زوج درگیر خواهند شد. زوجین باید ضمن پیگیری از راه مناسب جهت درمان موجب تسلای خاطر یکدیگر نیز باشند. بحث درباره علت ناباروری که ممکن است از جانب زن یا مرد باشد نه تنها کمکی به حل مشکل نخواهد کرد، بلکه موجب می شود زوجین نتوانند بهترین تصمیم برای حل این مشکل را اتخاذ کنند.

لذا اولین و مهمترین اقدام مراجعه به بهترین مرکز درمان ناباروری و پیگیری اقدامات لازم است.

زوجین می توانند با مشوت با پزشک خود درباره انواع درمان ناباروری ضمن بررسی ابعاد درمانی یک روش را برای درمان این پدیده انتخاب کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز