رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مطرح کرد:

احتمال حذف بیماری سل تا سال ۲۰۵۰/ استان های سیستان و بلوچستان و گلستان دارای بیشترین موارد مبتلا به بیماری سل

۱۴۰۰/۰۷/۲۴ - ۰۹:۴۳:۵۱
کد خبر: ۱۲۴۷۱۴۵
احتمال حذف بیماری سل تا سال ۲۰۵۰/ استان های سیستان و بلوچستان و گلستان دارای بیشترین موارد مبتلا به بیماری سل
محمدمهدی گویا با بیان اینکه برخی از متخصصان حذف بیماری سل تا سال 2050 عنوان می کنند، گفت: استان سیستان وبلوچستان خصوصا شهرستان زابل و استان گلستان بیشترین استان هایی بودند که موارد ابتلا به سل را داشتند.

به گزارش خبرنگار برنا؛ محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری خود که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد، گفت: دنیا در فاصله ی ده ساله و تا سال 2019 دنیا شاهد کاهش چشمگیر ابتلا و مرگ و میر ناشی از سل بود.

او با بیان اینکه در دنیا در زمینه بیمار یابی، تشخیص، و درمان اقدامات موثری انجام شد، گفت: برخی از متخصصان اعلام کردند که بیماری سل تا سال 2050 حذف خواهد شد.

گویا ادامه داد: هر کسی با علائم تنفسی حاد مواجه می شود اولین تشخیص کویید - 19 است و این باعث می شود کمتر به این بیماری توجه شود همچنین مسئولان بهداشتی توصیه می کنند مردم کمتر از خانه بیرون بیایند و کمتر در مجامع عمومی حضور داشته باشند. همه این ها سبب شده مردم کمتر به سلامتی خود توجه کنند و بیماری دیر تشخیص داده شود و ممکن است فرد مبتلا باشد و دیگران را نیز آلوده کند.

گویا با اشاره به اینکه بیماری های مزمن دیگر که همیشه به موقع تشخیص داده می شدند در حال حاضر تحت تأثیر کرونا هستند، افزود: بیماری اچ ای وی هم به این شکل است واگر دیرتر تشخیص داده شود ممکن است در دنیا با مشکلاتی مواجه شویم.

او افزود: یکی از هدف هایی که دنبال می کنیم این است که برای کنترل بیماری سل باید سرمایه گذاری نیرو انسانی صورت گیرد همچنین سرمایه گذاری در روش های جدید تشخیصی و درمان جدید باعث می شود که به فکر باشیم در برنامه کنترل سل کشور برنامه ریزی جدیدی انجام دهیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: موارد ابتلا به سل در کشور ما با افزایش برنامه بیماریابی، درمان و موفقیت در درمان تا سال 2019 کاهش پیدا کرده است.

او با بیان اینکه  سال گذشته 5 هزار 666 مورد ابتلا در کشور به سل تشخیص دادیم که 18 درصد جمعیت غیر ایرانی بودند، افزود: استان سیستان وبلوچستان خصوصا شهرستان زابل و استان گلستان بیشترین استان هایی بودند که موارد ابتلا به سل را داشتند.

گویا با اشاره به اینکه در سال 2020، یک میلیون و 300 هزار نفر میزان مبتلایان کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: این امرنشان می دهد که بیمار یابی در دنیا افزایش داشته و مواردی که وجود دارد به دلیل عدم اطلاع افراد از بیماری خودشان است.

او ادامه داد: اینکه فکر کنیم تنها واکسن می تواند بیماری کرونا را کنترل کند به بی راهه رفتیم و باید استفاده از ماسک، شستشوی دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم همچنین در محیط های پر ازدحام باید سیستم های تهویه ای مناسب باشد تا از گردش بیماری جلوگیری شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه زمانی می توانیم پیش بینی کنیم که اطلاعات کافی وجود داشته باشد، گفت: اطلاعات محدود ما درباره کرونا به 14 تا 15 روز آینده موکول می شود و نمی توانیم برای آینده طولانی این بیماری را کنترل کنیم.

به گفته گویا واکسن پاستور مجوز خود را دریافت کرده است و در دانشگاه های علوم پزشکی توزیع شده است و هیچ منعی برای استفاده از آن وجود ندارد.

او تصریح کرد: سازمان دامپزشکی وظیفه مدیریت عدم ابتلا دام ها به سل گاوی دارد و اگر اطلاعاتی داشته باشیم که فردی دارای سل گاوی است باید به ما اطلاع دهد.

رئیس مرکز کنترل بیماری واگیردار در پاسخ به سوال خبرنگار برنا، مبنی بر اینکه واکسیناسیون عمومی بیماری سل به چه شکل انجام می شود، ادامه داد:  واکسنی که در کشور برای بیماری سل استفاده می کنیم  برای کودکان تازه متولد شده است و این واکسن برای افراد برگسال نیست البته  لزومی هم در این زمینه وجود ندارد.

او با بیان اینکه واکسن سل مصرف شده در ایران، تولید  شده ی انستیتوپاستور ایران است و درخواست مجوز سازمان جهانی بهداشت را برای صادرات آن دریافت کرده است، گفت: از حدود یک سال و نیم گذشته موارد آنفولانزای فصلی به صورت موارد نادر مشاهده کردیم البته رعایت دستورالعمل بهداشتی و واکسیناسیون آنفولانزا این موارد را کاهش داده است اما نمی توانیم عنوان کنیم که امسال این بیماری را نخواهیم داشت.

گویا ادامه داد: توصیه ما به خانواده ها این است که مسئله واکسیناسیون آنفولانزا را جدی بگیرید همچنین توصیه ما این است که بایستی کرونا را جدی بگیریم و اگر کسی تست منفی دارد باید علائم دیگر را در نظر بگیرید و حتی در مواردی لازم است در برخی از موارد تست مجدد تکرار شود.

او در پایان بیان کرد: مطالعات زیادی در زمینه تأثیرگذاری واکسن سینوفارم در حال انجام است و تلاش می کنیم مطالعات جمع آوری شوند و بررسی ها صورت گیرد. افراد شیمی درمانی شده، افرادی که دارو های تضعیف کننده استفاده می کنند، افرادی که در تماس بیماری مسلول هستند  و... باید برای کنترل بیماری سل بررسی شوند و  تحت درمان قرار بگیرد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما